sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:101

כינויה של ירושלים בלב סדרת השאלות היה " הבת ירושלים " , ובסופה היא קרויה " בתולת בת ציון " . שני כינויים המופיעים יחדיו גם בדברי ישעיהו המיועדים לאזני מלך אשור : " בזה לך לעגה לך בתולת בת ציון / אחריך ראש הניעה בת ירושלים " ( מלכים - ב יט , כא וישעיה לז , כב ) . המקונן , היודע שאין בדבריו נחמה , מבהיר מדוע דבריו לא יעודדו את ירושלים : " כי גדול כים שברך " . השבר נזכר כבר לעיל , " נשפך לארץ כבדי על שבר בת עמי " ( פסוק יא [ וראו בפירוש שם ]) , אך ל " שבר" גם משמעות נוספת , כדימוי לים ולממדיו - " משברי ים " , וראו , למשל : " מקולות מים רבים אדירים משברי ים " ( תהילים צג , ד ) . התרגום הארמי לפסוקנו מרחיב את הדימוי לים וגליו וקובע כי שברה של ירושלים כמוהו כ " תבר גללי ימא רבא בעידן נחשוליהון " ( = משברי גליו של הים הגדול בעת שהם סוערים ) . המילים " כי גדול כים שברך " כוללות רמז ומשחק מילים עם הצירוף " הים הגדול " ( כגון במדבר לד , ו ) והן מקדימות את השאלה הרטורית הרביעית והאחרונה הפותחת ב " מי " ולא ב " מה " : " מי ירפא לך " , והתשובה כמובן - אין מי שירפא לך . ואפשר שיש כאן רמז לקללה שבדברים כח , לה : " יככה ה ' ... אשר לא תוכל להירפא " . לניגוד שבין שב " ר לרפ " א ראו לדוגמא : " ביום חבוש ה ' את שבר עמו ומחץ מכתו ירפא " ( ישעיה ל , כו ) . " אעידך " - עדות ועדיים מדרש איכה רבה לפסוק דורש אותו על עברו של עם ישראל ולא על ההווה המדכא שלו , כשהוא דורש את תיבת " אעידך " בשתי משמעויות שונות , עניין של עדות , היינו התראה מפי נביאים , ועניין של עדיים , תכשיטים : ' " מה אעידך ' - כמה נביאים העדתי בכם . רבי ( יהודה הנשיא ) אמר : נביא אחד בבוקר ונביא אחד בין הערביים , הדא הוא דכתיב ( = זה הוא שכתוב ) : ' ויעד ה ' בישראל וביהודה ביד כל נביאי כל חוזה לאמור שובו מדרכיכם הרעים' ( מלכים - ב יז , יג ) . ר ' נתן אמר : שני נביאים בשחרית ושני נביאים בערבית , הדא הוא דכתיב : ' ואשלח עליכם את כל עבדיי הנביאים יום השכם ושלוח ' ( ירמיה ז , כה ) - השכם בבוקר ושלוח בערב . רבי אומר : כמה קישוטין ( = עדיים ) קישטתי אתכם . אמר ר ' יוחנן : שישים ריבוא מלאכי השרת ירדו עם הקדוש ברוך הוא בסיני ועטרה ביד כל אחד ואחד לעטר כל אחד ואחד מישראל " . הזכרת הנביאים שהעם לא שמע בקולם יחד עם תכשיטי היקר שהתקשט בו העם בהר סיני באה להראות כמה גדולה הטובה שאיבד משעה שסירב להיענות לדברי האלוהים ביד נביאיו . ומה עוד נדמה " כים " ? במקרא ואחר כך בספרות האגדה נמצא דברים נוספים שאמרו עליהם שהם כמו הים , היינו " כים " , וזאת במשמעויות מנוגדות , לשלילה ולחיוב . הנביא ישעיה קובע על הרשעים שהם " כים נגרש ( = רועש , כמו נרגש ) כי השקט לא יוכל ויגרשו מימיו רפש וטיט" ( נז , כ ) , רוצה לומר כי כל מעשי הרשעים , שאינם נחים לרגע ואינם פוסקים להרע , גם מפיצים זוהמה . ואומר המדרש : " מה הים הזה הגלים שבתוכו מתגאין ועולין , כיוון שכל אחד ואחד מהם מגיע לחול הוא נשבר וחוזר , וחברו רואה אותו , אף הוא מתגאה ועולה ואינו חוזר בו , כך הם הרשעים , רואים אלו את אלו והם מתגאים" ( תנחומא , מהדורת בובר , ויקרא יז ) . על הרעש שגורמים הבבלים הפולשים לארץ אומר הנביא ירמיהו ש " קולם כים יהמה " ( ירמיה ו , כג ) . ומאידך גיסא יש דברים שהם " כים " ולחיוב דווקא , כגון השוואת התשובה לים : " נמשלה תשובה כים ... מה הים הזה לעולם פתוח , כך שערי תשובה לעולם פתוחין " ( איכה רבה ג , ס ) , וכך אף " התלמוד שהוא כים גדול " וכל הנחלים ההולכים אליו הם ענפי התורה למיניהם ( שיר השירים רבה ה , ב ) . ואחרונה : תיאור גודל הטובה שצריך עם ישראל להחזיק לאלוהים ( ברכות נט ע " ב ומכאן בסידור התפילה ) כולל את המשפט " אילו פינו מלא שירה כים ולשוננו רינה כהמון גליו ... אין אנו מספיקים להודות לך ... על אחת מאלף אלפי אלפים וריבי רבבות פעמים הטובות שעשית עם אבותינו ועמנו " .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help