sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:172

חלק שני / פסוקים ג - י הרעב הנורא ותוצאותיו פרק ד פסוק ג גם תנים ( תנין ) חלצוּ שד היניקוּ גּוּריהן בת עמי לאַכזר כיענים ( כי ענים ) במדבר : הרעב בעיר ירושלים בעת שצרו עליה הבבלים נזכר בקיצור וביובש במלכים - ב כה , ג : " ויחזק הרעב בעיר ולא היה לחם לעם הארץ " . הקינה מרחיבה עד מאוד תיאור זה וממחישה את המצוקה הנובעת מן הרעב . חלק זה של הקינה פותח בתיאור יחסן של האמהות אל בניהן הקטנים , שהם הראשונים לסבול מן הרעב , ובו גם יסיים ( פסוק י ) . השורה הראשונה בפסוקנו בנויה על דרך ההנגדה בין דאגתן של נקבות התנים ( " תנין " כתיב , על דרך צורת הריבוי בארמית ) לגוריהן לבין הזנחת העוללים על ידי אמותיהן , מעשה הנראה כאכזרי אך בעצם נובע מחוסר אונים . להשוואות המנגידות בעלי חיים לבני אדם , המשוות בין בעלי חיים הנוהגים כהלכה לבין בני ישראל החוטאים לאלוהים , ראו למשל : " ידע שור קונהו וחמור אבוס בעליו ישראל לא ידע עמי לא התבונן " ( ישעיה א , ג ) וכן : " גם חסידה בשמים ידעה מועדיה ... ועמי לא ידעו את משפט ה '" ( ירמיה ח , ז ) , וראו עוד לעיל א , ו . ההנגדה שבפסוקנו פותחת במילה " גם " , שמשמעה כאן : אפילו , והשוו לפתגם החוכמה שאף הוא מבטא ניגוד : " גם לרעהו ישנא רש ואוהבי עשיר רבים " ( משלי יד , כ ) . " חולצים " פירוש מוציאים ( כגון ויקרא יד , מ : " וחילצו את האבנים " כלומר הוציאו אותן ממקומן ) , ופסוקנו אומר כי גם התנים חולצים שד - יחוס פעולה אנושית לבעלי חיים - כדי להיניק את צאצאיהם , שלא כנשים הנזכרות בפסוקנו שאין ביכולתן לעשות כן . ( אגב נעיר כי בדרך כלל שמורה מילת " גור " לצאצאי האריות [ כגון בראשית מט , ט ; דברים לג , כב ] . ] גם השורה השנייה של הפסוק נזקקת לעולם בעלי החיים , אך הפעם בעלי החיים , ה " יענים " , מובאים לשם השוואה עם האמהות בירושלים : " בת עמי לאכזר כיענים במדבר " ( על " בת עמי " ראו לעיל , עמוד . ( 96 והנה , בגלל חולשתה היתה " בת עמי לאכזר " , היינו חסרת רחמים - כגון : " אכזרי הוא ולא ירחמו" ( ירמיה ו , כג ) - כלפי העוללים , " כיענים במדבר " . המדבר הוא מקום חיותן של בנות היענה ( והתנים ) וראו : " תכבדני חית השדה תנים ובנות יענה כי נתתי במדבר מים נהרות בישימון " ( ישעיה מג , כ ) . הזכרת המדבר בפסוקנו באה לרמוז לצמאונם של התינוקות , וראו אמירה מפורשת על כך בפסוק הבא . תנים ובנות יענה הם צמד קבוע במקרא ( ישעיה לד , יג ; מיכה א , ח ועוד ) ולפי האמור בפסוק מישעיה מקומם בהריסות : " ועלתה ארמנותיה ( = של ציון ) סירים קימוש וחוח ( = סוגים של צמחי מדבר קוצניים ) במבצריה והיתה נוה תנים חציר ( ומצאנו בעדי הנוסח " חצר " , כמקבילה ל " מבצר " ) לבנות יענה " . האם פסוקנו מבקש אפוא לרמוז להריסות העיר ירושלים , שביניהן סובלים הפעוטות בצמא ? למות תינוקות בצמא בחיק אמותן אשר קצרה ידן מהושיע ראו עוד לעיל ב , יב .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help