sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:108

פרק ב פסוק יז עש ׂה ה׳ א ֲשר זמם בצע אמרתוֹ א ֲשר צוה מימי קדם הרס ולא חמל ויש ׂמח עליך אוֹיב הרים קרן צריך : עד כה , כשתיאר את תגובותיו ואת תגובותיהם של האחרים על חורבן ירושלים ( פסוקים יא - טז ) , לא הזכיר המקונן בקינה זו כלל את האלוהים ; עתה יופיע שמו לראשונה : " עשה ה ' אשר זמם ביצע אמרתו " . מעשה האויבים אפוא הוא מעשה ה ' . כבר בחלקה הראשון של הקינה שמענו שהאסון הוא פריו של תכנון אלוהי : " חשב ה ' להשחית חומת בת ציון " ( פסוק ח ) , ועתה שב המקונן וקובע כי התוכנית אכן יצאה לפועל : " עשה ה ' אשר זמם " . לנרדפות בין חש " ב וזמ " ם ראו לדוגמא : " מחשב להרע לו בעל מזימות יקראו " ( משלי כד , ח ) , ועוד : " הן ידעתי מחשבותיכם ומזימות עלי תחמוסו " ( איוב כא , כז ) . משני הציטוטים האחרונים גם עולה כי לפועל זמ " ם - שמשמעותו לתכנן - יש לרוב משמעות שלילית , כבפסוקנו . הביצוע הוא סיומו של תהליך , כדברי ר ' יוסף קרא ( נוסח ב ) : " ביצע - השלים , כמו ' והיה כי יבצע ה ' את כל מעשהו ' ( ישעיה י , יב ) " . גם הזכרת " אמרתו " , דברו , של ה ' באה ללמד על תכנון מראש , כדברי המזמור על גורלו של יוסף : " לעבד נמכר יוסף ... עד עת בוא דברו אמרת ה ' צרפתהו . שלח מלך ויתירהו " ( תהילים קה , יז - כ ) . ההרס איננו אפוא פרי החלטה פתאומית בימים שקדמו לחורבן ; אדרבא , מקורו " מימי קדם" ( וראו איכה א , ז ) . זמן רב עמד להם אפוא לבני יהודה לחזור בהם ולשוב אל ה ' ( ראו לעיל , פסוק יד ) , אך משלא עשו כן , " הרס ה ' ולא חמל " , וראו פסוק ב לעיל : " בילע אדוני ולא חמל ... הרס בעברתו " . התרגום הארמי מרחיב גם בפסוק זה את דברי המגילה , " ביצע אמרתו אשר ציווה מימי קדם " , ואומר ( בתרגום חוזר לעברית ) : " קיים את דברו אשר ציווה למשה הנביא מימי קדם , שאם לא ישמרו בני ישראל את מצוות ה ' , הוא עתיד להעניש אותם " . אם בפסוק הקודם הקשבנו לדברי האויבים השמחים - גאים במעלליהם , הרי שהמקונן מודיענו כי גם שורש שמחתם נעוץ במעשה ה ' : " וישמח עלייך אויב " , וראו בדומה בתהילים פט , מג : " הרימות ימין צריו השמחת ( = שימחת ) כל אויביו " . שמחת האויבים על מפלת ירושלים עומדת בניגוד חריף לקולות הקינה בעיר , הנזכרים בפרק זה , שאף להם גרם ה ' : " וירב בבת יהודה תאניה ואניה " ( פסוק ה ) , וכן : " ישבו לארץ ידמו " ( פסוק י [ על " ידמו " שפירושו השמעת קול ראו בפירוש שם ]) . ה ' אשר " גדע בחרי אף כל קרן ישראל " ( פסוק ג ) הוא אשר " הרים קרן צרייך " . לצירוף הרמת קרן כניגוד לגדיעת קרן , ראו : " וכל קרני רשעים אגדע תרוממנה קרנות צדיק " ( תהילים עה , יא ) - והכול בא אפוא לירושלים מידיו של האלוהים .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help