sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:171

האדמה " ( בראשית ב , ז ) . מכאן עולה כי אם הגיעו בני ירושלים למצבם העלוב הזה , יד יוצרם , ה ' , היתה בדבר . על אחד היקרים שבבני ציון בתלמוד הירושלמי ( הוריות ג , ד ) מסופר על אירוע שהתרחש לאחר החורבן : " מעשה בר ' יהושע שעלה לרומי . אמרו על תינוק ( = נער צעיר ) אחד ירושלמי שהיה אדמוני עם יפה עיניים וטוב רואי וקווצותיו מסודרות לו תלתלים והוא עומד בקלון ( = בבית בושת ) . והלך ר ' יהושע לבודקו . כיוון שהגיע לפתחו נענה ( = פתח ) ר ' יהושע ואמר לו : ' מי נתן למשיסה יעקב וישראל לבוזזים '' ( ישעיה מב , כד ) , נענה התינוק ואמר לו : ' הלא ה ' זו חטאנו לו ולא אבו בדרכיו הלוך ולא שמעו בתורתו ' ( שם ) . מיד זלגו עיניו דמעות ואמר : ' מעיד אני עליי את השמים ואת הארץ שאיני זז מכאן עד שאפדנו ' , ופדאו בממון הרבה ושילחו לארץ ישראל וקרא עליו הפסוק הזה : ' בני ציון היקרים המסולאים בפז '" . במקבילה שבתלמוד הבבלי ( גיטין נח ע " א ) נאמר כי אותו נער היה ר' ישמעאל בן אלישע , מן המפורסמים שבעולם החכמים . על מנהגותיהם של היקרים שבבני ירושלים מדרש איכה רבה לפסוק שואל על המילים " בני ציון היקרים " : " מה היה יקרותן ? " ומשיב בשלוש תשובות המבינות את השורש יק "ר במשמעות של כב " ד , אנשים רבי ערך ( תשובה א ) שאף התנהגותם ( בתשובות ב - ג ) מכובדת וראויה : "( א ) עירוני ( = תושב עיר שאיננה ירושלים ) שנשא אישה ירושלמית , היה נותן לה משקלה זהב ; ירושלמי שנשא עירונית , היתה נותנת לו משקלה זהב " ; ( ב ) " לא היה אחד נכנס לסעודה עד שהיה יודע מי הם המסובים עמו , ומי מוזגן ( = מוזג להם את היין ) , ומי משמשן ( = משרת אותם בסעודה ) , ולא חותם בנייר ( על מסמך כלשהו ) , עד שהיה יודע מי הם החתומים עמו , משום ' אל תשת ידך עם רשע ' ( שמות כג , א ) " . ( ג ) " לא היה אחד מהם הולך לסעודה עד שהיה נקרא " , כלומר מוזמן , ולא מתפרץ למקום שלא הוזמן אליו . על יופיים המיוחד של בני ירושלים התלמוד הבבלי ( בבא מציעא פד ע " א ) מביא את דברי ר ' יוחנן שאמר כי " אני נותרתי מן היפים שבאנשי ירושלים " , וכדי להבהיר במה דברים אמורים ממשיך התלמוד ואומר ( המקור בארמית ) , כי " מי שמבקש לראות את מראה יופיו של ר ' יוחנן יביא גביע כסף כשהוא יוצא מבית הצורף , וימלא אותו בגרעיני רימון אדומים , ויעטר כתר ורדים אדומים סביב פיו ויניח אותו בין שמש לצל , ואותו זוהר הוא מעין יופיו של ר ' יוחנן " . ואכן , גם במקומות אחרים מסופר על יופיים המיוחד של בני ירושלים , כולל הקביעה שיסודה בפסוקנו , " שהיו מגנין את הפז ביופים " ( גיטין נח ע " א ) , היינו שהזהב נחשב בהשוואה להם כדבר פחות ערך . ועוד מספר התלמוד שם ( וגם הוא בארמית ) כי " תחילה היו גדולי רומי מתבוננים , בשעה שהיו מקיימים יחסי מין , בצורות יפות של תמונות ( כדי שהתינוקות שיוולדו יהיו יפים כמותן ); משעת החורבן היו מביאים מבני ישראל וקושרים אותם בכרעי המיטות ומשמשים עם נשותיהם " מאותה סיבה . ללמדך על הבזיון הגדול וההשפלה שצריכים היו השבויים לעבור . " נחשבו לנבלי חרש " ( , ( 1943 חיתוך עץ על לינוליאום מעשה ידי האמן הישראלי אריה אלואיל ( . ( 1967 - 1901 היצירה נעשתה עבור ספרו " מגילת איכה " , וביסודה צילום המראה יהודים המשולחים על ידי הגסטאפו למחנה ריכוז .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help