sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:103

השאלה אם אכן מדבר הנביא אמת בשם ה ' , או שמא הוא בודה דברים מלבו , הטרידה מאוד את בני תקופת המקרא . עם זאת , המושג " נביא שקר " איננו מתועד במקרא , ורק פעם אחת מופיע צירוף הקרוב לו : " הנביאים נבאי השקר ונביאי תרמית לבם" ( ירמיה כג , כו ) . ספרות בית שני , לעומת זאת , כבר מכירה את הצירוף " נביא שקר " . כך בתרגום השבעים ( כגון בירמיה ו , יג ) וכך בספרות הנוצרית ( מתי ז , טו ועוד ) . בספרות העברית נודע לכאורה הצירוף רשימה של נביאי שקר לראשונה מן המשנה במסכת סנהדרין , הקובעת כי יש להוציא להורג את נביא השקר ( יא , ה ) . והנה הופעה מוקדמת יותר של המושג הזה בשפה העברית נתגלתה בקטע ממערה 4 בקומראן ( , ( 4 Q 339 ובו רשימה של נביאי שקר . הרשימה פוענחה ופורסמה בידי ע ' ירדני ומ ' ברושי : נביאי [ ש ] קרא די קמו ב [ ישראל ] ( = נביאי שקר שעמדו בישראל ) בלעם [ בן ] בעור [ וה ] זקן [ די ] בבית אל ( = ראו מלכים - א יג , יא ) [ וצד ] קיה בן כ [ נ ] ענה ( שם כב , יא ) [ ואחא ] ב בן ק [ ול ] יה ( ירמיה כט , כא ) ו [ צד ] קיה בן מ [ ע ] שיה ( שם ) [ ושמעיה הנ ] חלמי ( שם כט , כד ) [ וחנניה בן עז ] ור ( שם כח , א ) [ בן שמ ] עון . השם האחרון ברשימה נשתמר רק באופן חלקי , כך שאין ביטחון ש " בן שמעון " היא הקריאה הנכונה שלו . דומה עם זאת שהרשימה נכתבה אך ורק לשמו של זה הסוגר אותה , השם היחיד שאינו מן המקרא , מתוך פולמוס עמו ועם נבואתו , כדי לומר לקורא שהוא נביא שקר , ממש כקודמיו ברשימה הידועים מן המקרא לשמצה . תפל וטפל משמעותו היסודית של השורש טפ " ל הוא דב " ק , טו " ח , וכדברי המשורר " טפלו עליי שקר זדים " ( תהילים קיט , סט ) , כלומר : הדביקו לי חטא שלא חטאתי , העידו כנגדי עדות שקר . זו גם משמעות השורש בלשון המשנה : " מיחם שטפלו ( = שציפו אותו ) בחומר ובחרסית " ( כלים כט , ו ) , ובעברית החדשה : אדם שנטפל לרעהו הוא מי שנדבק אליו , והטפיל הוא צמח או בעל חיים הניזון מזה שאליו נצמד . והנה גם לתפ " ל משמעות זו של טו " ח , דב " ק : כך בדברי יחזקאל על הנביאים המטעים את העם : " והוא ( = העם ) בונה חייץ והינם ( = הנביאים ) טחים אותו תפל " ( יג , י ) , כאשר " תפל " הוא הטיח שמדביקים אותו , וכנראה טיח גרוע שאין בכוחו לייצב את החייץ הרעוע . אפשר שממשמעות זו של טיח שאינו מתאים לתכליתו התפתחה המשמעות של דבר שווא ושקר , כפי שהוא בפסוקנו , ומכאן אין הדרך רחוקה ל " תפל " שהוא מאכל חסר טעם : " היאכל תפל מבלי מלח " ( איוב ו , ו ) , ובלשוננו נוצרו המושגים " אמונה תפלה " , שהיא חסרת טעם בעיני מי שפוסל אותה , ו " התפלת מים " , טיהור וזיקוק של המים מן המלחים שבהם . " חנניה מסיר את העול מצווארו של ירמיהו " ( ירמיה כח ) , ציור בתוך Biblia , Ectipa אוסף ציורים מן המקרא והברית החדשה , מעשה ידי כריסטוף וייגל ( . ( 1725 - 1654 נדפס באוגסבורג , גרמניה , בשנת . 1695

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help