sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:107

את חייה גם אל לשון חז " ל , וראו לדוגמא את דברי ר ' אלעזר בן עזריה , בקשר לפסוק העוסק במכת צפרדעים שלשונו היא בלשון יחיד , " ותעל הצפרדע " ( שמות ח , ב ) : " צפרדע אחת היתה ושרקה להן ( = לחברותיה ) ובאו " ( שמות רבה י , ד ) . משורש זה נתחדשו בלשוננו שמו של הכלי משרוקית , השרקן - שהוא אומן המשמיע מנגינות בשריקה אך גם בעל חיים ממשפחת האוגרים - וכן , כבר בספרות חז " ל , שמה של השרקרק - ציפור שצווחותיה העניקו לה שם זה . התלמוד ( חולין סג ע " א ) דורש את שמה של ציפור זו וטוען כי אם היא יושבת על הקרקע ושורקת - אות הוא לביאתו הקרובה של המשיח , שנאמר " אשרקה להם ואקבצם " . השריקה מלווה לא פעם בתנועות , כפי שהוא בפסוקנו ( חריקת שן ) או בנבואת צפניה על נינוה ההרוסה : " איך היתה לשמה מרבץ לחיה כל עובר עליה ישרוק יניע ידו " ( ב , טו ) . יש ושריקת התימהון מלווה באמירה , כגון התגובה על חורבן הבית : " והבית הזה ... כל עובר עליו ישום ושרק ואמרו על מה עשה ה ' ככה לארץ הזאת ולבית הזה " ( מלכים - א ט , ח ) . שכיח הוא הצירוף הצלילי " שמה ושרקה " , שהוא ביטוי לרגשות זוועה ותמהון , כגון : " ושמתי את העיר הזאת לשמה ולשרקה כל עובר עליה ישום וישרוק על כל מכותיה " ( ירמיה יט , ח ) . צירוף זה עושה שימוש באות שי " ן שהיא מן " האותיות השורקות " , היינו אותיות המופקות כאשר אוויר זורם בחלל הפה בשעה של חיכוך של שני אברי היגוי . חריקת שן וניבים אחרים הצירוף המקראי " חר " ק שן " המשיך את חייו גם אל ספרות האגדה , כגון במסורת אודות פגישתם המחודשת של יעקב ועשו : " בא אליו עשו מהר שעיר בזעם אף וזמם להורגו שנאמר ' זומם רשע לצדיק וחורק עליו שיניו ' ( תהילים לז , יב ) . אמר עשו : איני הורג את יעקב אחי בחיצים ובקשת אלא בפי אני הורגו ומוצץ את דמו , שנאמר ' וירוץ עשו לקראתו ויחבקהו ויפול על צוואריו וישקהו ויבכו ' ( בראשית לג , ד ) . אל תהא קורא ' וישקהו ' אלא ' וישכהו ' , ונעשה צווארו של יעקב כעצם השן , ועליו הכתוב אומר ' צווארך כמגדל השן ' ( שיר השירים ז , ה ) וקהו שיניו של עשו " ( פרקי דרבי אליעזר , לז ) . במסורת ציורית זו מצאנו אפוא פירוש אחר לעניין חריקת השן וכן שימוש בתיבת " שן " לחטי הפיל , השנהב ( כמו גם " כסא שן " [ מלכים - א י , יח ]) . כן בא במסורת זו הצירוף של ״קה "ה שן״ , העומד ביסוד הפתגם " אבות אכלו בוסר ושיני בנים תקהינה" ( ירמיה לא , כט ועוד ) . צירופים או ניבים אחרים שיסודם במקרא ועניינם בשן הם " עין תחת עין שן תחת שן " ( שמות כא , כד ) , או " יצא בשן ועין " ( שיסודו בשמות כא , כו ) . ומלשון חכמים ירשנו " שן חלב " ( קידושין כד ע " ב ) ואפילו " שן תותבת " , שן זהב שעשה ר ' ישמעאל לנערה אחת כדי ליפותה בעיני בעלה ( נדרים סו ע " ב ) . " בלע " , ציור דיגיטלי המתאר המון משולהב הנותן ביטוי לרגשות בוז ושמחה לאידו של אויבם . מעשה ידי הציירת והמאיירת הירושלמית , נעמה להב ( ילידת . ( 1987 היצירה נעשתה במיוחד עבור ספר זה .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help