sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:177

אכילת מאכלים מסוימים . כך , למשל , כתחליף לברכת " ברוך אתה ה ' ... שהכול נהיה בדברו " מוצע בתלמוד הירושלמי ( ברכות ו , א ) הנוסח " ברוך אתה ה ' ... בורא מיני מעדנים " . עם הזמן נתחדשו מן השורש עד " ן גם מילים נוספות : " מעדנייה" שבה נמכרים מעדנים , " עדין נפש " במשמעות של איסטניס , " עדינות " , כהיפך לגסות , ועוד . תולע וארגמן השורש תל " ע נרדף לשורש אד " ם : " מגן גיבוריהו מואדם אנשי חייל מתולעים " ( נחום ב , ד ) . ו " תולע " בפסוקנו הוא צבע , כעולה מן התקבולת בדברי הנביא : " אם יהיו חטאיכם כשנים ( = כמו צבע השני , מסוגי האדום ) כשלג ילבינו / אם יאדימו כתולע כצמר יהיו" ( ישעיה א , יח ) . בתורה מכונה צבע זה בשם " שני תולעת " ( כגון ויקרא יד , ו ) או " תולעת השני " ( כגון שמות כח , ה ) , והאריג הצבוע בו נחשב כאריג יקר במיוחד , הראוי להימצא במשכן המפואר או בבתי עשירים המורגלים בהדר ובפינוק . תולעת השני נזכרת במקרא פעמים רבות בצד צבעים נוספים , בעיקר הארגמן , כמסופר על יריעות המשכן : " תכלת וארגמן ותולעת שני " ( שמות כו , א ) . הארגמן אף הוא צבע אדום שעשו בו שימוש לצביעת אריגים , והוא בא לייחד בגדי מלכות ופאר ( שופטים ח , כו ; דניאל ה , כט ועוד ) . כך גם בספרות חז " ל - על פי הדעה שפס של ארגמן טוה יעקב בבגד הפסים שעשה ליוסף ובזה רמז על מלכותו לעתיד ( תנחומא וישב , ד ) - וכן בעולם הרומאי , כגון לבוש הקיסר שכולו היה ארגמן . דעה מקובלת אומרת כי השטיח האדום , שנפרש גם בימינו לרגלי אורחים רמי מעלה , הוא גלגולו של בגד מלכותי זה . מאשפה לזבל " אשפה " במקרא היא ערימת פסולת , ונראה שמכאן נגזר גם שמו של " שער האשפות " שבירושלים ( נחמיה ב , יג ) , והיא מופיעה גם בלשון חז " ל , כגון : " לא היו ימים מועטין עד שמת ( = הכהן הצדוקי ) והוטל באשפה והיו תולעין יוצאין מחוטמו " ( יומא יט ע " ב ) . לטיוב האדמה השתמשו בהפרשות של בעלי חיים וברקבובית מן הצומח , וכינוים של אלה בלשון המקרא הוא " דומן " , אלא שבמקרא מופיעה המילה רק בזיקה לגופות מתים שלא הובאו לקבורה , כגון : " לא יאספו ולא יקברו לדומן על פני האדמה יהיו" ( ירמיה כה , לג ) . לשון חז " ל החליפה את הדומן בזבל ( מילה שאינה מצויה במקרא ) , כגון : " המוציא את תבנו ואת קשו לרשות הרבים לזבלים והוזק בהן אחר - חייב בנזקו " ( בבא קמא ג , ג ) . בלשון חז " ל גם מתועד פועל מן השורש זב " ל : " כל זמן שמותר לחרוש מותר לזבל " ( תוספתא שבת א , ד ) . הלשון החדשה אינה מבחינה בין אשפה וזבל , בין פח אשפה לפח זבל , ולשון העם גם יצרה מן השורש זב " ל כינוי גנאי וכן תיאור לדיבור טרחני בלתי פוסק . ללא כותרת ( רות ונעמי ) ( , ( 2006 צילום מעשה ידי הצלם הישראלי עדי נס ( יליד , ( 1966 כחלק מסדרת צילומיו על סיפורי התנ " ך . שתי נשים מלקטות מזון שהושלך לאשפה , ביטוי של מחאה על היחס אל העוני בישראל של ימינו .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help