sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:239

תיפגע באותו אופן אשתו , והתקבולת בין " תטחן לאחר אשתי" לבין " ועליה יכרעון אחרין " מעידה שמדובר בפשט הכתוב . משמעות כזו לפועל טח " ן העניקו חז " ל למה שסופר על שמשון שהיה טוחן בבית האסורים : " אמר ר ' יוחנן אין טחינה אלא לשון עבירה ( כלומר מעשה מיני פגום ) וכן הוא אומר ' תטחן לאחר אשתי ' . מלמד שכל אחד ואחד הביא לו אשתו לבית האסורים כדי שתתעבר הימנו " ( סוטה י ע " א ) , וזאת עשו הפלישתים משום שרצו שבניהם יהיו חזקים וגיבורים כמותו . חיזוק לפירוש טח " ן כדרך גבר באישה ניתן למצוא גם בשמותיהן של אבני הריחיים : רכב ( האבן העליונה ) ושכב ( התחתונה ) . במקרא נזכרת רק הרכב : " לא יחבול ריחיים ורכב " ( דברים כד , ו ) , אך בלשון חז " ל מופיעה גם השכב : " ומרחיקין את הריחיים שלושה מן השכב שהן ארבעה מן הרכב " ( בבא בתרא ב , א ) , היינו שמרחיקים את הריחיים מכותלו של השכן , כדי שלא יזיקו לו , מרחק של שלושה טפחים מן האבן התחתונה של הריחיים שהם למעשה ארבעה מן העליונה , שהיא קצרה מן התחתונה בטפח . נערים , נעורים ונערות במקרא באות הזכרות רבות של נערים ונערות , ומתברר שמדובר בצעירים , שפעמים הם באים בתקבולת לילד ( כגון האמור בבת פרעה ובמשה : " ותראהו את הילד והנה נער בוכה " [ שמות ב , ו ]) ולעיתים כבפסוקנו כתקבולת לבחור , ואף איש מלחמה ( "יקומו נא הנערים וישחקו לפנינו " [ שמואל - ב ב , יד ]) . לפרקים יכול " נער " להיות גם כינוי למשרת ( כפי שנאמר על יהושע בשמות לג , יא ) ומפעם לפעם גם שוליה או נושא כלים ( שופטים ט , נד ) . ומשמע שמדובר בשלב התפתחות מוקדם יחסית . ומצאנו שהמקרא מזכיר גם את תקופת הנעורים , שהם הימים בהם נמצא האדם הצעיר בראשית התבגרותו . במקרים רבים משמשת המילה לציון ראשיתה של תקופה שהלכה ונמשכה , כגון : " והוא איש מלחמה מנעוריו " ( שמואל - א יז , לג ) , או " ועבדך ירא את ה ' מנעוריי " ( מלכים - א יח , יב ) . מילת " נעורים " משמשת גם כסומך בצירופים רבים , כגון : " אשת נעורים " ( ישעיה נד , ו ) , " בני הנעורים " ( תהילים קכז , ד ) , " חטאות נעורים " ( תהילים כה , ז ) , " חרפת נעורים " ( ירמיה לא , יט ) אך גם " חסד נעורים " ( שם ח , ב ) . בלשון חז " ל מצאנו את הצירוף " חופת נעורים " ( סוטה יב ע " ב ) היא החופה שעשתה יוכבד , אמו של משה , מעל לראשו בתיבה , כששמה אותו בסוף על שפת היאור . ונוהגים להבין ביטוי נדיר זה כעדות למנהג להוביל תחת חופה מקושטת נער שהגיע לבגרות ( מעין טכס בר מצוה של ימינו ) . אמו של משה עשתה כך מחשש שלא תזכה להכניסו לחופת נעורים . בקהילות מרוקו ואלג 'יריה נהג מנהג זה עם הכנסת הילד לראשונה אל החדר . שם עצם נוסף מאותו שורש , שמשמעותו זהה , הוא " נוער " , כגון : " עני אני וגווע מנוער " ( תהילים פח , טז ) , ובלשוננו החדשה כמה צירופים שהשתמשו בצורה " נוער " . כך : תנועת נוער , אכסניית נוער , מפלג נוער ( במשטרה ) ושופט נוער . בלשון בית שני כבר מופיעה הצורה " נערות " , כהצעתו של בן סירא לאב או למחנך ביחס לצעיר : " כוף ראשו בנערותו ובקע מתניו כשהוא קטן " ( ל , יג ) , ובספרות חז " ל מצינו " סימני נערות " , היינו סימנים גופניים של ראשית ההתבגרות ( קידושין ד , ע " א ) , וכן " מעשי נערות " , מעשה שטות של צעירים , כמסופר על יוסף שהיה " עושה מעשי נערות : ממשמש בעיניו מתלה בעקיבו מתקן בשערו " ( בראשית רבה פד , ז ) , כלומר מתאפר , הולך הליכה גנדרנית ומקשט את שערו . " אבן הריחיים " , פסל ברונזה מעשה ידי אנג ' י ויטסון ( ארצות הברית , . ( 2007

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help