sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:234

חלק שני / פסוקים יא - יד מר גורלן של קבוצות שסבלו במיוחד מאכזריותם של הכובשים פרק ה פסוק יא נשים בציּוֹן ענּוּ בת ֻלת בערי יהוּדה : בפסוקנו ובשאר פסוקי החלק הזה נושא המשפט הוא סמוי , ככל הנראה כדי שאפשר יהיה להטיל את מלוא האחריות על האלוהים ולא על הכובש . כשמדובר בעינויה של אישה הכוונה לאונס , גרימת סבל גופני וחרפה גם יחד . כך בסיפור דינה ושכם : " ויקח אותה וישכב אותה ויענה " ( בראשית לד , ב ) , וכך במעשה אמנון ותמר : " ויחזק ממנה ויענה וישכב אותה " ( שמואל - ב יג , יד ; ראו גם דברים כב , כט ) . הפועל " עינו " נמשך גם לצלעו השנייה , המועצמת של הכתוב . לא רק נשים בוגרות עונו אלא גם צעירות שטרם ידעו איש , ולא רק בציון - ירושלים בוצע הפשע הנורא אלא בכלל " ערי יהודה " , שהוא צירוף לשוני מקובל ( כגון ירמיה לד , ז ) . תנו דעתכם לכך ש " בתולת בת יהודה " הוא כינוי ליהודה ( א , טו ) המבטא את עדינותה וסבלה גם יחד , ונראה שגם לביטוי זה רומז הפסוק . אגב : התרגום הארמי קובע כי פסוקנו עוסק בשני אירועים היסטוריים נפרדים : הכיבוש הבבלי מכאן והרומאי מכאן . אונס נשים בעת מלחמה אונס נשים , שבויות מלחמה , היה כפי הנראה נוהג רגיל בתקופת המקרא . הנביא מאיים על יושבי ירושלים ואומר : " ואספתי את כל הגויים אל ירושלים למלחמה ונלכדה העיר ונשסו הבתים והנשים תשכבנה ( כתיב : תשגלנה ) " ( זכריה יד , ב ) , והוא הד לקללה שבדברים ( כח , ל ) : " אישה תארש ואיש אחר ישכבנה ( וגם כאן הכתיב : ישגלנה ) בית תבנה ולא תשב בו " . בתיאור כיבושה של בבל שב הנביא וקושר בין גורל הנשים לגורל הבתים : " ישסו בתיהם ונשיהם תשכבנה ( כתיב : תשגלנה ) " ( ישעיה יג , טז ) . המנהג הנלוז לשבות נשים ולאנוס אותן מוצא תגובה שיש בה חמלה בחוק אשת יפת תואר בדברים כא , י - יד . על פי חוק זה רשאי אמנם השובה לקחת את השבויה שבה חשק אל ביתו , אך עליו להמתין חודש ימים שבהם היא תבכה את מר גורלה , " ובכתה את אביה ואת אמה ירח ימים " ( פסוק יג ) , ורק לאחר מכן הוא רשאי לבוא עליה . מעניין להעיר שלדעת מקצת מן החכמים מטרתה של תקופת ההמתנה היא דווקא להביא את השובה לשנות את דעתו , ולא לבצע בשבויה את שביקש לעשות בה ( כך למשל בדברים רבה ו , ד ) . אונס נשים בשעת מלחמה היא תופעה שליוותה , ולמרבה הזעווה עדיין מלווה גם בדורותינו שלנו , מעשי מלחמה ואלימות . כך , למשל , מסופר על גיסתו של ר ' מאיר , בן המאה השנייה , שנפלה בשבי הרומאים ונאסרה בבית זונות ( עבודה זרה יח ע " א ) , וכך מתועד בכרוניקות רבות על מסעי הצלב באירופה . הוא הדין ביצירתו של ח " נ ביאליק , " בעיר ההריגה " . פואמה זו נכתבה בשנת , 1903 לאחר ביקור שערך המשורר בקישינב שברוסיה , עיר שפרצו בה פרעות כנגד היהודים בעקבות עלילת דם . וכך הוא כותב שם בין השאר : " וירדת משם ובאת אל תוך המרתפים האפלים / מקום נטמאו בנות עמך הכשרות בין הכלים / אישה אישה אחת תחת שבעה שבעה ערלים / הבת לעיני אמה והאם לעיני בתה / לפני

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help