sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:233

עם הכהנים " ( צפניה א , ד ) . בספרות חז " ל מצוי תואר זה בקשר לדמויות כגון יהונתן בן גרשום ( ירושלמי , ברכות ט , ב ) , שהיה " כומר לעבודה זרה " בבית מיכה ( שופטים יח , ל ) , וכך גם מתואר יתרו ( שמות רבה א , לב ) שהמקרא מכנהו בתואר " כהן מדין" ( שמות ב , טז ) . מדרש שמות רבה ( ט , ט ) מבקש להסביר מדוע פגעה מכת הדם , הראשונה במכות , ביאור דווקא , מתוך הנחה שנהר זה נחשב במצרים כאל , והרי אומר : " משל ההדיוט ( = משל האדם הפשוט , העם ) אומר : מחא אלוהיא ויבהתון כומריא " , כלומר : הכה את האלים וייבהלו הכמרים . היש קשר כלשהו בין " נכמרו " לבין אותם כמרים ? פרשן המקרא ר ' דוד קמחי , הרד " ק , כותב בפירושו לפסוק מספר צפניה : " כי הכמרים הם לובשי שחורים לפיכך נקראו ' כמרים ' מעניין ' עורנו כתנור נכמרו '" . וכך הוא כותב גם במילונו " ספר השורשים " , אך דומה שפירושו מושפע ממראה עיניו , מכהני הדת הנוצרים לבושי השחורים , שהכיר בימיו באירופה . משמעות שונה לחלוטין לתיבת " כומר " מצויה בלשון חז " ל , שם היא משמשת ככינוי לפרי שהבשיל , וכך נאמר שם בשם ר ' שמעון בן יוחי על אמירת דברי תורה בשמם של אנשים שכבר הלכו לעולמם : " כל תלמיד חכם שאומרים דבר שמועה ( = הלכה ) מפיו בעולם הזה שפתותיו דובבות בקבר " , ומביא ר ' יצחק בן זעירי ראיה לדברים אלו מן הפסוק " וחיכך כיין הטוב הולך לדודי למישרים דובב שפתי ישנים " ( שיר השירים ז , י ) , ואומר : " ככומר של ענבים . מה כומר של ענבים כיוון שאדם נוגע בו - דובב ( כלומר : זב את העסיס שבו ) , אף תלמידי חכמים - כיוון שאדם אומר דבר שמועה מפיו דובבות שפתיו בקבר " ( בכורות לא ע " ב ) . התנור במקרא ובספרות חכמים התנור הוא מתקן המשמש לבישול ולאפייה . יש המניחים כי המילה " תנור " שאולה מן האכדית , ואחרים קושרים אותה עם המילים אור ( או נור ) , היינו אש , והשוו ישעיה לא , ט : " נאום ה' אשר אור לו בציון ותנור לו בירושלים " , סמל למקדשו . התנור עשוי היה בתקופת המקרא טין שנשרף וצופה לרוב בשברי כלי חרס כדי לשמור על חומו ( ראו ויקרא יא , לג - לה ) . הבצק לאפיית הלחם הונח על דפנות התנור וכיפתו או בתוכו . תנור היה מצוי בחצרה של כל משפחה , וראו בתאור מכת הצפרדעים : " ושרץ היאור צפרדעים ועלו ובאו בביתך ... ובתנוריך ובמשארותיך" ( שמות ז , כח ) , ולעיתים אף שימש כמה וכמה משפחות , כפי שעולה מן הקללה המדברת בימים של מחסור במזון , או אז יאפו " עשר נשים לחמכם בתנור אחד ... ואכלתם ולא תשבעו " ( ויקרא כו , כו ) . התנור משמש במטאפורות הנזקקות לחומו הרב ( כמו שהוא בפסוקנו ) . כך אומר הנביא על יום ה ' : " כי הנה היום בא בוער כתנור והיו כל זדים וכל עושה רשעה קש וליהט אותם היום הבא" ( מלאכי ג , יט ) , ובעל המזמור פונה לאלוהים ואומר : " תמצא ידך לכל אויביך ימינך תמצא שונאיך . תשיתמו כתנור אש ... ה ' באפו יבלעם ותאכלם אש " ( תהילים כא , ט - י ) , ועל פושעי שומרון ואפרים נאמר : " כולם מנאפים כמו תנור בוערה " ( הושע ז , ד ) , היינו להוטים להרע , וראו עוד שם פסוק ז : " כולם יחמו כתנור ואכלו את שופטיהם " . בספרות חז " ל נזכרים גם " תנורי פסחים " ( תענית ג , ח ) שיוחדו לאפיית מצות , וכן " תנורו של עכנאי " ( ברכות יט ע " א ) שהוא תנור שהיה עשוי חוליות חוליות של לבנים וביניהן שכבות של חול . תנור זה עורר מחלוקת מפורסמת בעולמם של חכמים , כאשר מרביתם ביקשו לקבוע שהוא עשוי לקבל טומאה בעוד שר' אליעזר בן הורקנוס סבר אחרת . משעמד ר ' אליעזר על דעתו הוא נודה מעולם החכמים וסולק מבית המדרש . ועוד ראוי להזכיר את התנור כחלק מכינוי - גנאי לתלמיד חכמים שזולל וסובא יתר על המידה : " בר מחים תנורי " , בן המתחמם ליד התנור ( פסחים מט ע " א ) . חיילים גרמנים תופסים ילד יהודי שניסה להבריח מצרכים אל גטו ורשה בימי מלחמת העולם השנייה . הצלם אינו ידוע .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help