sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:109

מזימה ויוזמה במופעיו השונים של הפועל זמ " ם במקרא משמעותו לרוב הוא תכנון להרע , כמו בפסוקנו , וכך לדוגמא גם : " כי שמעתי דיבת רבים ... בהיווסדם יחד עליי לקחת נפשי זממו " ( תהילים לא , יד ) , וכן בעניין מי שמעיד עדות שקר : " ועשיתם לו כאשר זמם לעשות לאחיו וביערת הרע מקרבך " ( דברים יט , יט ) . רק בשיר " אשת חיל " נודעת במקרא לשורש זמ " ם משמעות חיובית : " זממה ( = תכננה [ לקנות ]) שדה ותיקחהו מפרי כפיה נטעה כרם " ( משלי לא , טז ) . משמעות נייטרלית ניתנת לפועל זה בנבואת זכריה : " כאשר זממתי להרע לכם בהקציף אבותיכם אותי אמר ה ' צבאות ולא ניחמתי . כן שבתי זממתי בימים האלה להיטיב את ירושלים ואת בית יהודה אל תיראו " ( ח , יד - טו ) . הפועל יז " ם ( שהוא צורת משנה של זמ " ם ) מופיע רק פעם אחת ויחידה במקרא , בסיפור מגדל בבל , ומשמעותו תכנון להרע : " ועתה לא יבצר מהם כל אשר יזמו לעשות " ( בראשית יא , ו ) . גם כמעט כל מופעי שם העצם הגזור מזמ " ם , " מזימה " , מכוונים במקרא לתוכנית להרע , כגון דברי הנזיפה של האלוהים לעם ישראל הבא אל המקדש : " מה לידידי בביתי עשותה המזימתה" ( ירמיה יא , טו ) , או " העיר ה ' את רוח מלכי מדי כי על בבל מזימתו להשחיתה " ( שם נא , יא ) . במשמעות נייטרלית בא המונח בדברי איוב לאלוהים : " ידעתי כי כל תוכל ולא יבצר ממך מזימה " ( מב , ב ) . ומאידך גיסא , בספר משלי מוענקת משמעות חיובית למזימה , כגון דברי השבח שהוא מרעיף על החכמה : " מזימה תשמור עליך תבונה תנצרכה " ( ב , יא ) , אגב , מעניין להעיר כי התלמוד ( עבודה זרה יז ע " ב ) מבין את המילה " מזימה " בפסוק מספר משלי כצירוף האות מ " ם ( בתפקיד של מ " ם השלילה ) אל תיבת " זימה " : החכמה תשמור על האדם שלא יפול למלכודת הזימה . בלשוננו שלנו מזימה היא לעולם תוכנית להרע , ואילו יוזמה , הגזורה מן השורש יז " ם , היא בעלת משמעות חיובית , וכמוה המלים שנגזרו ממנה : יזם , יזמות ומיזם . המילה " יוזמה " היא מחידושיו של אליעזר בן יהודה , כאמור בשירו של ירון לונדון , " אליעזר בן יהודה " : " אם נמה העברית אלפיים , אז מה ? הבה נעירנה ונמציא את היוזמה , את המגהץ את הפצצה את הריהוט " . כיצד מתאבל מלך בשר ודם ? במדרש איכה רבה לפסוק הפותח את המגילה מובא קטע ארוך המציג מנהגי אבלות אנושיים , אשר האלוהים ביקש לעשות כמותם ונזקק לשם כך לעזרתם של המלאכים : " קרא הקדוש ברוך הוא למלאכי השרת ואמר להם : מלך בשר ודם כשמת לו מת והוא מתאבל , מה דרכו לעשות ? אמרו לו : תולה שק על פתחו . אמר להם : אף אני כך אני עושה , הדא הוא דכתיב ( = זה הוא שכתוב ) ' אלביש שמים קדרות ושק אשים כסותם ' ( ישעיה נ , ג ) . מלך בשר ודם מה דרכו לעשות ? אמרו לו : מכבה את הפנסין . אמר להם : כך אני עושה , שנאמר ' שמש וירח קדרו וכוכבים אספו נוגהם' ( יואל ד , טו ) . מלך בשר ודם מה דרכו לעשות ? כופה ( = הופך ) את המיטות [ ויושב על הארץ ] . כך אני עושה שנאמר ' עד דכורסוון רמיו ועתיק יומין יתיב ' ( = עד שהכיסאות הוטלו ועתיק יומין , הקב " ה , ישב [ דניאל ז , ט ]) , כביכול שהיו הפוכין . מלך בשר ודם מה דרכו לעשות ? הולך יחף . כך אני עושה , שנאמר ' ה ' בסופה ובשערה דרכו וענן אבק רגליו ' ( נחום א , ג ) . מלך בשר ודם מה דרכו לעשות ? יושב ודומם . כך אני עושה שנאמר ' ישב בדד וידום ' ( להלן ג , כח ) . מלך בשר ודם אבל מה דרכו לעשות ? יושב ובוכה . כך אני עושה דכתיב ' ויקרא אדוני ה ' צבאות ביום ההוא לבכי ולמספד ולקרחה ' ( ישעיה כב , יב ) " . ולעניין פסוקנו : " מלך בשר ודם מה דרכו לעשות ? מבזע פורפירא שלו ( = קורע את בגד הארגמן המלכותי שעליו ) . כך אני עושה , דכתיב : ' עשה ה ' אשר זמם ביצע אמרתו ' . ר ' יעקב דכפר חנן מפרש ליה ( = מפרש את הפסוק ) : מהו ' ביצע אמרתו ' ? מבזע פורפירא שלו " . תיבת " אמרתו " נדרשת כך כעוסקת בשולי הבגד , האמרה ( כגון מועד קטן י ע " א ) , ואילו " ביצע " נדרש כעניין של חלוקה , חיתוך , כמו בציעת הפת ( כגון ברכות לט ע " ב ) . לפי זה מדבר פסוקנו על האלוהים שנוהג כבשר ודם , קורע את בגדי הפאר שלו ומתאבל כנתיניו , ביטוי עז עוצמה להזדהותו עם סבלותיהם . קטע זה מן המדרש פתח את דברי ההספד על מוראות השואה שנשא בכסלו תש " ה ( דצמבר 1944 ) הרב יחזקאל סרנא בישיבת חברון שבירושלים . הרב סרנא ( 1969 - 1889 ) הדגיש כי האלוהים עצמו הוא שקורא לבכי ולמספד , כי אין לבני האדם – בשעת חורבן הבית כבימי השואה – היכולת לתפוס את גודל האסון ולהתאבל כראוי . בני האדם יכולים רק לחקות את האלוהים ולהתאבל כמותו . דברים אלו מהפכים את כוונת המדרש : במקום מעשי בנים כסימן לאב , במקרה זה נעשים מעשי האב סימן לבניו .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help