sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:98

פרק ב פסוק יב לאמתם יאמרוּ אַיהדגן ויין בהתעטפם כחלל ברחבוֹת עיר בהשתפךנפשם אלחיק אמתם : המקונן גם שומע את מילותיהם האחרונות של הפעוטות , השואלים את אמותיהם חסרות הישע שאלה אשר תיוותר ללא תשובה , " איה דגן ויין ? " כיוון שיין איננו משקה לתינוקות , יש פרשנים המעדיפים לראות כאן שאלה ותשובה וגורסים : " איה דגן - ואין " . הפעוטות הרבים , לא אחד ולא שניים , מתעטפים - מתעלפים ( ראו לעיל פסוק יא ) " כחלל " , כמת , וראו לדוגמא שימוש בתיבת " חלל " בקשר לרעב : " טובים היו חללי חרב מחללי רעב " ( להלן , ד , ט ) , והוא דימוי המבשר את קיצם הקרב . ושוב מדגיש המקונן כי התמונה מתרחשת נוכח עיניו " ברחובות עיר " , " בהשתפך נפשם אל חיק אמותם" - ניגוד חריף בין הזירה הציבורית לבין המפגש האישי של הילד עם חיק אמו . כבדו של המקונן " נשפך" ( פסוק יא ) למראה נפשם המשתפכת של הפעוטות . הצירוף " שפ " ך נפש " משמעו תחינה , כגון דברי חנה המתפללת : " ואשפוך את נפשי לפני ה '" ( שמואל - א א , טו ) , אך כאן ניתן לביטוי זה משנה משמעות : נפשם , כוח החיים אשר בקרבם , נוטשת אותם , כאילו משתפכת אל " חיק אמותם " . ה " חיק " הוא , כאמור , מקום המפגש האינטימי ביותר בין הפעוט לבין אמו או - כפי שמסופר על נעמי ועל בנה של רות : " ותשיתהו בחיקה ותהי לו לאומנת " ( רות ד , טז ) - לבין האשה המניקה או המגדלת אותו . לקרבת היונק אל חיק מגדליו ראו עוד את דברי הטרוניה של משה באזני האלוהים : " האנכי הריתי את כל העם הזה אם אנכי ילידתיהו כי תאמר אליי שאהו בחיקך כאשר ישא האומן את היונק " ( במדבר יא , יב ) . ומצויות במקרא עוד תמונות של מות ילדים המזכירות את חיק האם . כך , למשל , מעידה האישה במשפט שלמה על מעשה רעותה : " ותקום בתוך הלילה ותיקח את בני מאצלי ואמתך ישנה ותשכיבהו בחיקה ואת בנה המת השכיבה בחיקי " ( מלכים - א ג , כ ) . ב " אמותם " של הילדים פתח אפוא פסוקנו ובהן הוא גם מגיע לקיצו ; בדברי הפעוטות אליהן פתח ובמותם בחיקן בלא אומר ודברים סיים . דגן ויין הדגן והיין מייצגים את המזון והמשקה הבסיסיים . הצירוף " דגן [ לאפיית הלחם ] ויין " הוא יחידאי במקרא , אך שכיח ממנו הצירוף " דגן ותירוש " . ראו לדוגמא בברכת יצחק ליעקב : " ויתן לך האלוהים מטל השמים ומשמני הארץ ורוב דגן ותירוש " ( בראשית כז , כח ) , וכן בנבואת הנחמה של הנביא : " נשבע ה ' בימינו ובזרוע עוזו אם אתן את דגנך עוד מאכל לאויבייך ואם ישתו בני נכר תירושך אשר יגעת בו " ( ישעיה סב , ח ) . אפשר ש " תירוש " כיוון מלכתחילה למיץ הענבים שטרם תסס : " אבל תירוש אומללה גפן " ( ישעיה

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help