sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:33

דומה שכוונת פסוקנו לרמוז להיותה של ירושלים נואפת רבת מאהבים , אשר סמכה עליהם במקום לסמוך על האלוהים . הכוונה אל עמי האזור , כגון אדום שבגדה ביהודה בימות החורבן ודבקה באויביה הבבלים . ראו לדוגמא את דברי הנביא עובדיה לאדום : " ביום עמודך מנגד ביום שבות זרים חילו ונוכרים באו שעריו " ( פסוק יא ) , או ההפצרה בה ' לזכור מה שעוללה אדום לירושלים : " זכור ה ' לבני אדום את יום ירושלים האומרים ערו ערו עד היסוד בה " ( תהילים קלז , ז ) . הלילה - לילם של המרגלים לפי התלמוד הבבלי ( סנהדרין קד ע " ב ) יש להבין את תיבת " בלילה " כמדברת " על עסקי לילה " , דברים שאירעו בלילה מיוחד , והוא הולך ומבהיר כי הכוונה ללילה שבו ביקשו המרגלים להניא את העם מלעלות לארץ כנען : " שנאמר ' ותשא כל העדה ויתנו את קולם ויבכו העם בלילה ההוא '" ( במדבר יד , א ) . ומוסיף ר ' יוחנן ואומר : " אותו הלילה [ שבו שבו המרגלים למחנה בני ישראל ] ליל תשעה באב היה . אמר להן הקדוש ברוך הוא לישראל : ' אתם בכיתם בכייה של חינם - ואני אקבע לכם בכייה לדורות '" . ביסוד הדברים המסורת המשנאית ( תענית ד , ו ) שלפיה " בתשעה באב נגזר על אבותינו שלא יכנסו לארץ , וחרב הבית בראשונה ובשנייה ונלכדה ביתר ונחרשה העיר " , ועל כן " משנכנס אב ממעטין בשמחה " . ומנחם יהיה לה במדרש איכה רבה על המילים " אין לה מנחם " קובע ר ' לוי כי " כל מקום שנאמר ' אין ' - בסופו של דבר היה לה " . כך , למשל , " ותהי שרי עקרה אין לה ולד " ( בראשית יא , ל ) - והיה לה , שנאמר " וה' פקד את שרה " ( שם כא , א ) , והריהו הולך ומביא דוגמאות נוספות שבהן נאמר תחילה כי דבר כלשהוא היה בבחינת " אין " , דבר נחשק אך חסר , עד שלבסוף נתמלא הריק והוחלפה צרה בישועה . כך גם פסוקנו , ' " אין לה מנחם ' - והיה לה , שנאמר ' אנכי אנכי הוא מנחמכם '" ( ישעיה נא , יב ) . מדרש זה הוא דוגמא נוספת לניסיונם של חכמים למצוא בין שורות הקינה המדכאות גם הבזקים של דברי נחמה . בין אוהב לאויב בבוא דוד לחצר שאול נאמר על המלך : " ויאהבהו ויהי לו נושא כלים " ( שמואל - א טז , כא ) , והאהבה לדוד פושטת כאש בקוצים : יהונתן בן שאול אוהבו ( שם יח , א - ג ) ומיכל בת שאול מתאהבת בו ( שם , פסוקים כ , כח ) , " ועבדי המלך אהבוהו " ( שם , פסוק כב ) , " וכל ישראל ויהודה אוהב את דוד " ( שם , פסוק טז ) , ואפשר שבכל גילויי האהבה הללו מסתתר לו מדרש שם סמוי של דוד מלשון " דוד " , אהוב . והנה , אהבת הכול לדוד היתה לו , בסופו של דבר , לרועץ : קנאת המלך בערה בו עד להשחית , והוא הפך מאוהבו של דוד לאויבו המושבע : " ויהי שאול אויב את דוד כל הימים " ( שם , פסוק כט ) . בסיפור הקצר " מאויב לאוהב " מתאר ש " י עגנון מצב הפוך ( אלו ואלו , הוצאת שוקן , 1959 עמודים . ( 289 - 287 הרוח מתנכל למספר המטייל בשכונת תלפיות שבירושלים ומגרשו משם . כל ניסיונותיו של המספר להיאחז באדמת המקום עולים בתוהו : פעם אחר פעם הורס הרוח את אוהלו , את צריפו ואת ביתו הקטן , אך לבסוף בונה המספר בית גדול , אשר יסודותיו איתנים , ואין הרוח יכול לו . זאת ועוד , הרוח משלים עם המחבר ויושב עמו בגנו , מביא לו ריח טוב ומנופף לו כבמניפה : " ומאחר שהוא נוהג כבעל תשובה גמור איני מזכיר לו מעשיו הראשונים . וכשהוא פורש ממני והולך לו אני מבקש ממנו שיחזור ויבוא , כדרך שנוהגים עם שכן טוב . ובאמת , שכנים טובים אנו , ואני אוהב אותו אהבה גמורה . ואפשר שאף הוא אוהב אותי " . פרשני הסיפור נוהגים לראות בו אלגוריה ליחסי היהודים ושכניהם הערבים , כשסופו של הסיפור הוא ביטוי לתקוה , להמרת יחסי עוינות ביחסים של שכנות טובה .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help