sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:243

( המוכרת גם כ " שביתה איטלקית " ) , שביתת שבת , שביתת רעב ושביתה פראית , וידועה בהקשר אחר גם שביתת נשק - מונח השאול מעולם המלחמה , הפסקה ( קצרה או ממושכת ) של פעולות איבה בין מחנות לוחמים . מה הוא מחול ? בלשוננו " מחול " הוא ריקוד , וזו המשמעות העולה בבירור מכמה פסוקים במקרא , כגון במסופר על חטיפת בנות שילו על ידי בני בנימין : " וראיתם והנה אם יצאו בנות שילו לחול במחולות ויצאתם מן הכרמים וחטפתם לכם איש אשתו מבנות שילו והלכתם ארץ בנימין " ( שופטים כא , כא ) , וכן נאמר על אודות השולמית בשיר השירים : " מה תחזו בשולמית כמחולת המחניים " ( ז , א ) , והרי לנו תיאור של ריקוד : שני מחנות הניצבים זה מול זה , כאשר השולמית מרקדת ביניהם . בפסוקים אחרים נזכר המחול לצד כלי נגינה , כגון : " ותקח מרים הנביאה אחות אהרן את התוף בידה ותצאן כל הנשים אחריה בתופים ובמחולות " ( שמות טו , כ ) , ועוד : " ויבוא יפתח המצפה אל ביתו והנה בתו יוצאת לקראתו בתופים ובמחולות " ( שופטים יא , לד ) . האם הנגינה בתוף היא לוואי לריקוד , או שמא " מחול" בפסוקים אלה הוא כלי נגינה ( שצורתו עגולה )? בפסוקים אחרים המחול הוא לוואי לשירה . כך , בעקבות הניצחון על הפלישתים והרג גלית יצאו " הנשים מכל ערי ישראל לשיר והמחולות לקראת שאול המלך בתופים בשמחה ובשלישים . ותענינה הנשים המשחקות ותאמרן היכה שאול באלפיו ודוד ברבבותיו" ( שמואל - א יח , ו - ז ) . בספר שמואל שתי התייחסויות נוספות לאירוע זה , וזאת בדברי עבדיו של אכיש מלך גת אל אדונם : " הלוא זה דוד מלך הארץ הלוא לזה יענו במחולות לאמור היכה שאול באלפיו ודוד ברבבותיו " ( שמואל - א כא , יב ובדומה שם כט , ה ) . האם הכוונה אפוא לריקוד או שמא לשירה ? ריקוד , שמחה , נגינה ושירה , וקשה להכריע בין האפשרויות השמחות הללו . בלשון חז " ל מוכר גם הביטוי " מחול הכרם " ( כלאיים ד , א ) שהוא השטח שבין הכרם לבין הגדר הסובבת אותו , וראוי להעיר שבערבית משמעות השורש חו " ל הוא סב " ב . וכן נמצא בלשון חכמים " חולה " במשמעות של ריקוד : " עתיד הקדוש ברוך הוא להיות ראש חולה לצדיקים לעתיד לבוא ... והן חלין לפניו בעלמות " ( ויקרא רבה יא , ט ) , רוצה לומר שהוא מנהל את המחול שמחוללים הצדיקים ( בגן עדן ) בזריזות ובשמחה , בכוח עלומים . ובכלל , בקשר לחודש אב - שמצוינים בו לא רק יום תשעה באב אלא גם ט " ו בו - מספרת המשנה כי " לא היו ימים טובים לישראל כחמישה עשר באב וכיום הכיפורים שבהן בנות ירושלים יוצאות בכלי ( = בגדי ) לבן ... וחולות ( = רוקדות ) בכרמים . ומה היו אומרות ? ' בחור שא נא עיניך וראה מה אתה בורר לך אל תתן עיניך בנוי תן עיניך במשפחה '" ( תענית ד , ח ) . והנה , סמיכות הימים בין ט ' באב לבין ט " ו באב – הפרש של פחות משבוע ימים – מביאה לביטוי את נפש העם שיודעת להפך אבל למחול . התלמוד הבבלי ( תענית ל ע " ב - לא ע " א ) מביא כמה טעמים להפיכת יום זה ליום של שמחה וגיל , ואחד מהם היא הקביעה כי היה זה היום שבו " כלו בו מתי מדבר " , כהמשך למסורת ( ראו תענית ו , ד ) שבתשעה באב נגזר על דור יוצאי מצרים למות במדבר . במדינת ישראל זכה יום זה בדורות האחרונים לחיים חדשים כשנעשה ל " חג האהבה " , מעין מקבילה ישראלית ל "יום ולנטיין " שנחוג בעולם המערבי מאז המאה הארבע - עשרה . גם מחול היא דרך לבטא אבל . הרקדנית והכוראוגרפית האמריקאית מרתה גראהם ( , ( 1991 - 1894 ביצירתה " איכה " ( הופעת בכורה . ( 1930

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help