sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:104

פרק ב פסוק טו ספקוּ עליך כפים כל עברי דרך שרקוּ וינעוּ ראשם על בת ירוּשלים ה ֲזאת העיר שיאמרוּ כלילת יפי משׂוֹשׂ לכל האָרץ : מדבריו על הנביאים שלא מנעו את החורבן ( בפסוק הקודם ) פונה המקונן לספר לירושלים על עדותם של " עוברי דרך " ( ראו א , יב ) אשר צפו בתוצאותיו . הללו " ספקו עלייך כפיים " , היינו היכו כף אל כף , שהיא הראשונה מכמה תגובות לא מילוליות הנזכרות בפסוקנו והמאפינות מצב של תימהון גמור ; השוו לתגובתו של בלק הכעוס והמתוסכל נוכח הברכה שבירך בלעם את ישראל : " ויחר אף בלק אל בלעם ויספוק את כפיו " ( במדבר כד , י ) , וראו עוד איוב כז , לג , שם נלווית לספיקת הכפיים גם שריקה , כבפסוקנו : " ישפוק עלימו כפימו וישרוק עליו ממקומו " . גם השריקה היא ביטוי לתימהון , כגון דברי הנביא ירמיהו על ירושלים : " ושמתי את העיר הזאת לשמה ולשרקה כל עובר עליה ישום וישרוק על כל מכותיה " ( יט , ח [ וראו עוד בפירוש לפסוק הבא ]) . תגובה לא מילולית נוספת היא " ויניעו ראשם " , וכאן ניכר כי חל שינוי בעוברי האורח , והריהם מבקשים גם ללעוג לירושלים , כעולה מדברי הנביא אל סנחריב : " בזה לך לעגה לך בתולת בת ציון אחריך ראש הניעה בת ירושלים " ( מלכים - ב יט , כא ) . על הנעת ראש כביטוי ללעג ראו גם : " ואני הייתי חרפה להם יראוני יניעון ראשם " ( תהילים קט , כה ) . הנעת ראשם של עוברי האורח עומדת בניגוד בולט אל התנועות שעשו אנשי ירושלים בראשם : " העלו עפר על ראשם ... הורידו לארץ ראשן בתולות ירושלים " ( פסוק י ) . אף שהמקונן פונה בפסוק זה אל ירושלים , הוא עובר בתארו את תגובותיהם של עוברי הדרך אל גוף שלישי ( בדברו " על בת ירושלים " [ הכינוי " הבת ירושלים " כבר נזכר לעיל בפסוק יג ]) . הדברים על ירושלים נאמרים אפוא מנקודת מבטם של עוברי הדרך . שבחי ירושלים של העבר מובעים , כמובן , במילים . אפשר שהתימהון הקיצוני שאחז בעוברי הדרך התפוגג לאחר שביטאו בתנועות גוף את פליאתם ואת לעגם , ועתה הם מסוגלים להביע עצמם במילים , בין שאלה נאמרו בפיהם ובין שרק נהגו בלבם - מילים הנושאות אולי גם שמץ של שמחה לאיד . המילים מעוצבות כשאלה רטורית שראשיתה " הזאת העיר ? " , מעין שאלת הנשים התמהות עם שובה של נעמי לבית לחם לנוכח השינוי שנתחולל בה , " הזאת נעמי ? " ( רות א , יט ) , או כשאלתם המופתעת והלעגנית של דרי השאול על אודות מלך בבל שהגיע אליהם : " הזה האיש מרגיז הארץ מרעיש ממלכות ? " ( ישעיה יד , טז ) . ירושלים בעליבותה כה שונה מן העיר שהיתה בעבר : " הזאת העיר שיאמרו ( = שהיו אומרים ) כלילת יופי משוש לכל הארץ ? " בשאלה זו מהדהדים הפסוקים : " מציון מכלל יופי אלוהים הופיע " ( תהילים נ , ב ) , וכן : " יפה נוף משוש כל הארץ הר ציון ירכתי צפון קרית מלך רב " ( שם מח , ג ) . ירושלים היתה " כלילת יופי " , היינו שיופיה היה שלם , ללא פגם , כמוה כצור שהעידה על עצמה " אני כלילת יופי " ( יחזקאל כז , ג ) , והיתה גם " משוש לכל הארץ " , מקור להתרוממות רוח ושמחה לכל יושבי תבל , וזאת כניגוד גמור להווה , להריסותיה שלא הותירו בה אבן על אבן ולאבלה הכבד .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help