sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:99

כד , ז ) , אך היה גם לכינוי ליין ממש , ראו : " זנות ויין ותירוש יקח לב " ( הושע ד , יא ) . צירוף מקובל אחר הוא " לחם ויין " , הנזכרים , דרך משל , כמה שנתן מלכיצדק מלך שלם לאברהם ( בראשית יד , יח ) או בתקבולת בתיאור ספר משלי את הרשעים : " כי לחמו לחם רשע / ויין חמסים ישתו " ( ד , יז ) . הלחם והיין זכו למעמד מיוחד במסורת ישראל , דבר הבא לידי ביטוי גם בעובדה שרק על שני אלה ניתקנה ברכה המיוחדת להם : " בורא פרי הגפן " מכאן ו " המוציא לחם מן הארץ " מכאן , בעוד שעל שאר המזונות תוקנו ברכות כלליות יותר כגון " בורא פרי האדמה " וכיוצא בזה . באבות דרבי נתן ( נו " ב , ה ) מתואר השפע של העבר במילים אלה : " כל זמן שהיתה עבודת בית המקדש קיים היתה ברכה בעולם והזול מרובה והדגן מרובה והיין מרובה ובני אדם אוכלים ושובעים והבהמה אוכלת ושובעת " , וכשמבקש מדרש בראשית רבתי לתאר את השפע לעתיד לבוא , הוא אומר ( עמ ' 240 - 239 ) כי " כשיבוא משיח ... באותה שעה היין והדגן והצאן ירבו בעולם , הדא הוא דכתיב ( = זה הוא שכתוב ) ' חכלילי עיניים מיין ' ( בראשית מט , יב ) - כל ההרים יאדימו והגיתות יטיפו יין , ' ולבן שיניים מחלב ' ( שם ) - כל הבקעות יתלבנו ( = ילבינו ) משדות התבואה ומעדרי צאן " . ובין העבר הזוהר והעתיד המבהיק מצויים ימי החורבן והילדים הזועקים למזון - ואין . חיק חיק , מילה שמשמעותה הראשונית והבסיסית היא תוך ( ראו : " חיק הרכב " , תוכה של המרכבה [ מלכים - א כב , לה ]) מציין את הרווח הנוצר בשעת חיבוק בין החזה לזרועות . חיק מציין גם אינטימיות ביחסים בין איש ואישה , ועל כן מכונה האישה בכינוי " אשת חיק" ( דברים יג , ז ) או " שוכבת חיק " ( מיכה ז , ה ) . וכשם שהאישה נתונה בחיק האיש כן הוא בחיקה , וראו הצירוף " איש חיק " ( דברים כח , נו ) . האינטימיות שבחיק מתבטאת גם ביחסי אם וילדיה , ועל כך הורחבו הדברים בפירוש הפסוק . החיק נתפס כמרכז הפגיע בגוף האדם , ולפיכך מכוונת הנקמה אליו . כך לדוגמא : " והשב לשכנינו שבעתיים אל חיקם חרפתם אשר חרפוך אדוני " ( תהילים עט , יב ) . החיק הוא גם חלק הבגד שבין החגורה לחזה , וכך משמש כמקום סתר , כגון : " שוחד מחיק רשע יקח להטות אורחות משפט " ( משלי יז , כג ) , היינו שנותן השוחד הרשע מסתיר את השוחד בחיקו עד שיתננו ביד השופט . שימוש מיוחד בתיבת " חיק " מצוי בצירוף " חיקו של אברהם" המופיע בספרות הבית השני ואף בספרות חז " ל . בספר היובלים ( כב , כו ) נאמר שבשעת מותו של אברהם , " ויישן יעקב בחיק אברהם אבי אביו " , ללמדך על הקירבה המיוחדת שבין הסב לנכדו ועל כך שהנכד הוא יורשו האמיתי של אברהם . הביטוי מצוי גם בתלמוד הבבלי ( קידושין עב ע " ב ) שם נאמר על רב אדא בר אהבה : " היום יושב בחיקו של אברהם " , ורש " י מציע לביטוי זה שני פירושים : לפי האחד מדובר במותו של חכם זה , ולפי האחר מדובר בטכס כניסתו לבריתו של אברהם אבינו . על מוות ברחובות ובחיק אם בין סיפורי מדרש איכה רבה , המתארים את מוראות החורבן , מצוי סיפור המתבסס על פרטים בפסוקנו והמציג שתי זירות שונות של מוות , רחובות מכאן וחיק אם מכאן . וכך נמצא במהדורת בובר לפסוק ( בתרגום לעברית ) : " מעשה באישה אחת שאמרה לבעלה : ' קח כסף זה וצא לשוק וקנה לי דבר מה ונאכל ולא נמות ' . עשה כן , לקח מן הכסף ויצא לשוק , ביקש לקנות דבר מה ולא מצא , פרפר ( = גסס ויצאה נפשו ) ומת . באו ואמרו לבנו הגדול : ' האין אתה יוצא ורואה מה עושה אביך ? ' יצא ומצאו מת בתוך השוק , החל בוכה עליו , פרפר אף הוא ומת לידו . בא בנו הקטון , ביקש לינוק ולא מצא בשדי אמו דבר , פרפר ומת , לקיים מה שנאמר ' בהתעטפם כחלל ברחובות עיר ' - זה בעלה ובנה הגדול , ' בהשתפך נפשם אל חיק אמותם ' - זה בנה הקטון " . " יד לילדי הגולה " ( , ( 1945 אנדרטה מעשה ידי זאב בן - צבי ( 1952 - 1904 ) הניצבת בקיבוץ משמר העמק , ב " גן פינת הגולה " . האנדרטה , המתארת ילד בחיק אמו , מוקדשת לזכר טוסיה אלטמן , לוחמת במרד גטו ורשה , ומתרכזת בילדים שהושמדו בשואה . במקום חקוק גם קטע ממכתבה האחרון של טוסיה אל קרוביה בארץ ישראל : " אני פורשת כפיי וקצרה ידי מהושיע . הושיעו ! " הצלם : אבישי טייכר .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help