sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:244

פרק ה פסוק טז נפלה עטרת ראשנוּ אוֹי נא לנוּ כיחטאנוּ : נפילת העטרה , היא הכתר , מסמלת את אובדן הכבוד , את ההשפלה , והשוו בדברי איוב : " כבודי מעליי הפשיט ויסר עטרת ראשי " ( יט , ט ) . " עטרה " היא מטאפורה לכבוד , לתפארת , וראו לדוגמא בתקבולת : " עטרת זקנים בני בנים / ותפארת בנים אבותם " ( משלי יז , ו ) . עם זאת אפשר שהעטרה בפסוקנו רומזת גם למי שנשא אותה על ראשו , למלך . לזיקה בין עטרה למלכות ראו לדוגמא : " אמור למלך ולגבירה השפילו שבו כי ירד מראשותיכם עטרת תפארתכם " ( ירמיה יג , יח ) . מגילת איכה אכן מדברת גם במקומות אחרים על גורלו האומלל של המלך ( ב , ט ; ד , כ ) . ר ' אברהם אבן עזרא אומר כי במילים " עטרת ראשנו " הכוונה היא למקדש : " על המקדש מקום השכינה " , וזאת בשל ההקשר - הר ציון , מקום המקדש , הנזכר בהמשך ( פסוק יז ) . בעל מדרש לקח טוב סבור כי העטרה שבה מדובר כאן היא התורה שהושפלה כאשר " נמסרה בידי זרים " , כנראה רמז לתרגומיה לשפות זרות , כגון היוונית , שדעת חכמים לא היתה נוחה מהם . הצירוף " אוי נא " הוא לשון צער וקינה , המצוי פרט לפסוקנו רק בדברי ירמיהו . ראו : " קול בת ציון תתייפח תפרש כפיה אוי נא לי כי עיפה נפשי להורגים " ( ד , לא ) , וכן : " אוי נא לי כי יסף ה ' יגון על מכאובי" ( מה , ג ) . אם לעיל ביקשו המקוננים להטיל את האחריות לסבלם על שכם אבותיהם שחטאו - " אבותינו חטאו ואינם ואנחנו עוונותיהם סבלנו " ( פסוק ז ) - הרי שעתה הם מכירים בחטאיהם שלהם ומודים בהם . עטרות חתנים וכלות המשנה ( סוטה ט , יד ) מעידה על אירועים היסטוריים כואבים שבעקבותיהם אסרו חכמים שימוש בכלי נגינה או בתכשיטים מפוארים והכול כדי לתת ביטוי לאסונות שאירעו : " בפולמוס של אספסיינוס ( = במלחמה שקדמה לחורבן הבית ) גזרו על עטרות חתנים ועל האירוס ( = כלי נגינה ) . בפולמוס של טיטוס ( = מלחמת החורבן ) גזרו על עטרות כלות ... בפולמוס האחרון ( = מרד בר כוכבא ) גזרו שלא תצא כלה באפיריון בתוך העיר , ורבותינו התירו שתצא כלה באפיריון בתוך העיר " . במשנה זו דן התלמוד הירושלמי ( סוטה ט , טו ) כשהוא פותח את דבריו בציטוט פסוקנו : " נפלה עטרת ראשנו - אלו הן עטרות חתנים ... ( ו ) אלו הן עטרות כלות ? זו עיר של זהב " , ושם בא הסיפור הידוע על ר' עקיבא שעשה לאשתו עיר של זהב , היינו תכשיט ( אולי כתר ) זהב בדמותה של ירושלים . אוי ואבוי מילת " אוי " באה לא אחת במקרא כקריאה המבטאת כאב , צער , הפתעה , דאגה או אנחה , ופעם אחת היא מופיעה בתקבולת עם מילת " אבוי " שמשמעותה מן הסתם קרובה . " למי אוי למי

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help