sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:35

היציאה לגלות לא היתה נטולת סכנות ; האויבים רדפו את הגולים והשיגום , ואף כאן מהדהדות קללות התורה : " ובאו עליך כל הקללות האלה ורדפוך והשיגוך עד הישמדך כי לא שמעת בקול ה ' אלוהיך לשמור מצוותיו וחוקותיו אשר ציווך " ( דברים כח , מה ) . כמו אוהביה של ירושלים גם רודפיה הם זכרים , ואפשר שיש פה רמז לכך שמי שרדפה אוהבים ( אלילים ) בעבר , תיענש ברדיפת אויבים . הרודפים משיגים את הבורחת " בין המצרים " , במקום צר שקשה לחמוק בו מן הרודף , וראו תהילים קטז , ג : " ומצרי שאול מצאוני " , ומעיר ר ' יוסף כספי : " כטעם ( = במשמעות של ) ' מן המצר קראתי יה' ( תהילים קיח , ה ) , כאומרו ' מקום צר אשר אין דרך לנטות ימין ושמאל ' ( במדבר כב , כו ) " . הנחמה שבקללה המילים " היא ישבה בגויים לא מצאה מנוח " מתארות מצב מקולל ובלתי רצוי , אך המדרש ( בראשית רבה לג , ז ) מוצא דווקא יסוד של נחמה בדברים . וכך מובא בשם ריש לקיש על הפסוק העוסק ביונה ששלח נוח מן התיבה : " ולא מצאה היונה מנוח לכף רגלה ... ותשוב אליו אל התיבה " ( בראשית ח , ט ) : " אילו מצאה מנוח לא היתה חוזרת , ודכוותה ( = וכמוהו ) ' היא ישבה בגויים לא מצאה מנוח ' - הא מצאה לא היו חוזרים , ודכוותה ' ובגויים ההם לא תרגיע ולא יהיה מנוח ' ( דברים כח , סה ) - הא אילו מצאו לא היו חוזרים " . דווקא הסבל שבישיבה בלתי רגועה בין הגויים הוא שיעורר את בני ישראל לשוב לארצם , ודומה כי היו דברים כגון אלה בעולם גם בדורותינו . בין המצרים כינוי לשלושת השבועות שראשיתם בשבעה עשר בתמוז וסופם בתשעה באב , מן היום שבו נבקעו על פי המסורת חומות ירושלים בידי האויב ועד שחרבה העיר , בבית ראשון ובבית שני גם יחד . הכינוי לימים אלו מצוי כבר במדרש ( איכה רבה לפסוק ) הקובע כי אלו " יומין דעקא " , ימים של צרה . לפי המדרש דבר זה נובע מכך שכוחות הרע סובבים בהם בחוצות וראוי להיזהר מהם . עם הזמן מוקדו שלושת השבועות האלה בהכנה לקראת תשעה באב , תוך החמרה הולכת וגוברת בביטויי אבל שבאורח החיים הדתי . תקופה זו ניתן לחלק לארבעה חלקים : ( א ) הימים שעד ראש חודש אב , שראשיתם בצום י " ז בתמוז , צום הנמשך במהלך שעות האור בלבד ; ( ב ) תשעת הימים שעד תשעה באב , עליהם נאמר בתלמוד הבבלי ש " משנכנס אב ממעטין בשמחה " ( תענית כו ע " ב ); ( ג ) השבוע שבו חל יום תשעה באב , וכמובן ( ד ) יום זה עצמו . עדות ישראל נוהגות במהלך תקופת שלושת השבועות מנהגים מגוונים במה שנוגע להימנעות מקיום שמחות , קניית בגדים חדשים , תספורת וגילוח , אכילת בשר ושתיית יין וכיוצא בזה , עד לתשעה באב עצמו שהוא צום הנמשך יממה ובאים בו לביטוי גם איסורים אחרים ( רחצה וסיכה , נעילת נעלי עור , יחסי אישות ) . החמרה הולכת וגוברת זו מעניקה לביטוי " בין המצרים " , שמשתמעת ממנו כניסה אל מקום צר והולך , משמעות חדשה . " גלות " ( , ( 1904 ציור מאת האמן היהודי הפולני שמואל הירשנברג ( . ( 1908 - 1886 היצירה הוצגה במוזיאון היהודי בברלין ונעלמה ממנו בשנת . 1939 לפנינו העתק שנעשה כנראה על ידי אחד מתלמידיו של האומן בשנות חייו האחרונות בירושלים .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help