sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:102

פרק ב פסוק יד נביאַיך חזוּ לך שוא ותפל ולא גלּוּ על עונך להשיב שבוּתך ( שביתך ) ויחזוּ לך מש ׂאוֹת שוא וּמדּוּחים : לאחר שהשמיע באזני ירושלים את דברי הזדהותו עם סבלה , מספר לה המקונן על תגובותיהם של אחרים לנוכח מצבה . הראשונים הם הנביאים ( בתרגום הארמי : " נביאי שקרא " , נביאי שקר ) שלא עשו מלאכתם נאמנה ולא מנעו את חורבנה . לעיל , כאשר דיבר המקונן בהתפרקות המערכת החברתית ומוסדותיה , ציין כי " גם נביאיה לא מצאו חזון מה '" ( פסוק ט ); עתה מסתבר כי היה זה עונשם על שמעלו בתפקידם . הם לא ביקשו חזון מאלוהים אלא אמרו את אשר בדו מלבם , " חזו לך שווא ותפל " , היינו דברי שקר , וראו : " אשר פיהם דיבר שווא וימינם ימין שקר " ( תהילים קמד , ח ) . על הביטוי " חזון שווא " ראו גם יחזקאל יב , כד : " כי לא יהיה עוד כל חזון שווא ... בתוך בית ישראל " . ובאשר ל " תפל " : גם הנביא יחזקאל עושה בתיבה זו שימוש בבואו לאפיין את הנביאים המשקרים לעם : " ונביאיה טחו להם תפל ... אומרים כה אמר אדוני ה ' וה ' לא דיבר " ( כב , כח ) . משמעות הדימוי " טחו ... תפל " הוא : כיסו , ציפו בשקר ( כפי שטחים קיר בסיד או בחומר אחר ) כדי להסתיר את הטעון הסתרה ולא לגלות את האמת הבלתי נעימה לאוזן . קרובה למילה " תפל " היא המילה " תפלה " , שגם היא מופיעה בהקשר של נבואות שקר : " ובנביאי שומרון ראיתי תפלה הינבאו בבעל ויתעו את עמי את ישראל " ( ירמיה כג , יג ) . הנביאים " לא גילו על עוונך להשיב שבותך " , היינו לא חשפו את פשעייך ( או , כבתרגום הארמי הקובע כי הנביאים לא הזהירו את העם מפני הפורענות שעתידה לבוא עליהם ) , וכך נמנעה " שבותך " ( ומשחק מילים הוא בין " שווא " לבין " להשיב שבותך " ) . " שבות " היא רסטורציה , כלומר השבת מצב לקדמותו , וראו " וה ' שב את שבות איוב " ( איוב מב , י ) , אך גם שיבה , כלומר חזרה למקום כלשהוא , כך לדוגמא : " ושבתי את שבות עמי ישראל ויהודה אמר ה ' והשיבותים אל הארץ אשר נתתי לאבותם וירשוה " ( ירמיה ל , ג ) . משמעות נוספת הנרמזת במילת " שבותך " היא החזרה בתשובה , תיקון דרכי ההתנהגות , וראו דברי ר' יוסף קרא ( נוסח א ) : " כדי שתשובי בתשובה ושב ה ' אלוהייך את שבותך וריחמך " ( על פי דברים ל , ג ) . לאחר שסיפר המקונן כיצד לא נהגו הנביאים , הוא חוזר ומציין מה היה מנהגם : " ויחזו לך משאות שווא ומדוחים " . " משאות " הן נבואות ( לצירוף " חז " ה משא " ראו ישעיה יג , א ) , אך אפשר שבמונח " משאות" ( בשי " ן שמאלית ) נרמזת מילה אחרת , המילה " משאות " ( בשי " ן ימנית ) , שמשמעה דברי פיתוי , והשוו לדברי חוה : " הנחש השיאני " ( בראשית ג , יג ) , ולפנינו אפוא מעין משנה הוראה . המילה " שווא " הופיעה ברישא של הפסוק , והיא חוזרת ומופיעה בסופו כתואר ל " משאות " , ומצטרפת אליה התיבה " מדוחים " , שהיא מילה יחידאית , מן השורש נד " ח , שמשמעו להסית ולפתות , כגון הנאמר באשה הזרה , הפתיינית : " היטתו ברוב לקחה בחלק שפתיה תדיחנו " ( משלי ז , כא ) . חזונותיהם של הנביאים היו אפוא מלאי דברי פיתוי , שקר וטעות .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help