sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:167

קינה כבסיס לקינה במילים " איכה אלי קוננו מאיליו " ( = גדולי הדור קוננו " איכה" בלשון יללה ) פותחת קינה שכתב ר ' אלעזר הקליר ושכותרתה היא " ובכן , ויקונן ירמיהו על יאשיהו " ( דברי הימים - ב לה , כה ) . ספר דברי הימים אינו מביא את תוכנה של קינתו של ירמיהו ומניח בזה מקום למשורר לחבר לפי תפיסותיו קינה המדברת על המלך הצדיק , על גורלו המר ( כמסופר בספרי מלכים ודברי הימים ) ועל יחסו של ירמיהו אליו ( והשוו לעיל , עמוד . ( 65 מבחינה ספרותית פותחת כל אחת ואחת משורות הקינה במילים הראשונות של פרק ד במגילה , כגון השורות העוסקות באותיות עי " ן וצד " י ( כסדרן בקינה ) המספרות על המלך : " עודנו עוצם עיניו בגויו מוחצים ( = כאשר על גופו יורים ) / חץ אחר חץ מורים ולוחצים / צדו ושמוהו כמטרה לחיצים / ויזרקו בו שלוש מאות חיצים " . קביעת מספר החיצים היא על פי מדרש איכה רבה א , יח . קללות התורה והגשמתן במגילת איכה בשני פרקים בתורה ( ויקרא כו , דברים כח ) מניח אלוהים שתי אפשרויות לפתחן של ישראל : שמירת מצוותיו תשפיע עליהם רוב טובה וברכה , ואילו הפניית עורף לו ולחוקיו תגרור אחריה תוצאות הרות אסון . במגילת איכה , המצדיקה את הדין , את העונש שבא על יהודה וירושלים ( וראו במבוא , סעיף ח ) , ניכרים הדים רבים לקללות התורה וביטוי להכרה כי האסון הוא הגשמתן , והרי ארבע דוגמאות : ( 1 ) בגלות אין לאדם תחושת בית ומנוחה : " גלתה יהודה מעוני ... היא ישבה בגויים לא מצאה מנוח " ( איכה א , ג ) , ברוח הקללה : " ובגויים ההם לא תרגיע ולא יהיה מנוח לכף רגלך " ( דברים כח , סה ) . ( 2 ) דימוי העול על הצוואר : " נשקד עול פשעיי ... עלו על צווארי הכשיל כוחי " ( איכה א , יד ) מוצא את מקורו בדברי הקללה : " ונתן עול ברזל על צווארך עד השמידו אותך " ( דברים כח , מח ) . ( 3 ) הזלזול בכבוד הנכבדים : " פני כהנים לא נשאו וזקנים לא חננו" ( איכה ד , טז [ וכן ה , יב ]) מממש את הקללה המתארת את האויב כ " גוי עז פנים אשר לא ישא פנים לזקן ונער לא יחון " ( דברים כח , נ ) . ( 4 ) והנורא מכול : התוצאה החמורה ביותר של המצור והכיבוש הוא הרעב הכבד הגורר אכילת ילדים על ידי אמותיהם ( איכה ב , כ ; ד , י ) והוא הגשמת קללותיה של התורה בספר ויקרא ( כו , כט ) ובספר דברים ( כח , נג - נז ) גם יחד . דוגמאות נוספות מובאות אגב פירושי הפסוקים השונים . " ירמיהו בין הריסות ירושלים " ( , ( 1851 מעשה ידי האמן הגרמני אדוארד בנדמאן ( . ( 1889 - 1811

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help