sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:241

של חיבור מיסטי קדום העוסק בניסיון לקבוע את מידות חלקי גופו של האלוהים במונחים של אמות ופרסאות . ואם כבר עסקינן בעולמות העליונים ראוי להצביע גם על שערים שונים שדרכם מגיע שפע אלוהי אל בני אדם , כגון האמור על משה רבנו ש " חמשת אלפים שערי חכמה נפתחו למשה בסיני כנגד ה ' חומשי תורה , וח ' אלפים שערי בינה כנגד ח ' [ ספרי ] נביאים , וי " א אלפים שערי דעת כנגד י " א [ ספרי ] כתובים " ( בראשית רבתי , עמוד . ( 8 השיעור הוא גם יחידת זמן המוקדשת ללימוד קבוע , כגון דברי הרב יחזקאל סג " ל לנדא ( פראג , , ( 1793 - 1713 מגדולי פוסקי ההלכה במאות האחרונות , המוכר בעיקר בזכות ספרו " הנודע ביהודה " : " שאני פנוי מהגדת שיעור לבני הישיבה " ( יורה דעה ס , ע ) , ובדורותינו גם כינוי ליחידת זמן קצובה באורכה במסגרות לימודיות , ומתיבה זו נגזרו גם " שיעורי הבית " החביבים על התלמידים . נגינה ושחוק כשם שתיבת " נגינה " יכולה לבטא הן השמעת קולות מתוך שמחה ושירה ( כבפסוקנו ) והן אמירת דברי לעג ( כפי שהוא לעיל ג , יד ) - כך הוא גם דינו של השורש שח " ק . יש והוא נרדף ללעג : " הייתי לשחוק כל היום כלה לועג לי " ( ירמיה כ , ז ) , ויש שעניינו ביטוי לשמחה בהקשר מוסיקלי : " ודוד וכל בית ישראל משחקים לפני ה' בכל עצי ברושים ( = כנראה סוג של כלי נגינה ) ובכינורות ובנבלים ובתופים ובמנענעים ובצלצלים " ( שמואל - ב ו , ה ) . המדרש העוסק בפסוק זה יודע לספר כי במעמד זה היו " הלוויים מנגנין וכל ישראל משחקין " ( במדבר רבה ד , כ ) , נגינה ושחוק גם יחד ושתי המילים האלו לחיוב . גם צח " ק , מקבילו הפונטי של השורש שח " ק , נושא את שתי המשמעויות . ללעג ראו את דברי אשת פוטיפר על בעלה ש "הביא לנו איש עברי לצחק בנו " ( בראשית לט , יד ) , ולביטוי של גיל ראו את האמור במעשה העגל על העם שלאחר שאכלו ושתו " ויקומו לצחק " ( שמות לב , ו ) , ומתרגם אונקלוס : " וקמו לחייכא " היינו לשמוח ולצחוק . על כן כשאומר משה הניצב על הר סיני כי " קול ענות אנכי שומע " ( שם , פסוק יח ) , כוונתו לומר כי הוא שומע קול שירה ונגינה , על דרך : " ותענינה הנשים המשחקות (!) ותאמרן היכה שאול באלפיו ודוד ברבבותיו " ( שמואל - א יח , ז ) . " בחורים מנגינתם" בעוד שהקינה מצרה על אבלה של ירושלים , על קול הנגינה ששבת ממנה , הברכה השביעית מברכות הנישואין ( שמקורן בתלמוד הבבלי , כתובות ח ע " א ) משיבה את צלילי השמחה והנגינה לירושלים ולעם ישראל . בסופה של ברכה זו היא מבקשת כי " מהרה ... ישמע בערי יהודה ובחוצות ירושלים קול ששון וקול שמחה קול חתן וקול כלה ( דברים אלו הם בעקבות ירמיה לג , י - יא ) , קול מצהלות חתנים מחופתם ונערים ממשתה נגינתם " , והריהי חותמת במטבע הברכה : " ברוך אתה ה ' משמח החתן עם הכלה " . הברכה השביעית מצטרפת כך אל ברכות אחרות מברכות הנישואין המזכירות שמחה , הברכות החמישית והשישית . החמישית עניינה בשמחתה של ירושלים , העקרה אשר " שוש תשיש ותגל ... בקיבוץ בניה לתוכה בשמחה " , ברכה החותמת במטבע הברכה : " ברוך אתה ה ' משמח ציון בבניה " , ואילו הברכה השישית עוסקת בשמחת בני הזוג הנישאים : " שמח תשמח רעים האהובים כשמחך יצירך בגן עדן מקדם , ברוך אתה ה ' משמח חתן וכלה " . ברכה זו רומזת גם למסורת אגדית לפיה הבאת חוה לאדם הראשון - אירוע שניתן לראותו כמעין מעמד הנישואין הראשון בתולדות האנושות - לווה בצהלות שמחה וגיל שיצאו מפי האלוהים . התזמורת הפילהרמונית של ברלין בקונצרט כלי קשת , שהיו ברשותם של יהודים שנרצחו בשואה . הקונצרט , " כינורות של תקוה " , התקיים ביום השואה הבינלאומי בשנת . 2015 את כלי הנגינה אסף ושיפץ בונה הכינורות הישראלי אמנון וינשטיין . הצלמת : מוניקה ריטרסהאוס .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help