sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:238

פרק ה פסוק יג בחוּרים טחוֹן נש ׂאוּ וּנערים בעץ כשלוּ : מן המורמים שבעם , המבוגרים , ה " זקנים " , נודד המבט אל הצעירים רבי הכוח ; גם לאלה מצאו האויבים את הדרך להתנכל . הבחורים ( הנזכרים גם לעיל ב , כא ) נאלצו לשאת על כתפיהם " טחון " , והכוונה במילה יחידאית זו היא מן הסתם לאבני הריחיים הכבדות ( כך מתורגמת המילה בתרגום הארמי ) , או שמא לשקי הקמח הטחון ( ראו תוספתא דמאי א , כד ) . מלאכת הטחינה וכל הכרוך בה היא בזויה ויאה לעבדים - והשוו : " בכור השפחה אשר אחר הריחיים " ( שמות יא , ה ) - או לשבויים , כמסופר על שמשון שהפלישתים אסרוהו והעמידוהו לטחון בבית האסורים . בדרך דומה יש להבין את דברי הנביא המאחל - צופה לבתולת בת בבל ביזיון נורא : " כי לא תוסיפי יקראו לך רכה וענוגה . קחי ריחיים וטחני קמח " ( ישעיה מז , א - ב ) . כמו בפסוק יא ( " נשים ... בתולות " ) גם בפסוקנו התקבולת מועצמת . לא רק לבחורים התאנו הכובשים אלא אף לנערים , הצעירים מהם . הבחורים נשאו אולי בעול בגבורה , אך הנערים כשלו ( לצירוף " כש "ל ב ... " ראו לדוגמא : " הנני נותן אל העם הזה מכשולים וכשלו בהם אבות ובנים יחדיו " [ ירמיה ו , כא ]) . ומבאר רש " י : " כשל כוחם " . " בעץ כשלו " פירושו אפוא : נפלו תחת משא העצים שהונח על כתפיהם , ומבאר ר' יוסף כספי : " כי היו חוטבים ונושאים עצים לאויבים , כמו שהיו הגבעונים להם " ( כמסופר ביהושע ט , כז ) , והשוו לפסוק ד : " עצינו במחיר יבואו " : את עצינו שלנו אולצנו להביא מרחוק , וכשנשאנו את משא עצי אויבינו - כרענו תחת הנטל . התרגום הארמי ראה בהזכרת העץ עדות לכך שגם הנערים , כזקנים שנזכרו בפסוק הקודם , מתו ב " צליבת קיסא " ( = צליבה על עץ ) , ואילו מדרש איכה רבה מעצים את האימה העולה מדברי הפסוק " ונערים בעץ כשלו " ואומר בשם ר ' יהושע בן לוי כי " שלוש מאות תינוקות נמצאו חרוזים בשוכה אחת " , היינו שהאויב שיפד מספר אדיר של ילדים רכים על שיפוד אחד עשוי עץ . טח " ן כלשון נקייה מדרש איכה רבה לפסוק קובע כי " בחורים טחון נשאו ' - לשון נקייה הוא ( = דיבור מעודן בעניין שהשתיקה יפה לו ) , כמה דאת אמר ( = כמו שאתה אומר ) ' ויהי טוחן בבית האסורים ' ( שופטים טז , כא ) " . ובעל הקינה לתשעה באב " זכור ה ' מה היה לנו " , המוצא בפסוקי הקינה ביטוי לעקרון של חטא ועונשו ( ראו לעיל , עמוד , ( 215 אומר : " בחורים טחון נשאו כי בבית זונה נמצאו " ( השוו ירמיה ה , ז : " ובית זונה יתגודדו " ) . נראה כי כוונת המדרש והקינה גם יחד לומר , כי כעונש על התנהגות שהיה בה פריצות מינית , היו הנערים קרבנות של התעללות מינית מצד האויבים ( וראו לעיל , עמודים . ( 235 – 234 גם התרגום הלטיני לפסוק מצטרף להבנה זו של השורש טח " ן והריהו מתרגם אותו במילים : " בחורים הותקפו מינית " . פירוש זה נובע מאופן פירוש דברי איוב : " אם נפתה לבי על אשה ועל פתח רעי ארבתי . תטחן לאחר אשתי ועליה יכרעון אחרין" ( לא , ט - י ) . בשבועה זו מדבר איוב על עונש לחטא הניאוף על דרך מידה כנגד מידה : אם ביקש לפגוע בתומתה של אשה אחרת -

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help