sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:32

פרק א פסוק ב בכוֹ תבכה בלילה ודמעתהּ על לחיהּ אין להּ מנחם מכל אה ֲביה כל רעיה בגדוּ בהּ היוּ להּ לאיבים : בפסוק זה , על כל חלקיו , מואנשת העיר ירושלים . אם לעיל תוארה העיר " כאלמנה " , הרי שכאן היא מוצגת כאישה עזובה . בקשר לצורת המקור " בכו " ( = בכה ) מעיר ר ' אברהם אבן עזרא : " וי " ו ' בכו ' תחת ה " א , כי אותיות אהו "י מתחלפות כמו ' השכלת עשו ' ( בראשית לא , כו ) במקום ' עשה '" . לבכי בלילה יש להשוות את דברי המזמור : " יגעתי באנחתי אשחה בכל לילה מיטתי ( = מרוב דמעות תדמה המיטה לים ששוחים בו ) " ( תהילים ו , ז ) . את הבכי דווקא בלילה ניתן להסביר בכמה דרכים : או בשל החשיכה המוסיפה על העצב , או בשל בדידותו של האדם בלילה כשהוא לבדו על מיטתו , או משום שבלילה הוא יכול להסתיר את בכיו מזולתו , ואולי גם משום שבלילה העולם שקט יותר והבכי נשמע למרחק רב יותר מאשר בשעות היום : " מפני שאין הבכייה נשמעת ביום מפני דיבורו ( = רעשו ) של יום " ( מדרש אגדה לפסוק ) . דמעתה של הבוכה ניגרת על הלחי . אף שהפסוק מזכיר לחי אחת , הכוונה היא לשתיים , כמו שהוא גם , דרך משל , בתהילים ג , ח : " היכית את כל אויביי לחי שיני רשעים שיברת " ( לפי זה אין צורך לגרוס בפסוקנו " לחיה " , כפי שהוא בכמה כתבי יד עבריים ובתרגומים העתיקים ) . זרימתה הבלתי פוסקת של הדמעה באה ללמדנו שהבכי אינו פוסק ( והשוו להלן ג , מט ) , ו " אין לה מנחם ( ראו עוד להלן פסוקים ט , טז , יז , כא ) מכל אוהביה " . הנחמה היא הפך הבכי והדמעה , וראו : " אמרר בבכי אל תאיצו לנחמני " ( ישעיה כב , ד ) , וכן : " והנה דמעת העשוקים ואין להם מנחם " ( קהלת ד , א ) . ומי הם אוהביה של ירושלים ? לכאורה מדובר בבניה שגלו ממנה או שמתו במהלך כיבושה ולא יוכלו עוד לבוא ולנחמה . תמיכה בפירוש זה ניתן להעלות מן התיאור ההפוך על מצבה של העיר לעתיד לבוא , כפי שהוא בנבואת שיבת ציון המדברת אל השבים לעיר : " שמחו את ירושלים וגילו בה כל אוהביה / שישו איתה משוש כל המתאבלים עליה " ( ישעיה סו , י ) . ועוד פוגשים אנו באוהבי העיר במזמור של עלייה לרגל : " שאלו שלום ירושלים ישליו אוהבייך״ ( תהילים קכב , ו ) . אך דומה שבפסוקנו אוהבי ירושלים הם דווקא מאהביה הזרים , וראו פסוק יט להלן : " קראתי למאהביי המה רימוני " , וזאת על פי השורה הבאה : " כל רעיה בגדו בה היו לה לאויבים " . אוהביה של ירושלים " לא רק שלא עזרו אותה , אלא שהיו לה לאויבים" ( ר ' יוסף קרא , נוסח ב ) . לצמד המילים " אוהב " ו " רע " שמשמעותן בלשון המקרא קרובה , ראו לדוגמא : " אוהביי ורעיי מנגד נגעי יעמודו / וקרוביי מרחוק עמדו " ( תהילים לח , יב ) . תנו דעתכם גם להיפוך " אוהביה " ל " אויבים " , והשוו : " כן יאבדו כל אויביך ה ' ואוהביו כצאת השמש בגבורתו " ( שופטים ה , לא ); ובמיוחד דברי ירמיהו : " כל מאהבייך שכחוך אותך לא ידרושו כי מכת אויב היכיתיך " ( ל , יד ) .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help