sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:240

פרק ה פסוק יד זקנים משער שבתוּ בחוּרים מנגינתם : הזקנים ( פסוק יב ) והבחורים ( פסוק יג ) , שהיו קרבן להתעללות ולהשפלה מיד משעבדיהם , אינם יכולים לנהוג עוד כדרכם לפני הכיבוש והמפלה , בימים שבהם היה הסדר החברתי התקין על כנו . המקום הראוי לזקנים , הנכבדים , היה בשער העיר , שם עסקו במשפט ( כגון דברים כא , יט ; רות ד , פסוקים א - ב , יא ) ובהנהגת הציבור ( כגון האמור במשלי לא , כג : " נודע בשערים בעלה בשבתו עם זקני ארץ " ) . עתה " שבתו " הזקנים מן השער , היינו פסקו מלבוא לשם , נעלמו ממנו כליל , והתרגום הארמי אכן מקפיד לדייק : " סביא מתרע סנהדרין אתבטלו " ( = הזקנים משער הסנהדרין שבתו ) , וזאת בעקבות המשנה הקובעת ברוח פסוקנו כי " משבטלה סנהדרין בטלה השיר מבית המשתאות " ( סוטה ט , א ) . לעומת הזקנים , שנשאו בימים כתיקונם בעול הציבור , הבחורים , ניגודם , היו חופשיים לעסוק במנעמי החיים , בנגינה או בהאזנה לה . למילה " נגינה " - בניגוד למשמעות השלילית שהוענקה לה לעיל ( ג , פסוקים יד ו - סג ) - נודעת בפסוקנו משמעות חיובית , כפי שהוא גם לגבי הפועל נג " ן . ראו לדוגמא את הצעת משרתיו של שאול להביא לו " איש יודע מנגן בכינור " ( שמואל - א טז , טז ) , וכן את הצירוף " יפה קול ומיטיב נגן " ( יחזקאל לג , לב ) . אלה וגם אלה , זקנים ובחורים , נעלמו ונאלמו . שער ואינו שער השער במקרא הוא פתח לבוא דרכו ולצאת דרכו אל עיר או אל מיבנה , כגון " שער החצר " שבמשכן ( שמות לח , לא ) , " שער בית ה '" ( מלכים - ב טו , לה ) ו " שער העיר " ( שופטים טז , ג ) . מכאן התרחבה מילה זו ככינוי לעיר כולה - על דרך ראיית החלק במקום השלם - כגון " כי ימצא בקרבך באחד שעריך ... איש או אישה אשר יעשה את הרע בעיני ה '" ( דברים יז , ב ) . והנה , פעם אחת ויחידה במקרא מצאנו תיבת " שער " במשמעות שונה , במשמעות של מידה . כך האמור ביצחק : " ויזרע יצחק בארץ ההיא וימצא בשנה ההיא מאה שערים ויברכהו ה '" ( בראשית כו , יב ) , ותרגום אונקלוס מבהיר : " על חד מאה " , כלומר שכנגד כל מידה שזרע קצר מאה כמותה . בעקבות פסוק זה בספר בראשית זכתה לשמה שכונת " מאה שערים " שבירושלים - אשר נחנכה בשנת - 1874 כיוון שהוא היה חלק מפרשת השבוע כאשר נוסדה " חברת בוני ירושלים " שהקימה את השכונה , וגם משום שמספר חבריה היה כמאה . למשמעות זו של " שער " קרובה בספרות חז " ל המילה " שיעור " , כאמור על " דברים שאין להם שיעור " ( פאה א , א ) , כלומר אין להם מידה קצובה , ומכאן גם " לשיעורין " שפירושו במידות קצובות ומדודות ( כגון החזרת הלוואה לשיעורין ) . הביטוי " שיעור קומה" מצוי בלשון חכמים במשמעות הפשוטה של גובה : " כל הכלים שהיו במקדש נתנה התורה מידת אורכו ורוחבו ונתנה שיעור קומתן " ( ירושלמי , שבת א , א ) , ואילו " שיעור קומה " הוא שמו

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help