sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:100

פרק ב פסוק יג מה א ֲעידך מה א ֲדמה לך הבת ירוּשלים מה אַשוה לך וא ֲנחמך בתוּלת בת ציּוֹן כי גדוֹל כים שברך מי ירפא לך : צערו של המקונן על " שבר בת עמי " וגורל " ילדיה " ( פסוקים יא - יב ) מעורר אותו לפנות בדברים אליה , אל " בת ירושלים " ( פסוקים יג - יח ) , אף שהוא יודע כי אין בכוחו לנחמה . הוא פותח בסדרה של שלוש שאלות רטוריות , שבראשן תיבת " מה " , שמשמעותה בשאלה הראשונה היא כמו " איך " . השוו : " ואנחנו לא נדע מה ( = איך , כיצד ) נעבוד את ה '" ( שמות י , כו ) . השאלה הראשונה היא " מה אעידך " , תיבה משורש עו " ד , שעניינו חיזוק , כמו שהוא בפסוק " מעודד ענווים ה '" ( תהילים קמז , ו ) , כלומר מחזק אותם , וכפי שהוא גם בחלק מכתבי היד של התרגום הארמי לפסוקנו : " מה אסעדך " , מלשון סעד וסיוע . לפי זה שואל המקונן כיצד יוכל לעזור לעיר ולעודדה , והתשובה המתבקשת , מבלי שהיא נאמרת במפורש : לא אוכל לעשות זאת . יש המבקשים לגרוס כאן כמו בתרגום הלטיני " אערוך " במקום " אעידך " ( על יסוד חילופי האותיות הדומות דל " ת - רי " ש ) - עניין של השוואה , וכך תיווצר תקבולת בין שלוש השאלות , ותיבת " מה " שבאה בהן תהיה משמעותה כמו " למה " . על התקבולת בין הנרדפים ער " ך ודמ " ה , שהוא הפועל שבשאלה השנייה , ראו : " מי בשחק יערוך לה ' ידמה לה ' בבני אלים " ( תהילים פט , ז ) , וכן : " ואל מי תדמיון אל ומה דמות תערכו לו " ( ישעיה מ , יח ) . גם לפי הצעת נוסח זה התשובה על השאלה היא שלילית : אין אל מי להשוות את העיר המתייסרת . ושאלה נוספת : " מה אשוה לך " . גם השורש שו " ה נרדף לשורש דמ " ה , וראו : " ואל מי תדמיוני ואשוה" ( ישעיה מ , כה ) , ועוד : " למי תדמיוני ותשוו ותמשילוני ונדמה " ( שם מו , ה ) . סיומה של השאלה השלישית , " ואנחמך " , הוא תכלית השאלות כולן ואף התשובה הסמויה לכולן : אין לי במה לנחמך . עם זאת יתכן שאין לחפש תקבולת בין השאלה הראשונה , " מה אעידך " , לבין שתי הבאות אחריה , ולפי זה מקבילה שאלה זו אל הסיפא של השאלה השלישית , כאשר " אעידך " , אעודד אותך , משמעותו כמו " אנחמך " . במקרה זה אין צורך בתיקון המוצע , " אערוך " . לשלוש שאלות רטוריות ברצף , שכולן פותחות ב " מה " , השוו את דברי יהודה ליוסף אחיו לאחר גילוי הגביע באמתחת בנימין : " מה נאמר לאדוני מה נדבר ומה נצטדק האלוהים מצא את עוון עבדיך " ( בראשית מד , טז ) , והתשובה הסמויה : אין לנו במה להצדיק את עצמנו . את טעמן של השאלות בפסוקנו מסביר ר' יוסף קרא ( נוסח א ) : ' " מה אשוה לך ומה אנחמך ' - שאוכל לומר לך ' והלא לאומה פלונית אירע כמו שאירע לך ' , שתראי אותה וניחמת " . וכך קובע גם בעל לקח טוב : " שבזמן שאדם רואה אדם עלוב כמותו מקבל על עצמו נחמה ... אבל ירושלים לא נמצא להשוותה לנחמה , שהיתה ירושלים למעלה מכולם , ואין הגדול מתנחם מן הקטון " .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help