sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:232

פרק ה פסוק י עוֹרנוּ כתנּוּר נכמרוּ מפניזלעפוֹת רעב : פסוק י עומד בזיקה כיאסטית אל קודמו : הרעב והקושי שבהשגת מזון נדונים בצלעו הראשונה של פסוק ט ובשנייה של פסוק י , ואילו החום הקשה מנשוא , " חרב [ ואפשר שיש לנקד : חרב ) המדבר " והשפעות החום על העור , " עורנו כתנור " , נזכרים בצלעו השנייה של פסוק ט ובראשונה של פסוק י . כבר ראינו לעיל ( ד , ח ) כי עורם של הנחשפים לאור השמש וחומה משחיר ומתייבש . והשוו אל דברי איוב האומר : " עורי שחר מעליי ועצמי חרה מני חורב " ( ל , ל ) . כדי להבין את משמעות הדימוי " כתנור " יש לבאר תחילה את הפועל " נכמרו " ( בכתבי יד רבים : " נכמר " , ביחיד ) . הפועל כמ " ר מופיע במקרא שלוש פעמים מחוץ לפסוקנו , ותמיד ביחס לרחמים - ניחומים , כגון : " וימהר יוסף כי נכמרו רחמיו אל אחיו " ( בראשית מג , ל [ ראו עוד מלכים - א ג , כו ; הושע יא , ח ]) , והכוונה נתלהטו ונתחזקו , וזו גם המשמעות במקומנו : להטו , כלומר השחירו . כמשמעותו של שורש זה מצאנו גם בסורית , ואפשר שמשמעות זו של כמ " ר עולה גם מדברי איוב : " היום ההוא יהי חושך ... יגאלוהו חושך וצלמוות תשכון עליו עננה יבעתוהו כמרירי ( = עננים שחורים ) יום " ( ג , ד - ה ) . התנור אכן שחור מן הפיח שבו . בנבואת נביא הנחמה ( ישעיה נא , כ ) מוצגת תמונה דומה לתמונות הרעב באיכה ( בפסוקנו ולעיל ב , יט ) : " בנייך עולפו שכבו בראש כל חוצות כתוא מכמר המלאים חמת ה ' גערת אלוהייך " ( ושמא יש לגרוס שם " כתנור מכמר " ?) , ומפרש ר ' ישעיה מטראני : " נתחממו ונשרפו " . יובש העור , חומו וצבעו מושפעים לפי האמור בפסוקנו לא רק מלהט המדבר אלא גם " מפני זלעפות רעב " , ואין " זלעפות " אלא להט ואש , וראו : " ימטר על רשעים פחים אש ( אולי צריך להיות : " פחמי אש" כפי שהוא בתרגום השבעים ) וגפרית ורוח זלעפות מנת כוסם " ( תהילים יא , ו ) , וכן : " זלעפה אחזתני מרשעים " ( שם קיט , נג ) . שורש המילה " זלעפות " הוא זע " ף , והלמ " ד שנוספה בו היא כמו במילת " שלאנן" ( איוב כא , כג ) שמשמעה : שאנן . לקשר בין זע " ף ובין אש ראו : " בזעף אף ולהב אש אוכלה " ( ישעיה ל , ל ) . הפסוק מאניש אפוא את הרעב ומעניק לו את הכוח לכעוס ולזעום . כמרים המקרא מכיר מילה נוספת מן השורש כמ " ר , הכמר , הנזכר רק בצורת הרבים ( כמרים ) - אדם המכהן לעבודה זרה , כגון המסופר על המלך יאשיהו : " והשבית את הכמרים אשר נתנו מלכי יהודה ויקטר בבמות בערי יהודה ומסיבי ירושלים ואת המקטרים לבעל לשמש ולירח ולמזלות ולכל צבא השמים " ( מלכים - ב כג , ה ) , וכן : " והכרתי מן המקום הזה את שאר הבעל את שם הכמרים

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help