sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:38

פרק א פסוק ה היוּצריהלראשׁ איביהשלוּ כיה ' הוֹגהּ על רב פשעיה עוֹלליההלכוּ שבי לפני צר : בלשון השורה הראשונה של הפסוק שבה ומהדהדת לשון הקללה שבספר דברים : " הוא יהיה לראש ואתה תהיה לזנב " ( כח , מד ) . ירושלים שהיתה " שרתי במדינות " ( פסוק א ) ירדה מטה מטה , ואילו אויביה עלו מעלה מעלה ונטלו את מקומה . אויביה , ולא היא , הם השרויים כעת בשלוה . דברים המנוגדים לאמור כאן מצאנו במזמור העלייה לרגל הפונה אל ירושלים ואומר לה : " ישליו אוהבייך " ( תהילים קכב , ו ) . " צר" ו " אויב " הן , כידוע , מילים נרדפות ( כגון להלן ב , ד וכמוהו עוד ) . שם העצם " צר " נגזר מן השורש צר "ר ( " וכי תבוא מלחמה בארצכם על הצר הצורר אתכם " [ במדבר י , ט ]) וקרוב אליו שם העצם " צורר " , והשוו את דברי אסתר על המן שהוא " איש צר ואויב " ( ז , ט ) אל כינויו " צורר היהודים " ( שם ג , י ) . לב הפסוק , השורה השנייה שבו , מגלה סוף סוף מהו מקור צרותיה של ירושלים : " כי ה ' הוגה על רוב פשעיה " - ה ' הוא שהעניש אותה . הלשון " הוגה " , היינו העציב אותה , היא כלשון הסיפא של הפסוק הקודם : " בתולותיה נוגות " . עם זאת אפשר שהשורש יג " ה בפסוקנו קרוב לשורש הג " ה , שמשמעו להסיר מן הדרך , כפי שהוא בשמואל - ב כ , יג : " כאשר הוגה מן המסילה " , והשוו להמשך פסוקנו , שאף הוא עניינו בהליכה ובהתרחקות מן המקום : " עולליה הלכו שבי לפני צר " . " רוב פשעיה " של ירושלים הם פשעיה הרבים , כשם שבתיאור מרדכי כמי שהוא " רצוי לרוב אחיו " ( אסתר י , ג ) הכוונה היא לאחיו הרבים . הפשיעה בה ' שבה מדבר הפסוק היא מעשה של מרידה , כגון : " ויהי כמות אחאב ויפשע מלך מואב במלך ישראל " ( מלכים - ב ג , ה ) . בסיום הפסוק , " עולליה הלכו שבי " , נמצא שוב רמיזה לקללה שבדברים : " בנים ובנות תוליד ולא יהיו לך כי ילכו בשבי " ( כח , מא ) . בפסוקנו נקט המקונן בלשון עוללים , ילדים קטנים - כפי שהוא בתקבולת " דבק לשון יונק אל חיכו בצמא / עוללים שאלו לחם " ( להלן ד , ד ) - וזאת כדי להאדיר את רושם הצרה . העוללים משלימים את תמונת האוכלוסייה הסובלת , שראשיתה בפסוק הקודם : " כהניה נאנחים בתולותיה נוגות " . פסוקנו שהחל בהזכרת הצרים , " היו צריה לראש " , אף מסיים בהם , " הלכו שבי לפני צר " , להמחשת התחושה של עיר ותושביה המוקפים אויבים מכל עבר . מי הם הצר והאויב ? מדרש איכה רבה לפסוק איננו מסתפק בקביעות הכלליות כי מדובר באויבים , ומבקש לדייק ולפרט : ' " היו צריה לראש ' - זה נבוכדנאצר , ' אויביה שלו ' – זה נבוזראדן , דבר אחר : ' היו צריה לראש ' - זה אספסיאנוס , ' אויביה שלו ' – זה טיטוס " . כך מתפרשות

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help