sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:34

פרק א פסוק ג גלתה יהוּדה מעני וּמרב עבדה היא ישבה בגּוֹים לא מצאָה מנוֹח כל רדפיה הש ׂיגוּה בין המצרים : חלק זה של הקינה עוסק אמנם בירושלים , אך הפסוק מזכיר דווקא את גלות יהודה , וזאת כדי להסביר מדוע שוממה העיר ; מסתבר שיושבי העיירות והכפרים שבסביבתה אינם באים אליה , וראו גם בפסוק הבא . ר ' יוסף קרא מניח , כי המדובר הוא בהגליה שהגלו הבבלים את אנשי יהודה , בעת החורבן , ככתוב במלכים - ב כה , כא : " ויגל יהודה מעל אדמתו " , ולפיכך הוא נאלץ להשלים פער בפסוק ולקבוע , כי העוני והעבודה היו מנת חלקם של הגולים : " מיום שגלתה יהודה מירושלים וישבה [ יהודה ] בגלות לא מצאה מנוח מחמת עוני ומחמת רוב עבודה , שהיו ממלכות הגויים משעבדים בה " ( נוסח א ) . אך דומה שהפסוק מדבר בגל השני של הגולים , מאלה שנותרו על אדמתם , מדלת הארץ אשר " השאיר רב טבחים לכורמים וליוגבים " ( שם , פסוק יב ) , ואלה נאלצו לצאת מן הארץ " מעוני ומרוב עבודה " . ניסוח הדברים מזכיר במכוון את שעבוד ישראל במצרים , כגון האמור בבשורה לאברהם : " כי גר יהיה זרעך בארץ לא להם ועבדום ועינו אותם " ( בראשית טו , יג ) , וכן : " וכאשר יענו אותו כן ירבה וכן יפרוץ ... ויעבידו מצרים את בני ישראל בפרך וימררו את חייהם בעבודה קשה " ( שמות א , יא - יג ) . התרגום הארמי מבין אחרת את השורה הראשונה של פסוקנו והריהו אומר ( בתרגום חוזר לעברית ) : " הלכו בית יהודה לגלות משום שהיו מענים יתומים ואלמנות ובגלל העבודה הרבה שהיו עובדים באחיהם בני ישראל אשר נמכרו להם ולא קראו דרור לעבדיהם ולאמותיהם שהיו מזרע ישראל " . על פי זה " עוני " ו " רוב עבודה " מתארים את התנהגותם הפושעת של בני יהודה שבגללה יצאו לגלות . אכן , בעקבות חורבן יהודה וירושלים גלו רבים למצרים , כדי להיחלץ מצרת העוני , וראו במיוחד את דברי ירמיהו המצטט מפי אנשי יהודה : " כי ארץ מצרים נבוא אשר לא נראה מלחמה וקול שופר לא נשמע וללחם לא נרעב ושם נשב " ( מב , יד ) , וראו עוד את תגובת הנביא האומר לשארית יהודה בשם ה ' , כי אם ישובו למצרים " והיתה החרב אשר אתם יראים ממנה שם תשיג אתכם בארץ מצרים והרעב אשר אתם דואגים ממנו שם ידבק אחריכם מצרים ושם תמותו " ( שם , פסוק טז ) . גם הישיבה " בגויים " , היינו בקרבם , לא היטיבה עם גלות יהודה , אשר " לא מצאה מנוח " ; ומהדהדת כאן לשון הקללה : " ובגויים ההם לא תרגיע ולא יהיה מנוח לכף רגלך ונתן ה ' לך שם לב רגז וכליון עיניים ודאבון נפש " ( דברים כח , סה ) . זאת ועוד , עיצוב דמותן של יהודה וירושלים כאישה נמשך גם בפסוק זה : זו שלא מצאה מנחם מכל אוהביה , לא תמצא מנוחה ( תנו דעתכם למשחק המילים ) בביתה החדש , בגולה , והרי כשמדובר באישה מציאת מנוח פירושו נישואין , כדברי נעמי לכלותיה : " יתן ה ' לכם ומצאן מנוחה אישה בית אישה " ( רות א , ט ) .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help