sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:42

פרק א פסוק ז זכרה ירוּשלים ימי עניהּ וּמרוּדיה כל מחמ ֻדיה א ֲשר היוּ מימי קדם בנפל עמהּ ביד צר ואין עוֹזר להּ ראוּה צרים ש ׂחקוּ על משבתה : " זכרה " פירושו כאן : נתנה את דעתה , שתה את לבה . למשמעות זו של השורש זכ " ר ראו , למשל : " ויהי בשחת אלוהים את ערי הכיכר ויזכור אלוהים את אברהם וישלח את לוט מתוך ההפיכה " ( בראשית יט , כט ) . אין כוונת הפסוק לומר שקודם לכן שכח האלוהים את אברהם , אלא שעתה נתן עליו את דעתו ודאג להציל את אחיינו . ירושלים נותנת אפוא את דעתה על קשייה בהווה ובעבר הקרוב . " ימי עוניה " הם הימים שבהם היה הסבל מנת חלקה , והשוו : " גלתה יהודה מעוני " ( פסוק ג לעיל ) . לתיבת " מרודיה " השוו : " זכור עוניי ומרודי" ( להלן ג , יט ) , וכן : " ועניים מרודים תביא בית " ( ישעיה נח , ז ) , ומכאן שמרודים הם חסרי בית , נודדים , ו "ימי מרודיה " הם הימים שבהם גלתה מביתה . אפשר גם לפרש " מרודיה " מן השורש רד " ה שמשמעותו דיכוי או רמיסה , כגון : " שרי הניצבים ... הרודים בעם העושים במלאכה " ( מלכים - א ה , ל ) . רש " י לעומת זאת מפרש " מרודיה " אחרת : " הוא לשון צער , כמו ' וירדתי על ההרים ' ( שופטים יא , לז ) , ' אריד בשיחי ואהימה' ( תהילים נה , ג ) " . ושני הפירושים - לשון צער ולשון עוני ונדודים - עשויים להשלים זה את זה . המדרש ( איכה רבה לפסוק ) מבין את הפסוק כמספר על ירושלים ש " בעניותה זכרה מרדה שמרדה בהקב " ה " , וכך הריהו מכניס לפסוק רעיון חדש : עיר חוטאת המכה על חטאיה בשעת יגונה . בפסוק זה ארבע שורות , בניגוד לשלוש שבכל שאר פסוקי הקינה , ודומה שהשורה השנייה בפסוק , " כל מחמדיה אשר היו מימי קדם " , היא תוספת שנתחבה לתוכו בשלב כלשהו של גלגוליו . נראה שמי שהוסיף אותה לא הבין את מילת " זכרה " , וסבר שהיא מכוונת אל זיכרונות מן העבר הרחוק , זיכרונות של תפארת עברה של ירושלים בימי קדם . את תיבת " מחמדיה " , היינו אוצרותיה ( ראו יואל ד , ה ) , שאל מי שהוסיף את השורה הזו מהמשך הקינה ( פסוקים י - יא ) . על הביטוי " ימי קדם " כתפארת העבר ראו לדוגמא : " ואחרי כן תשכון כימי קדם " ( ירמיה מו , כו ) . גם התרגום הארמי , שהבין " זכרה " כפועל העוסק בזמן עבר , מדבר על הימים שבהם רדתה , שלטה , ירושלים בכל העולם ( והוא מדרש על " ימי ... מרודיה " ) . השורה השלישית בפסוק ממשיכה אפוא את הראשונה . ימי הצער והסבל הם ימי החורבן , " בנפול עמה ביד צר ( = אויב ) " . הנפילה שעליה מדובר כאן היא מן הסתם נפילה בחרב , והשוו : " על בית ישראל כי נפלו בחרב " ( שמואל - ב א , יב ) . ללשון " ואין עוזר לה " , המדגישה את חוסר האונים והבדידות שבה שרויה העיר , השוו : " ואביט ואין עוזר ואשתומם ואין סומך " ( ישעיה סג , ה ) . והשוו עוד את האמור לעיל על " אין לה מנחם " ( פסוק ב ) .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help