sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:43

והנה , לא די בכך שהצרים - האויבים הורגים ביושבי ירושלים , אלא שהם אף נהנים ממראה עיניהם ולועגים לקרבנותיהם : " ראוה צרים שחקו על משבתה " . לתיאורי לעג בעת חורבן ראו לדוגמא : " היינו חרפה לשכנינו לעג וקלס לסביבתנו " ( תהילים עט , ד , ולהלן פסוק כא ) . " משבתה " היא מילה יחידאית במקרא , הגזורה מן השורש הידוע שב " ת . האם הכוונה להשבתת שמחה ( כשהצרים שוחקים וירושלים עצובה )? דומים לזה הם דברי ירמיהו האומר : " והשבתי מערי יהודה ומחוצות ירושלים קול ששון וקול שמחה " ( ז , לד ) . בנוסח מגילת איכה מקומראן נכתב כאן : " משבריה " , מלשון שבר והרס , וראו להלן פסוק טו : " קרא עלי מועד לשבור בחוריי " , ונראה שגירסה זו עדיפה על הגירסה " משבתה " . שבת , שמיטה ולעג אומות העולם מדרש איכה רבה לפסוק ( מהדורת בובר ) מבין את תיבת " משבתה" כמתארת נושא שהביא את צריה של ירושלים ללגלג עליה , ואומר : " את מוצא , כשגלו ישראל היו משמרין השבת , והיו אומות העולם משחקין עליהם , ואומרים להם : ' בארצכם לא שמרתם השבת , וכאן אתם שומרים אותו ' ? דבר אחר : ' שחקו על משבתה' - על שמיטה , הא מה דאת אמר ( = כפי שאתה אומר ) ' בחריש ובקציר תשבות ' ( שמות לד , כא ) . את מוצא , כשגלו ישראל היו שומרין שמיטותיהם והיו אומות העולם משחקים להם ואומרים להם : ' בארצכם לא שמרתם את השמיטה , וכאן אתם שומרים את השמיטה ? '" . שנת השמיטה אינה נוהגת אמנם מחוץ לארץ ישראל , והדברים על כן מוקשים , אך הרעיון ביסודו ברור : אוי להם לישראל שאפילו הגויים יודעים טוב מהם מה צריכה היתה להיות התנהגותם הדתית הראויה . מגילת איכה על מצוקי ים המלח בין המגילות שנתגלו בקומראן נמצאו גם שרידים מארבעה עותקים של מגילת איכה , המתוארכים למאה הראשונה לפנה " ס , ויש בהם גם כמה גירסאות השונות מנוסח המסורה . כך , למשל , פסוקנו , המופיע במגילה שנמצאה במערה מספר 4 בקומראן , וזה נוסחו : " זכורה ה ' [ כו ] ל מכאובנו אשר היו מימי קדם בנפל [ עמ ] ה ביד צר ואין עוזר צריה שחקו על [ כו ] ל משבריה " ( לדוגמאות אחרות ראו להלן פסוקים ח , יב וכמותם עוד ) . לא פחות חשובות לענייננו הן מגילות שבאו לעולם כחלק מיצירתה של הכת שישבה בקומראן , מגילות הכוללות גם קינות , שבהן נמצאו ציטוטים ממגילת איכה . ציטוטים אלה מעידים כי יושבי קומראן כבר ראו במגילת איכה ספר קאנוני לכל דבר ועניין . כאשר נכתבו קינות אלה עמד עדיין הבית השני על תילו , אך כת קומראן - המתבדלת והמתרחקת מירושלים ומכהניה החטאים בעיניה - ראתה את עצמה כאילו עודנה בגלות וכאילו ירושלים טרם שבה ונבנתה . והנה לנו דוגמא לקטע של קינה , שלא כל הכתוב בה שלם , המושפעת ממגילת איכה ומצטטת ממנה : " איכה ישבה ] בדד העיר [ ו [ [ ] לים [ ים ] שרתי כל לאומ [ ים ] שוממה כעזובה וכל [ בנ ] ותיה עזוב [ ות כ ] אשה עז [ ו ] בה כעצובה וכעזובת [ בע ] ל [ ה ] כל ארמנותיה וחו [ מותיה ] כעקרה וכמסככה כול אורחו [ ת ] י [ ה ] ה כאשת מרורים וכל בנותיה כאבלות על על בע [ לן ] יה כמשכלות ליחידיהן בכו תבכה ירו [ שלים ] ו על לחיה על בניה " . ונראה שהדברים אינם דורשים ביאור . קטע ממגילת איכה ממערה 4 בקומראן שבו מופיע פסוקנו . הצלם : שי הלוי .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help