sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:169

כי לא על עושרו סמך לבו ( אלא על אלוהיו ) : " אם שמתי זהב כסלי ( = בטחוני ) ולכתם אמרתי מבטחי " ( לא , כד ); ( ג ) סגור - שם עצם זה מופיע במקרא פעם אחת , כשמשבח איוב את החכמה ואומר " לא יותן סגור תחתיה ולא ישקל כסף מחירה " ( כח , טו ) . שם זה נובע מן התואר שניתן לזהב : " זהב סגור " , היינו זהב טהור ( כך גם באכדית ) , כגון המסופר על " זהב סגור " כחלק מתיאור עושרו של שלמה ( מלכים - א י , כא ); ( ד ) פז - כדברי משורר תהילים המשבח את המצוות ואומר לאלוהים כי " אהבתי מצוותיך מזהב ומפז" ( קיט , קכז ) . דומה כי יש לקשר לשם זה את התואר " מופז " . כך בתיאור כסאו המפואר של שלמה : " ויעש המלך כסא שן גדול ויצפהו זהב מופז " ( מלכים - א י , יח ) , אך במקום אחר התואר שונה במקצת : " כסף מרוקע מתרשיש יובא וזהב מאופז " ( ירמיה י , ט ) , על כן יש המניחים כי " אופז " , כמו " אופיר " , הוא שמה של ארץ ( בלתי ידועה ) ממנה יובא זהב . התלמוד ( יומא מד ע " ב ) פורץ את מסגרת השירה המקראית וקובע כי " שבעה זהבים הן : זהב , וזהב טוב , וזהב אופיר , וזהב מופז , וזהב שחוט ( מלכים - א י , טז ) , וזהב סגור ( שם ו , כ ) , וזהב פרוויים ( דברי הימים - ב ג , ו ) " . וממשיך ודורש כי " זהב שחוט - שנטוה ( בשל גמישותו ) כחוט , זהב סגור - בשעה שנפתח ( = בית מסחר לזהב זה ) כל החנויות ( האחרות ) נסגרות ( מחוסר קונים ) , זהב פרוויים - שדומה לדם הפרים " . מה הן אבני הקודש ? במדרש איכה רבה לפסוק מוצעים שלושה פתרונות לחידה זו . לפי הראשון הכוונה לתלמידי חכמים , ש " כד הוון ... נפקין לפרנסתהון הוו קרון עליהון ' תשתפכנה אבני קודש '" , כלומר כשהיו צריכים לצאת לפרנסתם , ולעזוב לשם כך את בית המדרש , דומה היה כאילו אבנים יקרות יוצאות לחולין ומאבדות מערכן . לפי הפתרון השני מדובר במלך יאשיהו ובמותו בקרב מול מלך מצרים : ' " איכה יועם זהב ' - שהיה דומה לארנטס ( = תכשיט ) של זהב , ' ישנא הכתם הטוב ' - שהיה גופו דומה לאבן טובה ומרגליות , ' תשתפכנה אבני קודש ' - אלו שתי רביעיות ( = כמות של כמאה ושישים גרם ) של דם שהיה ירמיה נוטלן וקוברן . הדא הוא דכתיב ( = זה הוא שכתוב ) ' ויקבר בקברות אבותיו ' ( דברי הימים - ב לה , כד ) . וכי בכמה קברות נקבר דאת אומר ' בקברות אבותיו ' ? אלא אלו שתי רביעיות של דם שהיה ירמיה נוטלן וקוברן " . לפי מדרש זה נקבר דמו המפוזר של יאשיהו במקומות שונים . הפתרון השלישי קובע שמדובר " באנשי ירושלים " והראיה ממה שנאמר בפסוק הבא . אבן ואבן מדרש קהלת רבה ( על ג , א ) דורש את דברי המגילה שראשיתם ב " לכול זמן ועת לכול תחת השמים " כעוסקים בקורות עם ישראל , תוך הבאת שורה ארוכה של פסוקים להוכחת טיעון זה , חלקם ממגילת איכה , כגון : " עת להרוג - דכתיב ( לעיל ב , ד ) ' ויהרוג כל מחמדי עין ' , ועת לרפוא - דכתיב ( ירמיה לג , ו ) ' הנני מעלה לה ארוכה ומרפא '" , ובהמשך : " עת להשליך אבנים ' - דכתיב ' תשתפכנה אבני קודש ' , ועת כנוס אבנים - דכתיב ( ישעיה כח , טז ) ' הנני יסד בציון אבן '" , וכיוצא בזה עוד . מטרת הדברים לעודד את השומעים בשעות קשות , תוך הבטחה כי כנגד כל אירוע קשה יבוא היפוכו . " תבליט החושן " ( 1966 ) מעשה ידי הפסל הישראלי בוקי שוורץ ( . ( 2009 - 1932 התבליט הוזמן במיוחד לחנוכת משכן הכנסת , במטרה להצביע על קשר בין לב העם בעבר , המקדש , לבין הכנסת .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help