sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:176

פרק ד פסוק ה האכלים למעדנים נשמּוּ בחוּצוֹת האמ ֻנים עלי תוֹלע חבקוּ אַשפתּוֹת : פסוקנו ממשיך בעניין רעבונם של הפעוטות ומגביר את רושמו באמצעות ההשוואה לימים שקדמו למצור ולחורבן . באותם ימים הורגלו הפעוטות לאכול מטעמים , " האוכלים למעדנים " ( הלמ " ד היא למ "ד המושא הישיר כאילו נאמר : האוכלים את המעדנים ) . המעדנים הם מאכלים הראויים לעלות על שולחן מלכים , וראו : " מאשר שמנה לחמו והוא יתן מעדני מלך " ( בראשית מט , כ ) . והנה , אותם פעוטות " נשמו " - היינו יבשה לשונם כארץ שוממה , יבשה ( וראו : " למען יחסרו לחם ומים ונשמו איש ואחיו ונמקו בעוונם" [ יחזקאל ד , יז ]) - ב " חוצות " , במקומות הגלויים לכול ( וראו עוד לעיל , פסוק א ) . התינוקות היו " אמונים " , היינו נישאו על כפיהם של אומניהם או אומנותיהם . ראו : " כאשר ישא האומן את היונק " ( במדבר יא , יב ) , " והיו מלכים אומנייך ושרותיהם מיניקותייך " ( ישעיה מט , כג ) . פינוקם הרב בימים שלפני כיבוש ירושלים התבטא לא רק באכילת מעדנים אלא גם באריג המשובח , העדין , שכיסה והגן על גופם : ה " תולע " , שהוא אריג יקר ערך הצבוע אדום . תחת הגנה וחום באמצעות האריג המפנק , תחת חיבוק על ידי אם אוהבת ( השוו : " כעת חיה את חובקת בן " [ מלכים - ב ד , טז ]) , מחבקים כעת העוללים אשפתות . וראו עוד : " ערום ילינו מבלי לבוש ואין כסות בקרה . מזרם הרים ירטבו ומבלי מחסה חיבקו צור ( = סלע ) " ( איוב כד , ז - ח ) . בגל הזבל , באשפה , ניתן למצוא מעט חום , ואולי גם שיירי מזון . האשפה גם מסמלת את שפל המדרגה החברתית , ראו : " מאשפות ירים אביון " ( שמואל - א ב , ח ) . עדן ומעדן ה ' נוטע את גנו " בעדן " ( בראשית ב , ח ) , שהוא אזור ששמו " עדן " , וראו גם המסופר על קין : " ויצא קין מלפני ה ' וישב בארץ נוד קדמת ( = מזרחית ל ) עדן " ( שם ד , טז ) , ונראה ששם המקום ושמו של הגן שניטע בו , " גן עדן " , הם היינו הך . השורש עד "ן משמעותו באוגריתית השקיה , וראו הפסוק בתהילים לו , ט : " ונחל עדניך תשקם " , ובלשון חז " ל : " המטר משקה , מרווה , ומזבל ומעדן " ( כתובות י ע " ב ) . ואכן , נהר " יוצא מעדן להשקות את הגן" ( בראשית ב , י ) . העדן , אזור שופע מים , הוא הפך המדבר היבש , כפי שנאמר על ציון ( ששמה גזור מ " ציה " , מדבר ) : " כי ניחם ה ' ציון ניחם כל חורבותיה וישם מדברה כעדן וערבתה כגן ה '" ( ישעיה נא , ג ) . ובאמור שרה בקרבה למשמע הבשורה כי עתידה היא ללדת : " אחרי בלותי היתה לי עדנה " ( בראשית יח , יב ) , כוונתה כי הזרימה תשוב ותתחדש במקורה היבש . מן המשמעות של שפיעת מים מבורכת התפתחה המשמעות של אכילה שיש עמה עונג וסיפוק . " מעדנים " , כפי שצוין בפירוש , הם מאכלים מפנקים , והאוכל אותם מתעדן ומתפנק : " ויאכלו וישבעו וישמינו ויתעדנו בטובך הגדול " ( נחמיה ט , כה ) , והאישה הענוגה והמפונקת מכונה " עדינה " ( ישעיה מז , ח ) . מכאן קצרה הדרך לעונג ולנחת שאין עניינם במזון דווקא : " יסר בנך ויניחך ( = יגרום לך נחת רוח ) ויתן מעדנים לנפשך " ( משלי כט , יז ) . תיבת " מעדנים " המשיכה את חייה אל ספרות חז " ל ושם היא מופיעה בין השאר בקשר לנוסחי ברכות שיש לברך לפני ואחרי

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help