sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:178

פרק ד פסוק ו ויגדל עון בת עמי מחטאת סדם הה ֲפוּכה כמוֹ רגע ולאחלוּ בהּ ידים : ראשית הפסוק מעלה בזיכרון הקורא את דברי קין : " גדול עווני מנשוא " ( בראשית ד , יג ) . קין אינו מתייחס אל ממדי חטאו אלא אל עונשו , כפי שהוא הולך ומסביר : " הן גרשת אותי היום מעל פני האדמה " ( שם , פסוק יד ) . ואכן , " עוון " איננו רק חטא ( לדוגמא ראו : " מי אל כמוך נושא עוון ועובר על פשע " [ מיכה ז , יח ]) אלא גם עונשו של החטא , והשוו להלן ה , ז : " אבותינו חטאו ואינם ואנחנו עוונותיהם סבלנו " . עם זאת ברור שההתייחסות לעונש מניחה כמובן מאליו שקדם לו חטא , ואין לנתק בין החטא לבין עונשו . גם תיבת " חטאת " שבפסוקנו נושאת את שתי המשמעויות : חטא ועונש . למשמעות של חטא השוו : " חטאות נעוריי ופשעיי אל תזכור " ( תהילים כה , ז ) , ולמשמעות עונש ראו : " ודעו חטאתכם אשר תמצא אתכם" ( במדבר לב , כג ) . החטא ( והעונש ) שבפסוקנו מיוחס ל " בת עמי " ( השוו לעיל , פסוק ג ) , זו שהתאכזרה לילדיה ; עונשה ( וחטאה ) גדול מזה של סדום . המשך הפסוק , " ההפוכה כמו רגע " , מתייחס אל עונשה של סדום . השורש הפ " ך מרבה לציין את חורבנה של עיר זו , כגון : " ויהפוך את הערים האל " ( בראשית יט , כה ) , או " מהפכת סדום ועמורה " ( דברים כט , כב ) . והנה , עונשה של סדום קל היה מזה של ירושלים , וזאת כיוון שנתרחש כהרף עין , " כמו רגע " וכדברי רש " י : " שהרי סדום לא נמשכה צרתה , כרגע אחד נהפכה " . סבלם ועונשם של אנשי ירושלים נמשך לעומת זאת לאורך זמן . פירוש המילים " ולא חלו בה ידיים " הוא : לא נפלו עליה ידי אדם , היינו : לא פגעו בה . לשורש חו " ל נודעת משמעות זו במיוחד בהקשר של עונש . ראו דברי דוד המקלל את יואב ומאחל לו שהקללות " יחולו " על ראשו ( שמואל - ב ג , כט ) . גם בלשון חז " ל יש לשורש זה משמעות של נפ " ל . השוו : " ארבעה עשר [ בניסן ] שחל להיות בשבת " ( פסחים ג , ו ) . ידי אדם לא פגעו אפוא בסדום , שהרי זו נהפכה על ידי האלוהים עצמו , ואילו בירושלים - האויבים , הבבלים , הם שהתאכזרו לעיר וליושביה . עונש מהיר מידי האלוהים קל יותר לשאתו מאשר עונש מתמשך מידי אדם . מה היה חטאן של סדום ועמורה ? ספר בראשית מספר על פוריות כיכר הירדן ועריו , סדום ועמורה : " וישא לוט את עיניו וירא את כל כיכר הירדן כי כולה משקה ... כגן ה ' כארץ מצרים בואכה צוער " ( יג , י ) , ומוסיף בקצרה : " ואנשי סדום רעים וחטאים לה ' מאוד " ( שם , פסוק יג ) . על חטאה של העיר גם אומר האלוהים : " זעקת ( = רעת , חטא ) סדום ועמורה כי רבה וחטאתם כי כבדה מאוד " ( שם יח , כ ) . מן המשא והמתן

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help