sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:106

פרק ב פסוק טז פצוּ עליך פיהם כל אוֹיביך שרקוּ ויחרקוּ שן אָמרוּ בלענוּ אַך זה היּוֹם שקוינהוּ מצאנוּ ראינוּ : על הקדמת האות פ " ה לעי " ן ראו להלן וכן במבוא , סעיף ה . האויבים , השמחים למפלתה של ירושלים וממהרים לפצות - לפתוח את פיהם - על משמעות פצ "ה כפתיחת פה לשם דיבור ראו לדוגמא את דברי יפתח לבתו : " ואנכי פציתי פי אל ה '" ( שופטים יא , לה ) - מגיבים גם בתגובות ללא מילים . האויבים גם " שרקו " , אות לפליאתם ממראה עיניהם ( השוו לאמור בפסוק הקודם ) , אך לשריקתם נוספה פעולה נוספת : " חרקו שן " , שהוא ביטוי של כעס ושנאה , וראו : " רשע יראה וכעס שיניו יחרוק ונמס " ( תהילים קיב , י ) . וכאן מובאים דברי הלעג והקלס של האויבים , " אמרו בילענו " , היינו : הרסנו , וזאת כדי להזכיר לקורא את דברי המקונן : " בילע אדוני ולא חמל " ( פסוק ב ) , " בילע כל ארמנותיה " ( פסוק ה ) , " לא השיב ידו מבלע " ( פסוק ח ) . אנו יודעים שה ' הוא שגרם לנצחון האויבים , אך אלה מייחסים לעצמם את הריסת ירושלים , והם ממשיכים ואומרים - ואולי אף שרים : " זה היום שקיווינוהו ( = שציפינו לו ) מצאנו ראינו " , והשוו לשירת השמחה של הזוכים לתשועת ה ' : " זה היום עשה ה ' נגילה ונשמחה בו " ( תהילים קיח , כד ) , ובדומה בדברי ישעיהו : " ואמר ביום ההוא הנה אלוהינו זה קיווינו לו ויושיענו זה ה ' קיווינו לו נגילה ונשמחה בישועתו " ( כה , ט ) . שני הפעלים האחרונים בדברי האויבים , " מצאנו ראינו " , נשמעים כמעין שירת נצחון חרוזה . השוו לשירת סרני הפלישתים בבית דגון בעזה כאשר הובא לשם שמשון : " נתן אלוהינו בידנו / את שמשון אויבנו" ( שופטים טז , כג ) , והרחבתה בפי בני עמם : " נתן אלוהינו בידנו / את אויבנו ואת מחריב ארצנו / ואשר הרבה את חללינו " ( שם , פסוק כד ) . אפשר ש " מצאנו " פירושו : מצאנו את אויבינו - השוו " המצאתני אויבי" ( מלכים - א כא , כ ) - ואילו " ראינו " : ראינו את הריסות ירושלים . למה קדמה פ " ה לעי " ן ? שאלה זו שואל ואף משיב רבא בשם ר ' יוחנן : " בשביל מה הקדים פ " ה לעי " ן ? בשביל מרגלים שאמרו בפיהם מה שלא ראו בעיניהם " ( סנהדרין קד ע " ב ) . הדברים רומזים לסיפור חטא המרגלים ( במדבר , פרקים יג - יד ) , אשר לדעת המדרש דיווחו דיווח שאיננו אמת ואיננו מסתמך על מה שראו בארץ כנען . הלילה שבו שבו המרגלים נקבע על ידי חז " ל כתשעה באב ( ראו תענית ד , ו ) , ודברי ר ' יוחנן תומכים את יתדותיהם גם בעובדה שפסוקנו מתחיל בהזכרת דיבור לא ראוי . שריקה / שרקה שריקה ( או שרקה ) היא צליל חד היוצא מן השפתיים המכווצות לשם מעבר צר של אויר . תכלית השריקה היא לקרוא לזולת , לעורר את תשומת לבו . כך נאמר על ה ' : " ושרק לו ( = לאויב ) מקצה הארץ והנה מהרה קל יבוא " ( ישעיה ה , כו ) , והנביא זכריה מביא את דברי ה ' הקורא לעם לשוב ארצה : " אשרקה להם ואקבצם " ( י , ח ) . התמונה בדברי זכריה היא מטאפורה השאולה מקיבוץ הצאן אל מקום אחד , וזו משמעות המונח " שריקות עדרים " ( שופטים ה , טז ) - שריקה שמשמיע הרועה לשם קיבוצן . משמעות זו המשיכה

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help