sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:44

פרק א פסוק ח חטא חטאָה ירוּשלים על כן לנידה היתה כל מכבדיה הזילוּה כי ראוּ ערותהּ גם היא נאנחה ותשב אָחוֹר : כבר בפסוק ה ציין המקונן כי ירושלים נענשה על " רוב פשעיה " ובשל כך הלכו עולליה בשבי , וכאן הוא חוזר על הרעיון : " חטא חטאה ירושלים " . לנרדפות בין לשונות חט " א ופש " ע ראו לדוגמא : " מה פשעי מה חטאתי " ( בראשית לא , לו ) . עונשה של העיר החוטאת הוא : " על כן לנידה היתה " . צורת כתיבתו של שם העצם " נידה " ביו " ד , מזמינה פירוש מן השורש נו " ד , ולפיכך ניתן להבין תיבה זו כמדברת על נדודים , על יציאת תושבי העיר לגלות , כפי שנאמר לקין כי " נע ונד תהיה בארץ " ( בראשית ד , יב ) , ואכן הגרסה במגילת איכה מקומראן היא : " לנוד " . אך אפשר שיש לפרש תיבה זו גם כאן כלשון לעג , מנוד ראש , כדברי המקונן במזמור : " תשימנו חרפה לשכנינו לעג וקלס לסביבותינו . תשימנו משל בגויים מנוד ראש בלאומים " ( תהילים מד , יד - טו והשוו עוד להלן ב , טו ) . יש מן התרגומים הקדומים שגרסו כאן " לנדה " ( כך למשל התרגום הסורי ) , ממש כמו שהוא בפסוק יז : " היתה ירושלים לנדה ביניהם " , וקריאה זו אף היא הולמת את ההקשר - את אזכור ראיית ערוותה של העיר , כאמור בהמשך הפסוק . והשוו על הקשר בין ראיית ערווה לנדה את האמור בספר ויקרא : " ואיש אשר יקח את אשת אחיו נדה היא ערוות אחיו גילה " ( כ , כא ) . דומה כי המקונן אוחז בשתי המשמעויות של תיבת " נידה " גם יחד , לשון נדודים מכאן ולשון הקשורה בתחום הטומאה המינית מכאן . " כל מכבדיה " של ירושלים , אלה שבעבר התייחסו אליה בכבוד , " הזילוה " . הצירוף " כל מכבדיה " אמור להעלות בתודעת הקורא את זכר הביטוי " כל אוהביה " , אשר לא רק שלא ניחמוה ( פסוק ב ) , אלא אף ראו אותה בקלונה , ראו את ערוותה , שהיא לשון נקייה למעשה מיני בוטה . וראו את דברי יחזקאל אל ירושלים : " לכן הנני מקבץ את כל מאהבייך אשר ערבת עליהם ואת כל אשר אהבת ... וקיבצתי אותם עלייך מסביב וגיליתי ערוותך אליהם וראו את כל ערוותך " ( טז , לז ) . אותם גברים " הזילוה " , מן השורש זו " ל , היינו שכבודה בעיניהם אבד ובמקומו בא יחס של הקלת ראש , השפלה וזלזול . ברור אפוא כי רואי ערוותה של ירושלים הם אלה שהפנו לה עורף , נעשו לאויביה ועשו בה מעשה מיני גס ( ו " כי " כאן משמעותו : אכן , כפי שהוא , למשל , גם להלן בפסוק טז ) . לביזוי נשים על ידי ערטולן ופגיעה בהן ראו לדוגמא את דברי אדום על ירושלים בעת החורבן : " ערו ערו ( = הפשיטוה בעירום ) עד היסוד בה " ( תהילים קלז , ז ) , וכן את דברי הנביא נחום על אשור : " וגיליתי שולייך על פנייך והראיתי גויים מערך ( = ערוותך ) וממלכות קלונך " ( ג , ה ) . הוא הדין בגורל שמאחל הנביא לבבל : " חשפי שובל גלי שוק עברי נהרות . תיגל ערוותך גם תראה חרפתך " ( ישעיה מז , ב - ג ) . אומות וערים שונות משולות אפוא לנשים ובאופנים דומים מתוארת הדרך שבה הן מתבזות .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help