sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:174

פרק ד פסוק ד דבק לשׁוֹן יוֹנק אלחכּוֹ בצמא עוֹללים שא ֲלוּ לחם פרשׂ אין להם : עתה יתמקד המקונן בסבלם של הפעוטות שנזכרו בפסוק הקודם , בלא להיזקק עוד למטאפורות ולדימויים . כיוון שהאמהות אינן מיניקות ( בניגוד לתנים , פסוק ג ) , ה " יונקים " - כינוי המבטא את גילם ואת חוסר האונים של התינוקות ( השוו לעיל ב , יא ) - אינם יונקים , אלא סובלים בצמא . להידבקות הלשון אל החך בצמא , השוו : " יבש כחרש כחי ( צריך להיות : " חכי " , שיבוש בשל שיכול אותיות ) ולשוני מודבק " ( תהילים כב , טז ) . המדבר הצחיח שנזכר בפסוק הקודם עוד מעצים את תחושת הצמא . לצמא במדבר ראו לדוגמא את המסופר על בני ישראל וקורותיהם בדרכם ממצרים ארצה כנען , כגון שמות יז , ג ועוד . ומצמא לרעב : " עוללים שאלו לחם " ( תנו דעתכם לריבוי צלילי העיצור למ " ד ) . " עוללים " בהקשר זה אינם יונקים ( אף ש " עלות " הן מיניקות [ כגון תהילים עח , עא ]); " עולל " כאן הוא ילד קטן שיש כבר ביכולתו לדבר ולבקש לחם , היינו מזון , כדי למלא את רעבונו . שלא כיונק , הפסיבי , העולל מודע אפוא למצבו , משמיע את קולו , אך לשווא . לצירוף " עולל ויונק " ראו גם לעיל ב , יא . האמהות נטשו את ילדיהן , ולפיכך אין מי שיושיע אותם ויפרוש ( = יפרוס ) להם לחם . הפורש הוא הבוצע את הלחם לפרוסות , וראו : " הלוא פרוס לרעב לחמך " ( ישעיה נח , ז ) , וגם זה המושיט אותו בידו , וראו : " כפה פרשה לעני וידיה שילחה לאביון " ( משלי לא , כ ) . לשון דבקה מדרש איכה רבה לפסוק יודע לספר כי " אמת המים באה מעיטם ( = מעין באזור בריכות שלמה ) , פעם אחת עמדו הסוקרים ( = הקנאים שבירושלים ) והחריבוה , והיה אחד מהם ( = מיושבי ירושלים ) נוטל את בנו והולך לאמת המים , מבקש לשתות ולא היה מוצא לשתות , והיה התינוק מדבק לשונו אל אמת המים " , ולפי זה לא רק האמהות ( כאמור בפסוק הקודם ) אלא אף האבות לא יכלו להושיע את ילדיהם הצמאים . בפסוקים אחרים מבטאת דבקות הלשון חוסר יכולת לדבר . כך אומר אלוהים ליחזקאל : " ולשונך אדביק אל חיכך ונאלמת ולא תהיה להם לאיש מוכיח כי בית מרי המה " ( ג , כו ) . ובדומה בדברי איוב , המתאר את הכבוד שניתן לו בעבר והמציין כי אפילו הנכבדים לא השמיעו קול בנוכחותו : " שרים עצרו במילים וכף ישימו לפיהם . קול נגידים נחבאו ולשונם לחיכם דבקה " ( כט , ט - י ) . גולי בבל , הנשבעים לזכור את ירושלים , נשבעים בשבועה זו : " תדבק לשוני לחיכי אם לא אזכרכי אם לא אעלה את ירושלים על ראש שמחתי " ( תהילים קלז , ו ) . פסוק זה נעשה בספרות חז "ל יסוד לקביעה כי בכל אירוע שיש עמו שמחה צריך גם לזכור את

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help