sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:45

תגובתה של ירושלים לנוכח חרפתה : " גם היא נאנחה " , בדומה לכהנים שגם הם " נאנחים " ( פסוק ד ) . הביטוי " שו " ב אחור " משמעו נסיגה , כגון : " תשיבנו אחור מני צר " ( תהילים מד , יא והשוו עוד להלן , פסוק יג ) . ירושלים המושפלת נרתעת אפוא לאחוריה , נסוגה מאויביה . זול , זלל , זלזל וגם אזל אויביה של ירושלים , כאמור בפסוקנו , " הזילוה " , וכבודה נעשה קל בעיניהם , ובדומה הוצע פירוש אפשרי גם למילת " זוללה " שבדברי ירושלים בפסוק יא , " כי הייתי זוללה " , היינו הייתי לבוז . מתברר כי משמעויותיהם של השורשים זו " ל וזל " ל ( שניהם מצויים במקרא [ על זל " ל ראו למשל ירמיה טו , יט : " אם תוציא יקר מזולל " ]) הן קרובות ולעיתים אף חופפות . אליהם הצטרף בלשון חז " ל השורש המרובע זלז " ל , כגון מה שאומר המדרש על יחסם של בני לאה אל בני בלהה וזלפה : " מזלזלין הם בבני השפחות וקוראין להם עבדים" ( בראשית רבה פד , ז ) , ובדומה קביעת מסכת דרך ארץ ( ז , ט ) : " כל תלמיד חכם שמזלזל בנטילת ידיים הרי זה מגונה " . זול , כידוע , הוא גם תואר לדבר שמחירו מועט , כגון בלשון חכמים : " שיקח ( = יקנה ) בשר בזול ויאכל , ויין בזול וישתה " ( סנהדרין ט ע " א ) , ואף מצאנו בלשון העברית החדשה את הצירוף הלשוני " בזיל הזול " . ההפך מזול במשמעות זו הוא , כידוע , יקר , כגון " כל הון יקר נמצא" ( משלי א , יג ) , דבר שמחירו גבוה . והנה , לתואר יקר ישנה גם המשמעות של מכובד , כפי שעולה למשל מן הקריאה שקורא המן לפני מרדכי : " ככה יעשה לאיש אשר המלך חפץ ביקרו " ( אסתר ו , ט ) , ולפי זה להוקיר עניינו להעניק כבוד , ומוכר הוא הסיפור על " יוסף מוקיר שבת " ( שבת קיט ע " א ) שכיבד את יום השבת בכל דרך אפשרית . זו " ל ויק " ר הם אפוא עניין של כבוד וזלזול אך גם של מחיר גבוה ונמוך , וסביר לומר שיש קשר בין שני תחומים אלו של משמעות . והנה אפשר שגם לפועל אז " ל נודעה המשמעות של הוזל , נעשה זול : " רע רע יאמר הקונה ואוזל לו אז יתהלל " ( משלי כ , יד ) . ניתן להבין פסוק זה בשתי דרכים שונות . האחת : הקונה טוען שהסחורה גרועה ( " רע רע " ) , אך בלכתו - ואז " ל כאן משמעותו כמו בארמית הל " ך ( ראו דניאל ב , יז ) - והסחורה שמחירה הוזל בידו , הריהו מתגאה על שהצליח להוריד בערמתו את מחירה . לפי אפשרות שנייה , הרואה את אז " ל במשמעות של נעשה זול , טוען הקונה שהסחורה גרועה היא , ועל כן מוזיל המוכר את מחירה , וכתוצאה מכך גאה הקונה בעצמו על תחבולתו זו . עם זאת , רווח יותר בלשוננו השימוש בשורש אז " ל במשמעות אחרת : תם , אפס , כגון " כי הלחם אזל מכלינו " ( שמואל - א ט , ז ) . למשמעות זו של אז " ל ראו בפסוק בשירת האזינו : " כי ידין ה ' עמו ועל עבדיו יתנחם כי יראה כי אזלת יד ואפס עצור ועזוב " ( דברים לב , לו ) . ה ' יחלץ לעזרת עמו משום ש " אזלת " ( צורה עתיקה של עבר נסתרת , היינו : אזלה , כלתה , תשה ) ידם , היינו כוחם של ישראל . על " יד" במשמעות של כוח ראו לדוגמא : " הקצור קצרה ידי מפדות ואם אין בי כוח להציל " ( ישעיה נ , ב ) . בלשון החדשה משמשות המילים " אזלת יד " כצירוף סמיכות שמני שמשמעותו : חולשה , העדר יכולת לבצע דבר מה . כך דרך משל : " אגף התנועה בעיר גילה אזלת יד בניסיונו לפתור את בעיית עומס התנועה בשעות הבוקר " . הכרובים במקדש על פי מסורת חז " ל היו הכרובים שבכפורת , אשר היתה מעל ארון הברית שבמשכן ( ובמקדש ) , בדמות שני יצורים מכונפים , שהיו מחוברים זה לזה כבשעת מגע מיני ( בלשון חז " ל " מעורים זה בזה " ) . דימוי נועז זה נזכר בתלמוד הבבלי ( יומא נד ע " א ) בקשר לעלייה לרגל לירושלים , כאשר היו הכהנים " מגללין להם ( = לעולים לרגל ) את הפרוכת , ומראין להם את הכרובים שהיו מעורים זה בזה ואומרים להם : ' ראו חיבתכם לפני המקום ( = האלוהים ) כחיבת זכר ונקבה '" . והנה , ממשיך התלמוד ואומר ( שם ע " ב ) כי " בשעה שנכנסו נוכרים להיכל ראו כרובים המעורין זה בזה , הוציאון לשוק ואמרו : ' ישראל הללו , שברכתן ברכה וקללתן קללה , יעסקו בדברים הללו ? ' מיד הזילום , שנאמר ' וכל מכבדיה הזילוה כי ראו ערוותה '" . כובשי המקדש , שנהגו לכבד את בני ישראל על הגינותם ויושרם , על שהם נאמנים בדיבורם ואינם משנים מהחלטותיהם , ביזו אותם ברבים כשהציגו את הכרובים ותיארו את החיבור שביניהם כמעשה של זימה , דבר המלמד לדעת האויבים על אופיים האמיתי של בני ישראל ושל אלוהיהם .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help