sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:242

חלק שלישי / פסוקים טו - יח המתפללים מודים בחטאם ; הסיבה לאבלם - חורבן בית המקדש פרק ה פסוק טו שבת משׂוֹשׂ לבנוּ נהפךלאבל מחלנוּ : הפסוק הפותח את החלק השלישי של קינה זו כרוך היטב בסיומו של קודמו . כיוון שהבחורים שבתו מנגינתם ( פסוק יד ) - " שבת משוש לבנו " , היינו , אין עוד שמחה בלבבנו ( על תיבת " משוש " ראו ב , טו ובפירוש שם ) . ההסבר לאבל שנפל על המקוננים טרם נודע לקורא , והוא יתברר לקראת סיומו של החלק . על מעבר משמחה , המובעת באמצעות כלי הנגינה , אל האבל ראו גם איוב ל , לא : " ויהי לאבל כינורי ועוגבי לקול בוכים " . " מחול " בלשון המקרא הוא לעיתים כלי נגינה , לעיתים ריקוד שאותו מחוללים לצלילי כלי הנגינה ולעיתים רק ביטוי לשמחה , היפוכו של האבל , כפי שהוא בדברי הנחמה של ירמיהו : " אז תשמח בתולה במחול ובחורים וזקנים יחדיו . והפכתי אבלם לששון וניחמתים ושימחתים מיגונם " ( לא , יג ) , ועוד : " הפכת מספדי למחול לי פיתחת שקי ותאזרני שמחה " ( תהילים ל , יב ) . בשני הפסוקים האחרונים , כבפסוקנו , משמש הפועל הפ " ך לציון שינוי קיצוני במצב הרוח . לשימוש דומה בשורש זה ראו גם לעיל : " נחלתנו נהפכה לזרים " ( פסוק ב ) . שביתה ושביתות הופעתו של השורש שב " ת בפרקנו , פרט לפסוקנו , בפסוק יד : " זקנים משער שבתו " , מבטא הפסקה פסיבית , מאונס , של פעילות כלשהי . לעומת זאת , האמור על האלוהים בסוף מעשה הבריאה , " וישבות ביום השביעי מכל מלאכתו אשר עשה " ( בראשית ב , ב ) מבטא הפסקה מרצון , כפי שהוא , למשל , גם בפסוק המדבר על רעיו של איוב : " וישבתו שלושת האנשים האלה מענות את איוב כי הוא צדיק בעיניו " ( איוב לב , א ) , או במצוות שנת השמיטה : " בחריש ובקציר תשבות " ( שמות לד , כא ) . שם העצם " שביתה " איננו מצוי במקרא , אך הוא מופיע בלשון חכמים . כאן הוא משמש לעיתים במשמעות של הפסקת עבודה לשם קיום מצוות שבת , כגון : " אדם מצווה על שביתת בהמתו בשבת " ( עבודה זרה טו ע " ב ) , ולעיתים בקשר להלכות תחום שבת . אדם רשאי - על פי ההלכה - לנוע אלפיים אמה לכל כיוון מן המקום שבו נמצא ברגע שבו החל יום השבת , והצירוף הלשוני " קנה לו שביתה " ( ירושלמי , עירובין ד , ה ועוד ) משמעו שהאדם קבע את המקום שבו ישבות ( וממנו הוא יכול למדוד את המרחק המותר לו להליכה ) . בעברית החדשה עבר ניב זה תהליך של חילון , ומשמעותו כעת : התיישב דרך קבע , השתקע , התבסס ( כגון : " זכות השביתה קנתה לה שביתה איתנה בחקיקה ובפסיקה הישראלית " ) . ואכן , " שביתה " כהפסקה יזומה של עבודה מצד העובדים עקב מחלוקת עם מעבידם היא תופעה שבאה לעולם במהלך המחצית השנייה של המאה התשע עשרה , עם העידן התעשייתי והתפתחות הארגונים המקצועיים . בארץ ישראל פרצה השביתה הראשונה בשנת , 1902 כאשר פועלי הדפוס בירושלים התארגנו בדרישה לקיצור יום העבודה לשמונה שעות . מאז נעשתה השביתה לבת לוויה קבועה של מערכת יחסי העבודה , כשהיא לובשת צורות שונות כגון שביתת אזהרה , שביתת הזדהות , שביתת האטה

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help