sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:237

התעללותם של הפלישתים בגופתו של שאול כמסופר : " ויכרתו את ראשו ... ואת גוויתו תקעו בחומת בית שן " ( שמואל - א לא , ט - יא ) . התלייה על עץ איננה נזכרת בספרות חז " ל בין " ארבע מיתות בית דין " ( שהן : סקילה , שריפה , הרג וחניקה ) , אך המשנה ( סנהדרין ו , ד ) מלמדת כי " כל הנסקלין נתלין דברי ר ' אליעזר , וחכמים אומרים אינו נתלה אלא המגדף והעובד עבודה זרה " . המשנה ( שם ) גם מתארת את אופן התלייה , בדרך המזכירה עד מאוד את הצליבה שהיתה מקובלת בעולם הקדום ( והתפרסמה במיוחד בעולם הרומאי , אלא ששם נצלבו אנשים בעודם חיים ) : " וכיצד תולין אותו ? משקעים את הקורה בארץ , והעץ ( = קורה אופקית היוצרת עם הראשונה את צורת הצלב ) יוצא ממנה , ומקיף שתי ידיו זו על גבי זו ותולה אותו " ( והשוו האמור בפסוקנו : " בידם נתלו " ) . המשנה ממשיכה ומדגישה כי משך התלייה חייב להיות קצר עד מאוד : " ותולה אותו ... ומתירין אותו מיד " . בכל גילויי התלייה שהוזכרו לעיל - כולל פסוקנו - מתרגמים התרגומים הארמיים תל " ה בצל " ב , אף כשמדובר בהוקעה ( כגון שמואל - ב כא , ו ) . בתרגום המרחיב את דברי נעמי ( רות א , יז ) היא מונה את ארבע מיתות בית דין , אך ממירה את מיתת החנק ב " צליבת קיסא " ( = צליבה על עץ ) , וסביר לומר כי שינוי זה נובע מהכרת המציאות שנהגה בארץ ישראל בעידן הרומאי . זקן - כבוד והשפלה הזקן הוא סמל של כבוד לגבר , כאמור בתלמוד : " הדרת פנים - זקן" ( שבת קנב ע " א ) . התורה אסרה על גילוח הזקן : " ולא תשחית פאת זקנך " ( ויקרא יט , כז ) , איסור השב ונאמר גם לגבי הכהנים ( שם כא , ה ) . גילוח הזקן נתפס כביטוי לחוסר כבוד לאדם , כביזויו , וכך אכן עולה מן הסיפור על שליחיו של המלך דוד שבאו לנחם את חנון בן נחש על מות אביו . זה סבר כי שליחים אלו באו לרגל את ארצו , ועל כן " ויגלח את חצי זקנם ויכרות את מדוויהם ( = מדיהם ) בחצי עד שתותיהם ( = ערוותם ) וישלחם " ( שמואל - ב י , ד ) . תגובת דוד מלמדת על ההשפלה שבמעשה : " כי היו האנשים נכלמים מאוד ויאמר המלך שבו ביריחו עד יצמח זקנכם ושבתם " ( שם פסוק ה ) . הנביא ישעיהו מתאר על דרך המשל מה שיעולל צבא אשור בישראל , חורבן שיש בו גם מן ההשפלה : " ביום ההוא יגלח אדוני בתער השכירה בעברי נהר במלך אשור את הראש ושער הרגליים ( = לשון נקייה לשער הערוה ) וגם את הזקן תספה " ( ז , כ ) . גילוח זקנים כמעשה מכוון של השפלת יהודים מוכר גם מימים חשוכים אחרים בתולדות עם ישראל . " איך על אחיי" במילים אלו פותח הרב והסופר חיים סבתו ( יליד קהיר , 1952 ) קינה העוסקת במוראות השואה שעברה יהדות אירופה , אות להזדהותו של אדם שנולד לאחריה וגדל במקומות שבהם לא באה לידי ביטוי . וכך הוא אומר בין השאר : " איך על אחיי נגזר דין ונחתם / בחותם של טיט וחותם של דם / קם גוי עליהם להומם לאבדם / כמו גוויות נסחבו מביתם ... והוסר פארם ונקרע אבנטם / וגולח זקנם , נגזזו פאותם " . אנשי מיליציה סלובקים גוזזים זקן של יהודי ( סטרוקוב . ( 1942 הצלם אינו ידוע .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help