sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:175

חורבן ירושלים ולתת לו ביטוי , כגון : " סד אדם כל ביתו בסיד ומשייר דבר מועט זכר לירושלים , עושה אדם כל עסקי סעודה ומשייר דבר מועט זכר לירושלים , עושה אישה כל תכשיטיה ומשיירת דבר מועט זכר לירושלים , שנאמר ' אם אשכחך ירושלים תשכח ימיני תדבק לשוני לחיכי אם לא אזכרכי '" ( תוספתא , בבא בתרא ב , יז ) . המנהג לשיר פסוק זה במסגרת טכסי חתונה הוא ביטוי נוסף לקיום השבועה . לחם משמעו של השורש לח " ם הוא אכ " ל . כך בדברי האישה המסמלת את החכמה : " לכו לחמו בלחמי ושתו ביין מסכתי " ( משלי ט , ה ) , וכך בעצתו של בעל ספר משלי : " אל תלחם את לחם רע עין ואל תתאו למטעמותיו ... אכול ושתה יאמר לך ולבו בל עמך " ( שם כג , ו - ז ) . לחם , אפוא , הוא שם כללי למזון , כגון האמור בנדרו של יעקב : " אם יהיה אלוהים עמדי ושמרני בדרך הזה אשר אנכי הולך ונתן לי לחם לאכול ובגד ללבוש " ( בראשית כח , כ ) , או המסופר על עונשו של אדם הראשון : " בזעת אפיך תאכל לחם " ( שם ג , יט ) . לחם הוא אף כינוי למזונם של בעלי חיים , כעולה מדברי השבח של בעל המזמור לאלוהים : " נותן לבהמה לחמה " ( תהילים קמז , ט ) , או מדברי הנביא : " ונחש עפר לחמו " ( ישעיה סה , כה ) . לחם עשוי להיות גם כינוי לארוחה ; כך בשאלה שמציג שאול ליהונתן בקשר לדוד : " מדוע לא בא בן ישי גם תמול גם היום אל הלחם ? " ( שמואל - א כ , כז ) . לאור האמור לעיל , לא יפלא אפוא כי בחברה החקלאית , המקראית , גם למזון הבסיסי ביותר העשוי מדגנים יקרא בפשטות לחם . זה נאפה בתנור ונקרא גם " פת לחם " ( שופטים יט , ה ) או " כיכר ( ות ) לחם " ( שם ח , ה ) . אגב : בערבית " לחם " הוא בשר , הד לתקופה שבה מזונם היסודי של הרועים , הנודדים בעקבות עדריהם , היה בשרן של הבהמות . והנה , בעברית המקראית מצינו פסוק אחד שבו לחם הוא בשר , כעולה מן התקבולת : " ושופך דמם כעפר / ולחומם כגללים " ( צפניה א , יז ) . בעקבות דברי המזמור " מצמיח חציר לבהמה ועשב לעבודת האדם להוציא לחם מן הארץ " ( תהילים קד , יד ) - שבו " לחם " הוא שם כללי , כאמור , למזון - נטבע בתקופת חז " ל מטבע הברכה " ברוך אתה ה ' ... המוציא לחם מן הארץ " ( ברכות ו , א ) , הנאמרת , כידוע , קודם לאכילת פת , מצה וכל הדומים להן . " פורש " מה הוא ? מדרש איכה רבה לפסוק מביא שלושה הסברים לחלק הפסוק " פורש אין להם " , כשהראשון שבהם נראה כפשוטו של פסוק : " ר' יהודה אומר : שאין להם מי שיתן להם פרוסה ... ור ' נחמיה אמר : שאין להם מי שינחם אותם , כפי שאתה אומר ' ולא יפרסו להם על אבל לנחמו על מת ' ( ירמיה טז , ז ) , ורבותינו אמרו : שלא היה להם מי שיעמוד בפרץ , כפי שאתה אומר ' לולי משה בחירו עמד בפרץ לפניו ' ( תהילים קו כג ) " . דרשתו של ר ' נחמיה מדגישה שפריסת לחם לאבל איננה ביטוי לצורך למלא את רעבונו אלא ביטוי לרצון לנחמו ( השוו עוד לעיל א , יז ) , ואילו זו של רבותינו מבוססת על עמעום ההבדל הפונטי שבין צד " י לשי " ן שמאלית ( על דרך צח " ק - שח " ק ) , כשעמידה בפרץ הוא ביטוי להגנה . בין כך ובין כך , אין לעוללים לא מאכל , לא סעד רוחני בדברי ניחומים ולא סיוע פיסי . " אם וקבוצת ילדים מבקשים לחם מאדם המחזיק בידו כיכר " , ציור מאת האמן ההולנדי רנייה ווינקלס ( . ( 1816 - 1741

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help