sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:105

משוש לכל הארץ בין שמותיה הרבים של ירושלים בספרות חז " ל ( כמפורט להלן ) נזכר גם השם " משוש כל הארץ " , ובמדרש ( שמות רבה נב , ה ) ניתן לכינוי זה ביטוי בסיפורים ובדרשות שונים . וכך מסופר שם בשם ר ' יוחנן בן אלעזר : " מעשה היה בפרקמטיוס ( = סוחר ) אחד שהלך לירושלים למכור את שלו . הלך וישב שם ולא מכר . אמר : זו היא שאומרים עליה ' משוש כל הארץ ' ? לאחר שעה מכר כל פרקמטיא ( = סחורה ) שלו . אמר : ' יפה נוף משוש כל הארץ '" , שכן כל מי שבא לירושלים יוצא ממנה שמח וטוב לב , כאותו סוחר . ועוד אמר ר ' יוחנן : " כיפה של חשבונות היתה חוץ לירושלים ( = בניין בעל כיפה שבו היו רושמים את מחירי הסחורות ושערי החליפין ) וכל מי שמבקש לחשב ( = את מצבו הכספי ) הולך לשם . למה ? שלא יחשב בירושלים ויצר ( = יצטער , אם ימצא שהפסדו גדול ) , לפי שנקראת ' משוש כל הארץ '" ואין בה מקום לצער . והסיום : " ומשחרבה ' ערבה כל שמחה גלה משוש הארץ ' ( ישעיה כד , יא ) " אבל " כשיבנה הקדוש ברוך הוא את ירושלים הוא מחזיר לתוכה את כל השמחה שנאמר ' כי ניחם ה ' ציון ניחם כל חורבותיה וישם מדברה כעדן וערבתה כגן ה ' ששון ושמחה ימצא בה תודה וקול זמרה ' ( ישעיה נא , ג ) " . מה אמרו ומה יאמרו הגויים ? בנאום במסדר צה " ל ( ביום העצמאות תשט " ו ) אמר ראש הממשלה דאז , דוד בן גוריון , כי " עתידנו אינו תלוי במה שיאמרו הגויים , אלא במה שיעשו היהודים " , משפט שהפך לאמרת כנף שרבים שבו ועשו בה שימוש . מסתבר שיסודה של אמרה זו בפסוקי מקרא שונים שבהם נדונה שאלת תגובתן של אומות העולם לנוכח אירועים שונים בתולדות עם ישראל , כגון חורבן ירושלים ( כבפסוקנו ) או אפשרות של השמדת העם , כפי שהוא עולה , דרך משל , מסיפור בקשתו של ה' להשמיד את העם בעקבות חטא העגל . משה מבקש מן האלוהים לשוב מהחלטתו זו בנימוק : " למה יאמרו מצרים לאמור ברעה הוציאם להרוג אותם בהרים ולכלותם מעל פני האדמה " ( שמות לב , יב ) , וכן דברים דומים שאומר משה כאשר האלוהים מבקש להעניש את העם בעקבות תגובתם על דברי המרגלים ששבו מן הארץ : " ואמרו הגויים ... מבלתי יכולת ה ' להביא את העם הזה אל הארץ אשר נשבע להם וישחטם במדבר " ( במדבר יד , טו - טז ) . במזמור קטו מבקשים המתפללים מה ' להיטיב עמם , בנימוק : " למה יאמרו הגויים איה נא אלוהיהם " ( פסוקים א - ב ) . ואילו בספר דברים מוזהרים בני ישראל שלא להפנות עורף לברית עם ה ' : " ואמר הדור האחרון בניכם אשר יקומו מאחריכם והנוכרי אשר יבוא מארץ רחוקה וראו את מכות הארץ ... ואמרו כל הגויים על מה עשה ה ' ככה לארץ הזאת מה חרי האף הגדול הזה . ואמרו על אשר עזבו את ברית ה ' אלוהי אבותם " ( כט , כא - כד ) . תגובה הפוכה מזו שיגיבו הגויים על הרס הארץ וירושלים ומקדשה תהא אמירתם - בעל כורחם - כאשר יווכחו בחסד הגדול שעשה ה ' עם עמו בעת שיבת ציון : " אז יאמרו בגויים הגדיל ה ' לעשות עם אלה " ( תהילים קכו , ב ) , דברים שיעוררו את הנושעים לאמור : " הגדיל ה ' לעשות עמנו היינו שמחים " ( שם , פסוק ג ) . תגובה חיובית של הגויים נוכח שמירת המצוות על ידי בני ישראל מובאת בספר דברים : " ושמרתם ועשיתם כי היא חכמתכם ובינתכם לעיני העמים אשר ישמעון את כל החוקים האלה ואמרו רק עם חכם ונבון הגוי הגדול הזה " ( ד , ו ) . מסתבר אפוא שלעיתים דווקא יש ערך וטעם בשאלה מה יאמרו הגויים . שבעים שמות לירושלים בעל מדרש שיר השירים זוטא ( פרשה א ) קובע כי " שבעים שמות קרא לירושלים " , והריהו הולך ומפרט את השמות האלה , שכולם לקוחים מפסוקי מקרא העוסקים בעיר בדרכים שונות , חלקן על דרך המדרש : " ירושלים , שלום , יראה , יבוס , גלעד , לבנון , ציון , מרום , ים , כסא ה ' , עיר דוד , יפה נוף , הר ציון , ירכתי צפון , קרית מלך רב , משוש כל הארץ , בעולה , חפצי בה , אבן מעמסה , אפרתה , שדה יער , מנוחה , אריאל , הר מועד , יפה , בתולה , כלה , אשת נעורים , רבתי עם , רבתי בגויים , שרתי במדינות , עיר שחוברה לה , בית תפילה , מגדל עדר , מצודה , ידידות , דרושה , עיר לא נעזבה , גילה , עדן , גן ה ' , הר מרום , ה ' קדושים , עקרה , מוריה , הר גבוה , עיר היונה , קריה נאמנה " ועוד . מרביתם של השמות הם בעלי גוון חיובי ( השוו לעיל על שמותיה של ירושלים לשם גנאי ולשם שבח , עמוד , ( 97 להוציא השמות " עקרה " ( ישעיה נד , א ) ו " עיר היונה" ( צפניה ג , א ) . מתברר כי הכינוי שבפי הנביא צפניה הוא כינוי של גנאי שמשמעו עושק או השמדה . אגב : הצירוף " אבן מעמסה" לקוח מדברי הנביא זכריה : " אשים את ירושלים אבן מעמסה לכל העמים " ( יב , ג ) , ואין לראותו ככינוי גנאי .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help