sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:173

תנים ובנות יענה התן ( jackal ) הוא שם כולל לכמה בעלי חיים ממין הכלביים . התן החי באזורנו הוא התן הזהוב שצבעו צהוב - אפרפר ( canis , ( aureus הניזון בעיקר מנבלות אך גם מבעלי חיים קטנים , והוא פעיל בעיקר בלילה ובעלות השחר . התן הוא חיה מונוגמית וצאצאי התנים חיים עם הוריהם עד לבגרותם המלאה - בסיס להצגת האם - התן כאם מסורה ודאגנית , כניגוד לבנות ירושלים . מדרש לקח טוב לפסוק עומד על תיבת " גם " ( = אפילו ) ומדגיש : " כלומר אף על פי שדרך התנים שהם מתאכזרין על בניהם , ואין נותנין לבניהם להניק עד שיבכו הרבה , ובשעה שהן מניקין בניהם מכסין על פניהם כדי שלא יראו את פניהם אדומים בבשר ויאכלו אותם , אף על פי כן גם אותם על כל זאת חלצו שד , הוציאו שדיהן ומיניקין בניהם " , וזאת , כאמור , כניגוד לבנות ירושלים . היען ( שבדרך כלל כינויו במקרא הוא " בת יענה " , כגון ויקרא יא , טז ) הוא הגדול שבעופות , אך משקל גופו אינו מאפשר לו להשתמש בכנפיו לתעופה . עם זאת הוא המהיר ביותר מבין ההולכים על שתיים ( כשישים וחמישה קמ " ש ) . על פי האמונה העממית - כפי שמעיד למשל מדרש לקח טוב לפסוקנו - בנות היענה נוטשות את ביציהן , ובהקשר זה יש להזכיר את דברי איוב ( העוסקים כנראה בבנות היענה , אף שאלה אינן נקובות שם בשמן ) : " כנף רננים נעלסה ... כי תעזוב לארץ ביציה " ( לט , יג - יד ) . בשני פסוקים התנים ובנות היענה הם סמל למקוננים וסופדים : " על זאת אספדה ואילילה אילכה שולל וערום אעשה מספד כתנים ואבל כבנות יענה " ( מיכה א , ח ); " אח הייתי לתנים ורע לבנות יענה ... ויהי לאבל כינורי ועוגבי לקול בוכים " ( איוב ל , כט - לא ) . דומה כי שמותיהם של בעלי חיים אלה הם שגרמו לכך : בשם " תן" ניתן לשמוע קרבה לשורש תנ " ה , וראו : " מימים ימימה תלכנה בנות ישראל לתנות לבת יפתח " ( שופטים יא , מ ) . את מילת " לתנות" מבינים התרגומים העתיקים ( תרגום השבעים והתרגומים הארמי והלטיני ) כ " לקונן " , ותנו דעתכם לכך ש " תנות " הוא צורה חלופית ל " תנים " : " ואת עשו שנאתי ואשים את הריו שממה ואת נחלתו לתנות מדבר " ( מלאכי א , ג ) . צורה לשונית זו מחזקת את הקשר שבין הפועל לבין שמו של בעל החיים . אפשר גם שהפועל תנ "ה במשמעות ספ " ד הוא צמצום של משמעות רחבה יותר , נשיאת קול בכלל , וראו : " מקול מחצצים בין משאבים שם יתנו צדקות ה '" ( שופטים ה , יא ) . ואשר לבנות היענה : השורש ענ " ה נושא בלשון חכמים משמעות של מספד וקינה : " איזהו עינוי ? שכולן ( = כל המקוננות ) עונות כאחת . קינה ? שאחת מדברת וכולן עונות אחריה , שנאמר ( ירמיה ט , יט ) : ' ולמדנה בנותיכם נהי ואשה רעותה קינה '" ( מועד קטן ג , ט ) . אגב : ליען אין אמנם מיתרי קול ( בניגוד לתן ) אך בעונת הייחום משמיע הזכר קול עמום באמצעות הוושט , וקול זה נשמע למרחקים . מה הוא אכזר ? תיבת " אכזר " גזורה מן השורש כז " ר , הקיים גם בארמית , על משקל " אכזב " ( מן השורש כז " ב ) , ובשניהם האל " ף תחילית ואיננה שורשית . פירוש המילה : חסר רחמים , כעוס , כפי שהוא בהתרסת איוב כלפי האלוהים : " תהפך לאכזר לי בעוצם ידך תשטמני ( = תשנא אותי ) " ( ל , כא ) , ובמקרא מצאנו גם את שם התואר " אכזרי " ושם העצם " אכזריות " . והנה , כבר בגוף המקרא משתקף מדרש המילה " אכזר " כאילו היא מורכבת משתי מילים , " אך " ו " זר " : " אחיי מעליי הרחיק ויודעיי אך זרו ממני " ( איוב יט , יג ) ופירוש " אך זרו " הוא : אכן התנכרו . ובדומה בדברי החכם המזהיר מפני סכנת האישה הזרה ומקביל בין " אכזרי " ל " זרים " : " פן תיתן לאחרים הודך ושנותיך לאכזרי / פן ישבעו זרים כוחך ועצביך בבית נוכרי " ( משלי ה , ט - י ) . " יען " , בול מסדרת " חיות מהתנ " ך " , מעשה ידי האומן הישראלי טוביה קורץ ( תשס " ה ) . הכיתוב על השובל הוא מפסוקנו במגילת איכה .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help