sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:97

במדרש היא קרויה " קריה " בסתם , וזאת בעקבות תיאור הנביא את העיר כ " קריה נאמנה " ( ישעיה א , כא ) . כבד איבר הגוף , הכבד , מכונה באכדית , kabattu מילה שמשמעותה גם תוך , קרב , כשם שגם " לב " משמש הן כשם האיבר והן לציון אמצע , מרכז . שני האיברים הללו גם מהווים , על פי תפיסת הקדמונים , משכן לרגשות ( וראו עוד לעיל א , כ ) . יש ו " כבד " ו " כבוד " מתחלפים זה בזה . כך בפסוקנו , שבו גורסים תרגום השבעים והתרגום הסורי שלא כהלכה " כבודי " , וכך , בכיוון ההפוך , בבראשית מט , ו : " בסודם אל תבוא נפשי בקהלם אל תחד כבודי " , שם גורס תרגום השבעים " כבדי " . בתהילים טז , ט : " לכן שמח לבי ויגל כבודי " , נמצא כמה כתבי יד שחסרה בהם האות ו "ו במילת " כבודי " , ובתרגום השבעים גם כאן תורגם : " כבדי " . אפשר שבשל החשיבות המיוחסת לאיבר זה - בפרט כשראו אותו כמקור הדם , הנותן חיים - נהגו להתבונן בו ולנחש על פיו . פסוק אחד ויחיד במקרא מעיד על מנהג זה ( אם כי לא בקרב ישראל אלא במסופוטמיה ) כחלק ממנהגים אחרים של חיפוש תשובה ממרומים לגבי הדרך שבה יש ללכת : " כי עמד מלך בבל אל אם הדרך בראש שני הדרכים לקסום קסם קלקל ( = נענע ) בחיצים שאל בתרפים ראה בכבד " ( יחזקאל כא , כו [ וראו להלן ד , יב ]) . כבר באלף השלישי לפני הספירה נהגו במארי ( עיר קדומה בסוריה של היום ) לשחוט בהמה , לעקור ממנה את הכבד , ועל פי קווים ושרטוטים שנראו עליו , למצוא תשובה לשאלה שהוצגה בפני הכהן . בחפירות מארי נתגלו תבניות של כבד עשויות חומר , שנועדו לאימון הכהנים . תבניות שכאלה נתגלו גם בחפירות בארץ , במגידו ובחצור , וידוע על השימוש בכבד לצורכי ניחוש גם מיוון ומרומי הקדומות . על המנהג לראות בכבד מעיד אף המדרש תוך שהוא עוסק בפסוק הנזכר מספר יחזקאל : ' " כי עמד מלך בבל על אם הדרך ' ... בראש שני הדרכים שהיא מתווכת בין שני הדרכים , אחת הולכת למדבר ואחת הולכת לירושלים . ' לקסום קסם ' - התחיל קוסם קסמים , ' קלקל בחיצים ' , התחיל לקלקל בחיצים לשמה של רומי ולא עלתה , לשמה של אלכסנדריא ולא עלתה , לשמה של ירושלים ועלתה לו ... הדליק נרות ופנסים לשמה של רומי ולא האירו , לשמה של אלכסנדריא ולא האירו , לשמה של ירושלים והיו מאירין ... ' שאל בתרפים ' - בעבודת כוכבים שלו ... ' ראה בכבד ' ... - כהדין ערבאה דהוה נכיס אימרא וחמי בכבדא ( = כאותו ערבי שהיה שוחט כבש ומתבונן בכבד ) " ( איכה רבה , פתיחתא כג ) . משמים כיוונו אפוא את נבוכדנאצר לבוא ולהרוס את ירושלים דווקא . עשרה שמות לירושלים במדרש אבות דרבי נתן ( נוסח ב , פרק לט ) באות שתי רשימות בנות עשרה מרכיבים : עשרה שמות של ירושלים לשם שבח ועשרה לשם גנאי . השמות לשבח הם : " עיר , קריה , נאמנה , בעולה , דרושה , חפצי בה , ה ' שמה , צדק , שלום , יבוסי " . השמות לקוחים מפסוקי מקרא שונים העוסקים בעיר , ומפתיעה הופעת השם " יבוסי " במסגרת הרשימה , והרי זה שמה של העיר קודם שנכבשה על ידי דוד ( שמואל - ב ה , ו ) . מפתיעה לא פחות העובדה שמיד לאחר מכן באים עשרה שמות של גנאי , שאף הם יסודם בפסוקי מקרא שונים : " אלמנה , זונה , שכולה , גלמודה , גולה , סורה , עזובה , שנואה , ענייה , סוערה " . הבאת הרשימות זו בצד זו באה להצביע על פניה השונים של העיר : כאשר היא נוהגת כהלכה היא ראויה לשמות השבח , והיפוכו של דבר . על שבעים שמות של ירושלים ראו להלן , עמוד . 105 " שני ילדים הסובלים מרעב על רצפת הרחוב בגטו ורשה " , צולם בידי החייל הגרמני היינץ יוסט ( . ( 1941

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help