sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:96

חלק שני / פסוקים יא - יט תגובתו של המקונן נוכח צרת העיר פרק ב פסוק יא כלוּ בדמעוֹת עיני חמרמרוּ מעי נשפך לאָרץ כבדי על שבר בת עמי בעטף עוֹלל ויוֹנק ברחבוֹת קריה : עד כאן תיאר המקונן את קורותיה של ירושלים בריחוק מה , לכאורה , בגוף שלישי . עתה , לאחר שנחשף לתמונות האבל של תושביה , מזקנים עד בתולות , הוא עובר לגוף ראשון ומספר על אודות אבלו שלו נוכח רעבונם של הילדים הקטנים ; זו תמונה המזעזעת אותו עד עמקי נשמתו וגוררת את תגובותיו הקשות . בכיו של המקונן אינו פוסק עד ש " כלו " עיניו , צירוף השמור בדרך כלל למתן ביטוי של ציפייה חסרת תוחלת , כמו להלן ( ד , יז ) : " עודינו תכלינה עינינו אל עזרתנו הבל " . אך יש והוא מתקשר לגילוי של צער וסבל , כמו שהוא בקללות שבתורה : " ונתן ה ' לך שם לב רגז וכליון עיניים ודאבון נפש " ( דברים כח , סה ) , ונראה שלמשמעות זו מכוון פסוקנו . גם אבריו הפנימיים של המקונן , משכן הרגשות , שותפים לאבלו המר : " חמרמרו מעיי " ( ראו א , כ והפירוש שם ) ו " נשפך לארץ כבדי " . כבדו של המקונן נשפך לארץ , וגם היא תנועה כלפי מטה ( ראו לעיל , פסוק י ) , המשקפת את מצב רוחו הקודר . אלוהים , כזכור , " שפך כאש חמתו " ( פסוק ד ) , ואחת התוצאות למעשה זה היא שפיכת כבדו של המקונן , צערו " על שבר בת עמי " . " שבר בת עמי " נקשר לרעב גם להלן ( ד , י ) , ודומה אפוא שלתיבת " שבר " שבפסוקנו נודעת משמעות כפולה , משנה הוראה - זו של אסון , צרה ( כגון : " קול מלחמה בארץ ושבר גדול " [ ירמיה נ , כב ]) וזו של תבואה , מזון ( כגון : " וירא יעקב כי יש שבר במצרים " [ בראשית מב , א ]) . השבר , הצרה , הנזכרת בפסוקנו נובעת מהעדר שבר , תבואה , להאכיל בה את הפעוטות הנזכרים בשורה השלישית . כינוי ירושלים " בת עמי " הולם את ההקשר , הן משום שלאורך הקינה כולה כינויי העיר והארץ הם נשיים : " בת ציון " ( פסוקים א , ד , ח , י ) , " בת יהודה " ( פסוקים ב , ה ) , "( ה ) בת ירושלים " ( פסוקים יג , טו ) , " בתולת בת ציון " ( פסוק יג ) , והן משום שהנשים - האמהות הן הראשונות לסבול למראה בניהן המתים בחיקן ברעב . הפעוטות חסרי הישע , " עולל ויונק " ( צירוף לשוני קבוע , כגון ירמיה מד , ז , וראו להלן ד , ד ) , מתעטפים , היינו מתעלפים , בשל הרעב , והשוו תהילים קז , ה : " רעבים גם צמאים נפשם בהם תתעטף " ( ולהלן פסוק יט ) . דבר נורא זה אינו מתרחש בסביבה אינטימית , בבית , שהרי גם הבתים נהרסו , מן הסתם , והיו למאכולת אש , אלא " ברחובות קריה " , בחללים הפתוחים , החשופים לעין כול ( ראו עוד להלן בפסוק הבא וכן ד , יח ) . " קריה " הריהי עיר ( ראו לדוגמא דברים ג , ד : " ונלכוד את כל עריו בעת ההיא לא היתה קריה אשר לא לקחנו מאתם " ) , ופסוקנו מדבר בירושלים , אשר בין עשרת השמות המשבחים אותה , כפי שהם נמנים

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help