sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:236

פרק ה פסוק יב ש ׂרים בידם נתלוּ פניזקנים לא נהדרוּ : הפסוק הקודם סיפר בסבלן של נשים חסרות מגן , מן היסודות החלשים שבחברה , ופסוקנו מעביר אותנו מהן אל המנהיגים . ראשיתו של הפסוק עוסקת עדיין בסבלו של הגוף , בהמתת השרים , ואילו בסיפא ידובר בביזוי , בהשפלה . וניתן להבין שהן התלייה והן הביזוי הם נחלת השרים והזקנים גם יחד . לנרדפות " שרים / זקנים " ראו לדוגמא תהילים קה , כב : " לאסור שריו בנפשו / וזקניו יחכם " . כאשר מדובר במקרא על אודות המתת אדם ותלייתו , לא מובא פירוט המאפשר להבין באיזו דרך נעשתה , מלבד האמירה החוזרת ונשנית על תליית אדם על עץ . האם רוצה פסוקנו לומר כי השרים " בידם נתלו " , כלומר נקשרו בידיהם אל העץ כשרגליהם אינן נוגעות בקרקע , וכך נותרו בין שמים וארץ עד שמתו בייסורים , ברעב ובצמא ? ר ' אברהם אבן עזרא מעלה אפשרות זו , אך מביא בעקבותיה אחרת : " ויש אומרים כי ' בידם ' שב אל העבדים " . היינו , האויבים המכונים " עבדים " ( פסוק ח ) הם שבמו ידיהם תלו את השרים הנכבדים , ללמדנו מה רבה ההשפלה . גורלם של " הזקנים " הוא היפוכו של המצב הראוי בימים של סדר חברתי תקין : " מפני שיבה תקום והדרת פני זקן " ( ויקרא יט , לב ) , היינו תכבדהו , וראו עוד הצירוף " הדר זקנים " ( משלי כ , כט ) , היינו תפארתם , כבודם , או כדברי התלמוד " הדרת פנים - זקן " ( שבת קנב ע " א ) . בין הקללות בדברים כח , המתגשמות במגילת איכה , נמצא גם את האיום : " ישא ה ' עליך גוי מרחוק ... גוי עז פנים אשר לא ישא פנים לזקן ונער לא יחון " ( פסוקים מט - נ ) . תלייה ומנהגי תלייה על עונש בתלייה מעיד הפסוק בספר דברים : " וכי יהיה באיש חטא משפט מוות והומת ותלית אותו על עץ . לא תלין נבלתו על העץ כי קבור תקברנו ביום ההוא כי קללת אלוהים תלוי " ( כא , כב - כג ) . נראה מפסוק זה שאין מדובר בהמתה על ידי תלייה , אלא בתליית הגופה לאחר ההוצאה להורג . זו גם התמונה העולה מסיפור גורלם של חמשת המלכים שניצח יהושע בדרום הארץ : " ויכם יהושע אחרי כן וימיתם ויתלם על חמישה עצים ויהיו תלויים על העצים עד הערב . ויהי לעת בוא השמש ציווה יהושע ויורידום מעל העצים וישליכום אל המערה אשר נחבאו שם " ( י , כו - כז ) . דברים ברורים על המתה לפני התלייה נאמרים גם על גורלם של הורגי איש בושת בנו של שאול : " ויצו דוד את הנערים ויהרגום ויקצצו את ידיהם ואת רגליהם ויתלו על הברכה בחברון " ( שמואל - ב ד , יב ) . תלייה על עץ היתה גם נחלתו של שר האופים שיוסף פתר לו את חלומו ( בראשית מ , פסוקים יט , כב ) , ואף גורלם של המומתים במגילת אסתר : בגתן ותרש שמרדו במלך ( ב , כג ) , וכן המן ( ח , ז ) ועשרת בניו ( ט , יד ) . נראה שמטרת התלייה לאחר ההמתה היתה לבזות את ההרוג , להראות ברבים את גורלו למען יראו ויראו , וכשמדובר במנהיגים - גם להתפאר בנצחון עליהם . ברוח זו יש להבין את סיפור

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help