sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:41

עם יורדי בור / הייתי כגבר אין א ֱיל ( = חסר כוח ) " ( תהילים פח , ה ) . הליכה בלא כוח " לפני רודף " היא חסרת תקוה ומובילה לנפילה במלכודת , וראו גם האמור לעיל על גלות יהודה : " כל רודפיה השיגוה" ( פסוק ג ) . ואפשר שיש בפסוקנו גם רמז לבריחתו וללכידתו של המלך צדקיהו : " וירדפו חיל כשדים אחר המלך וישיגו אותו בערבות יריחו " ( מלכים - ב כה , ה ) . האיל האיל היא חית בר כשרה ( דברים יד , ה ) , בעלת קרניים ורבת כוח ( ואין להחליפה באיל , שהוא כבש בוגר , הנזכר רבות במקרא בקשר לקרבנות ) . במקרא הוא נזכר גם כבעל חיים שאת בשרו העלו על שולחנו של המלך שלמה ( מלכים - א ה , ג ) , ומשמע שהיה בו כדי לפאר שולחן מלכים . בשירה המקראית הוא נזכר כבעל חיים זריז ומהיר ( " אז ידלג כאיל פיסח " [ ישעיה לה , ו ]) והוא הדין גם בנקבה שבעדר ( " נפתלי אילה שלוחה " [ בראשית מט , כא ]) . משורר שיר השירים מתאר את מהירותו של הדוד הבא אל רעייתו בקביעה כי " דומה דודי לצבי או לעופר האילים " ( ב , ט ) . גם בקשר לדיני אכילת בשר הוא נזכר בצד הצבי : " הטמא והטהור יאכלנו כצבי וכאיל " ( דברים יב , טו ) , שאף הוא בעל חיים זריז : " קל ברגליו כאחד הצבאים אשר בשדה " ( שמואל - ב ב , יח ) . נראה שהאיל לא היה נפוץ במיוחד בארץ ישראל , אך באירופה ובספרותה הוא מככב רבות , הן כרתום למרכבתו של סנטה קלאוס והן , בצעירותו , כבמבי . פני האדם כפני החיה בני אדם מושווים במקרא פעמים רבות לבעלי חיים , כאשר מיוחסת להם תכונה בולטת . האריה הוא סמל האומץ , ועל דוד נאמר : " אשר לבו כלב האריה " ( שמואל - ב יז , י ) . בקינת דוד על שאול ויהונתן בנו הוא אומר : " מנשרים קלו מאריות גברו " ( שם א , כג ) , שכן הנשר הוא סמל למהירות . אריה הוא גם סמל לחית טרף , כמוהו כזאבים , ומכאן דברי צפניה על מנהיגיה של ירושלים : " שריה בקרבה אריות שואגים שופטיה זאבי ערב " ( ג , ג ) . גם הדב מסוכן למי שפוגש בו , ובמיוחד דב שכול ; כדברי חושי לאבשלום על אודות דוד ואנשיו : " כי גיבורים המה ומרי נפש המה כדב שכול בשדה " ( שמואל - ב יז , ח ) . אל הנחש , מי שהארס אשר בפיו ובלשונו עלול להמית , מושווים הרשעים , אשר " חמת ( = רעל ) למו כדמות חמת נחש " ( תהילים נח , ה ) . לעומת חיות הטרף , מוצג הכלב כחיה עלובה ובזויה . אנשים המבקשים להמעיט מערכם יציגו עצמם ככלבים , כפי שהוא בדברי חזאל לאלישע : " כי מה עבדך הכלב כי יעשה הדבר הגדול הזה " ( מלכים - ב ח , יג ) , או דברי דוד לשאול הרודף אחריו : " אחרי מי אתה רודף אחרי כלב מת אחרי פרעוש אחד " ( שמואל - א כד , טו ) . בני אדם משולים לא אחת לציפור הנלכדת ברשתו של הציד , כגון : " צוד צדוני כציפור " ( להלן ג , נב ) , וכציפורים כן הדגים : " כי גם לא ידע האדם את עתו כדגים שנאחזים במצודה רעה " ( קהלת ט , יב ) . ברוח דימויים אלו נאמר במסכת אבות : " הוי עז כנמר וקל כנשר ורץ כצבי וגיבור כארי לעשות רצון אביך שבשמים " ( ה , כ ) . יחמור פרסי ממשפחת האילים , בעל חיים שנעלם מנופי ארץ ישראל בשלהי המאה הי " ט . צולם בחי בר כרמל , בשטח שהוקצה לבעלי חיים שנכחדו ושבו והובאו אל הארץ . הצלם : דותן רותם ( . ( 2005

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help