sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:168

פירוש חלק ראשון / פסוקים א - ב אז ועתה - מעין חידה ופתרונה פרק ד פסוק א איכה יוּעם זהב ישנא הכתם הטּוֹב תשתפכנה אַבני קדשׁ בראשׁ כל חוּצוֹת : כמו הקינה הראשונה והשנייה , פותחת גם הקינה הרביעית בתיבה " איכה " , והפעם מובע בקריאה כאב עמוק על המהפך , על השינוי הדרמטי לרעה שחל בגורלם של בני ירושלים . הפסוק הראשון מנוסח כדבר חידה : זוהרו של הזהב מועם ( הופעל משורש עמ " ם , ראו יחזקאל לא , ח : " ארזים לא עממוהו " ) , כלומר נעשה כהה יותר , ומעיר רש " י : " כמא דאת מתרגם ( = כפי שאתה מתרגם ] ' כהה ' - ' עמיא ' ( ויקרא יג , ו ) וכן בלשון חז " ל ' גחלות עמומות ' ( פסחים כז , ע " א ) " . כיוון שזהב - שלא ככסף - אינו מתחמצן ואינו משנה את צבעו , הכוונה ככל הנראה היא לזוהמה שדבקה בו והסתירה את יופיו . והקורא שואל את עצמו : אל מה ירמזו מילותיו של המקונן בשורה זו ? הפעל " ישנא " שבצלעה השנייה של השורה הראשונה מכוון אף הוא לעמעום הזוהר , והשוו את המסופר על בלשאצר מלך בבל בראותו את הכתובת המופיעה לפתע על הקיר : " זיווהי שנוהי " ( דניאל ה , ו ) , היינו זוהרו השתנה . הזהב מכונה כאן " כתם " ( השוו לדוגמא שיר השירים ה , יא : " ראשו כתם פז " ] , ולתואר " טוב " לגבי זהב השוו : " וזהב הארץ ההיא טוב " ( בראשית ב , יב ) . התמונה קשה יותר בשורה השנייה של הפסוק העוסק באבנים יקרות , אך לא סתם אבנים טובות אלא " אבני קודש " , רמז לאבנים המשובצות בכלי הקודש של הכהן הגדול באפוד ( שמות כח , ט - יב ) ובחושן ( שם , פסוקים טו - כא ) . אבנים אלה " תשתפכנה בראש כל חוצות " - מתגלגלות ברשות הרבים , בשווקים וברחובות ( ראו ב , יט ) , במקומות שאינם יאים להן . הזכרת " ראש ... חוצות " באה גם בתיאורי החורבן , הן של ירושלים ( ישעיה נא , כ : " בנייך עולפו שכבו בראש כל חוצות " ) והן של העיר נוא אמון שבמצרים ( נחום ג , י : " גם עולליה ירוטשו בראש כל חוצות " ) . על אבני האפוד והחושן חקוקים היו שמות בני ישראל , " שתים עשרה על שמותם " ( שמות כח , פסוקים יא ו - כא ) , והוא רמז לפתרון החידה שבפסוקנו , המצוי בפסוק הבא . זהבים מאז ומתמיד סינוור הזהב , המתכת היקרה , את עיניהם של רבים . עדות לבהלה לזהב ולסחר הרב בו ניכרת גם בשמותיו הרבים . השירה המקראית מזכירה , לצד זהב , כמה וכמה שמות נוספים : ( א ) חרוץ - על עושרה האגדי של צור , המעצמה הימית שעשתה חייל במסחר בין לאומי , נאמר : " ותצבור כסף כעפר וחרוץ כטיט" ( זכריה ט , ג ); ( ב ) כתם - מופיע בפסוקנו וכן בדברי איוב המצהיר

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help