sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:37

ח - ט ) . המקונן מסיים את הפסוק בהזכרת הבתולות וכך יוצר קשר אל העיר , שבה פתח הפסוק ושבה יסיים , והרי העיר מכונה לא אחת בכינוי " בתולת בת ציון " ( כגון להלן ב , יג ) . לשון " מר לה " חוזרת ומעלה בתודעה אישה אומללה , שאבדו לה בניה , כדברי נעמי : " אל בנותיי כי מר לי מאוד מכם כי יצאה בי יד ה '" ( רות א , יג ) . בין דרך לדרך החיבור הקרוי " מדרש אגדה " מציג את פרק א במגילת איכה כעונש שבא על עם ישראל כיוון שלא התנהג כהלכה , תוך עימות של כל אחד ואחד מן הפסוקים שבפרק עם הבטחות של ישועה וחסד שלא מומשו , על דרך : " אילו זכיתם ( = צברתם זכויות ) הייתם קוראים בתורה [ כך וכך ] ... עכשיו שלא זכיתם נתקיים לכם [ היפוכו של דבר ] " . כך למשל : " אילו זכיתם הייתם קוראים בתורה ' וישכון ישראל בטח בדד ' ( דברים לג , כח ) , עכשו כשעשיתם הרע בעיניי תקראו ' איכה ישבה בדד "' , ולענייננו מקשר המדרש בין פסוקנו לבין הדרכים שבהן היו עולים לרגל לירושלים בשנות שפע ושמחה : " אילו זכיתם נתקיים עליכם ' שלוש פעמים בשנה יראה כל זכורך את פני האדון ה '' ( שמות כג , יז ) , ועכשו שלא זכיתם - ' דרכי ציון אבלות '" , וכן הלאה עד סוף הפרק . שערי ירושלים כנגד האמור בפסוקנו " כל שעריה שוממין " , וכנגד האמור להלן " טבעו בארץ שעריה " ( ב , ט ) , מתאר מזמור קכב עלייה לרגל לירושלים , כאשר שעריה הומים מאדם : " עומדות היו רגלינו בשערייך ירושלים . ירושלים הבנויה כעיר שחוברה לה יחדיו" ( פסוקים ב - ג ) . שערי ירושלים שבים ונזכרים גם להלן ( ד , יב ) : " לא האמינו מלכי ארץ כל יושבי תבל כי יבוא צר ואויב בשערי ירושלים " , והנה תחת האויבים - הכובשים שבאו בשערים מבטיח הנביא המנחם כי אומות העולם יבואו בשערי העיר כדי להשיב לה את בניה , ולפיכך : " ופיתחו שערייך תמיד יומם ולילה לא יסגרו להביא אלייך חיל גויים ( = רכושם ) " ( ישעיה ס , יא ) . את הבטחת הנביא לעתיד לבוא לירושלים , " ושמתי כדכוד שמשותייך ושערייך לאבני אקדח " ( ישעיה נד , יב ) , מרחיב התלמוד הבבלי : " עתיד הקדוש ברוך הוא להביא אבנים טובות ומרגליות ( = הם הכדכוד והאקדח ) שהם שלושים על שלושים , וחוקק בהן עשר על עשרים ומעמידן בשערי ירושלים " ( בבא בתרא עה ע " א ) , כלומר : באבנים יקרות שגודלן שלושים על שלושים ( אמה ?) יחורר , יקדח , האלוהים פתח בגודל של עשר על עשרים , והם השערים שיקדמו את פני הבאים לירושלים לעתיד לבוא . בחומת העיר העתיקה בירושלים יש כיום שבעה שערים המאפשרים כניסה אליה , שערים שנפרצו בחומות העיר בין המאות השש - עשרה לתשע - עשרה : השער החדש ( הוא שער עבדול חמיד ) , שער שכם ( הקרוי גם שער דמשק או באב אל - עמוד ) , שער הפרחים ( הידוע גם בשם שער הורדוס או באב א - זהרה ) , שער האריות ( שיש שקראו לו שער השבטים או שער מרים ואף שער יהושפט ) , שער האשפות ( הוא שער המערביים ) , שער ציון ( הידוע גם כשער הרובע היהודי או שער היהודים ) ושער יפו ( המכונה גם שער דוד או באב אל - חליל ) . על שער נוסף , שער הרחמים , ראו להלן ב , ט . " שער האריות " , צולם ביולי , 1967 הצלם אינו ידוע .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help