sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:170

פרק ד פסוק ב בני ציּוֹן היקרים המס ֻלאים בפז איכה נחשבוּ לנבלי חרשׂ מעש ׂה ידי יוֹצר : פסוק ב הוא פתרונה של החידה שבפסוק א . החזרה על המילה " איכה " בפסוקנו - מלבד חיזוק יסוד העצב שבקינה זו - מדגישה את הזיקה בין החידה לפתרונה . " בני ציון " ( והוא ביטוי המצוי גם במקומות אחרים כגון יואל ב , כג ותהילים קמט , ב ) נמשלו בפסוק הקודם ל " אבני קודש " , ויש לתת את הדעת לדמיון הצלילי שבין " אבני " ו " בני " . תוארם של הבנים , " היקרים " , הולם גם אבנים טובות , וראו לדוגמא : " אבן יקרה " ( מלכים - א י , ב ) . המשך הפסוק , " המסולאים בפז " , מוסיף על שני הכינויים שנזכרו בפסוק הקודם ( וראו בפירוש שם ) עוד כינוי לזהב - " פז " . " מסולאים " פירושו : מוערכים , כלומר עומדים להשוואה לשם קביעת ערכם . ראו האמור על החכמה בתקבולת שבאיוב כח , טז - יז : " לא תסולה בכתם אופיר בשוהם יקר וספיר / לא יערכנה זהב וזכוכית ותמורתה כלי פז " . ערכם של בני ציון הוא אפוא כערכה של היקרה שבמתכות . הקביעה כי ערכם של בני ירושלים כערך הזהב מעוררת את הקורא להשוות את הדברים עם תיאור גופו של הדוד בשיר השירים , פרק ה : " ראשו כתם פז " ( פסוק יא ) , " ידיו גלילי זהב ממולאים בתרשיש " ( פסוק יד ) , " שוקיו עמודי שש מיוסדים על אדני פז " ( פסוק טו ) . בהמשך הקינה ( במיוחד בפסוקים ז - ח ) תתבקש השוואה זו ביתר שאת . בחידה הונגד מעמדן המקודש של " אבני קודש " בעבר עם מצבן בהווה , כשהן מושלכות " בראש כל חוצות " ; בפתרון החידה מובע ניגוד בין " מסולאים בפז " של העבר לבין ההווה : " נחשבו כנבלי חרש " , היינו : נדמו בעיני המתבונן בהם כחפצים פחותי ערך . דברים דומים מצאנו בקינה שומרית על העיר אור שבה נאמר בין השאר על אנשי העיר : " עמה , לא כלי חרס המה - [ איכה ] מילאו את החוצות " , רוצה לומר : אף שאין הם כלי חרס , גורלם היה כגורל כלים כאלה כשנופצו לרסיסים . הנבל הוא כלי קיבול , מיכל עשוי חרש , וראו ירמיה מח , יב : " וכליו יריקו ונבליהם ינפצו " . המילה " נבל" מעוררת אסוציאציה ל " נבלה " ( כגון ירמיה ז , לג ) , רמז למותם של בני ציון ולגופותיהם המושלכות ברבים . אזכור החומר ממנו עשויים הכלים , " חרש " ( = חרס ) , מדגיש את שבריריותם , את ארעיותם ואת ערכם המועט בשל מוצאם מן האדמה ( ראו ישעיה מה , ט : " הוי רב את יוצרו חרש את חרשי אדמה " ) . סיום פסוקנו , " מעשה ידי יוצר " ( השוו " מעשה ידי חרש " [ ירמיה י , ג ]; " מעשה ידי אומן " [ שיר השירים ז , ב ]) , אכן רומז לכך שבני האדם , ובני ציון בכלל , נבראו ביד האלוהים , היוצר . על יחסי האלוהים ובני האדם כיחסי יוצר וכלי חרס ראו גם : " הנה כחומר ביד היוצר כן אתם בידי בית ישראל " ( ירמיה יח , ו [ וראו עוד להלן ה , ט ]) , ומתבקשת כמובן גם השוואה אל מעשה בריאת האדם : " וייצר ה ' אלוהים את האדם עפר מן

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help