sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:235

שחיטה ובשעת שחיטה ולאחר שחיטה / ובידך תמשש את הכסת המטונפת ואת הכר המאודם / מרבץ חזירי יער ומרבעת סוסי אדם / עם קרדום מטפטף דם רותח בידם " . מעשה בשלוש נשים מדרש איכה רבה לפסוק עומד על הכתיב החסר של תיבת " בתלת " , שצורתו כצורת המילה הארמית " תלת " שמשמעותה שלוש , ואומר ( המקור חלקו בארמית ) : " נבוכדנאצר הרשע ציוה לחיילותיו ואמר להם : ' אלוהיהם של אלו שונא זנות הוא , היזהרו שלא תגעו באשת איש ' ( כדי שלא יתעורר זעם אלוהי ישראל ויפגע בבבלים ) , וכיוון ששמעו אלמנותיהן של ישראל עמדו והשיאו את עצמן לאנשים , והיו אומרות לשכניהן ' לחמנו נאכל ושמלתנו נלבש רק יקרא שמך עלינו אסוף חרפתנו ' ( ישעיה ד , א ) , חוץ משלוש נשים שהתעצלו ולא עשו כן , ונתקיימה עליהן הגזירה ' נשים בציון עינו בתולות בערי יהודה ' , ' בתלת ' כתיב " . נראה שמטרתה של מסורת זו לצמצם כמעט לגמרי את מספר הנשים שנאנסו בידי האויב , וזאת כדי להסיר מעל עם ישראל את חרפת הבנים שהם ספק ממזרים , אשר עשויים היו להיוולד ממעשה נורא זה . ראיה לקשר שניתן ליצור בין פסוקנו לבין תופעת הממזרות ניתן להביא מדיון בתלמוד ( יבמות טז ע " ב ) שעניינו אפשרות קיומם של ממזרים בעם ישראל . שם מובאת גם המסורת שלפיה " תריסר אלפי גברים ומהם ששת אלפים מושכי קשת , בשעה שנכנסו עובדי כוכבים להיכל , הכול נפנו על כסף וזהב , והם נפנו על בנות ירושלים , שנאמר : ' נשים בציון עינו בתולות בערי יהודה '" , ולפיכך סירב רב יצחק בן רב יהודה לשאת אישה בטענה שמא היא מצאצאי אותן שנאנסו ( קידושין עא ע " ב ) . על קידוש השם מדרש איכה זוטא מספר בקשר לפסוקנו כי " מעשה בשבעים בתולות שנשבו , והושיבון בספינה להלוך ולהושיבן בקובות ( = של זונות ) , והיו אותן הבתולות אומרות זו לזו ' בואו ונקדש שמו של הקדוש ברוך הוא ואל יחללונו גויים ערלים ' . מה עשו ? עלו לגג הספינה ונפלו לים וטיבעו עצמם בים " . במעשה דומה ( שם א , כא ) מסופר על ארבע מאות ילדים וילדות שנשבו לחרפה " והרגישו בעצמן למה הן מתבקשין ( = מה צפוי להם ) . אמרו זה לזה : ' אם אנו טובעין בים אנו באים לחיי העולם הבא ? '" . ובהמשך מסופר כי הגדול שבהם דרש בפניהם את הפסוק : " אמר אדוני מבשן אשיב אשיב ממצולות ים " ( תהילים סח , כג ) , כאומר שהאלוהים ישיב לחיי העולם הבא אנשים שמתו על קידוש השם , בין אם הושלכו למות בפי אריות ( דרשת " מבשן " כ " מבן שיני אריות " ) ובין אם טבעו בים . " כיוון ששמעו ילדות כך עמדו כולן וטיבעו את עצמן בים " , ובעקבותיהן עשו כך גם הילדים כולם . מעשים של קידוש השם כדי לא ליפול לידי אויב מוכרים לדאבון לב לאורכן של תולדות עם ישראל . ולא מדובר רק באדם הנוטל את חייו במו ידיו . הרב מנחם זמבה ( , ( 1943 - 1883 מחסידות גור , קרא להתנגדות מזוינת בגטו ורשה בראותו מעשה זה כשלעצמו מעשה של קידוש השם , וכה דבריו : " יש דרכים שונות לקידוש השם . אילו הכריחו כיום את היהודים לשמד , ואפשר היה להינצל על ידי השתמדות כמו בספרד או בשעת גזרת תתנ " ו , היתה מיתתנו כשלעצמה – בחינת קידוש השם . אך כיום הזה הדרך היחידה לקדש את השם היא התנגדות מזוינת בפועל " . הזמנה לחתונה ( 1910 ) ובה בצד השימוש המסורתי בפסוק המזכיר את " ערי יהודה " גם מדליון ובו ציור הכותל המערבי .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help